• Anais

Magister eller Master?

Jag har forstatt sa mycket som att en magisterexamen kraver 60hp och en master 120hp.

MEN, blir da tva magisterexamen likvardigt med en master? 

Alltsa, blir kandidat + magister + magister = master?

Med risk for att lata dum i huvudet nu, men jag skyller pa att jag inte bott i Sverige pa flera ar och inte har en susning om hur utbildningar och hp funkar Obestämd

• Svar på tråden Magister eller Master?
  • Sunshine808

Ska du läsa två program med magister? Eller menar du att du ska läsa två magister år för att bli master?

• ldis

Alltså; poängen kan jag inte riktigt svara på. Jag har själv en magisterexamen (svensk, dvs inte bologna). Den heter "master of science" på engelska. En master heter just master på alla språk. Jag har läst 180 gamla högskolepoäng. Har för mig att det motsvarar 270 nya??

• Lena

En magister är minst 4års studier, en civilingenjör 4.5års studier, en master 5års studier. Både magister och civilingenjör översätts till titeln master.

• snedtak
    Lena skrev 2012-07-01 23:15:10 följande:
    En magister är minst 4års studier, en civilingenjör 4.5års studier, en master 5års studier. Både magister och civilingenjör översätts till titeln master.
    En civilingenjör är 5 år numera.

En master är två års studier på avancerad nivå, som kräver motsvarande kandidatexamen innan.
  • snedtak
    Anais skrev 2012-07-01 22:45:26 följande:
    Jag har forstatt sa mycket som att en magisterexamen kraver 60hp och en master 120hp.

MEN, blir da tva magisterexamen likvardigt med en master? 

Alltsa, blir kandidat + magister + magister = master?

Med risk for att lata dum i huvudet nu, men jag skyller pa att jag inte bott i Sverige pa flera ar och inte har en susning om hur utbildningar och hp funkar Obestämd
    Det kan kanske vara så, men behöver inte vara. Det finns krav på både magister och master på vad som ska ingå i kursväg, en viss andel kurser ska höra till ämnet, uppsatsen ska höra till ämnet och vara på minst ett visst antal poäng osv. Så troligen kan det vara så att man kan få ut en master om man har gjort ett examensarbete på masternivå (dvs. minst 30hp) i sin magister samt att kurserna funkar i båda examina.
Svar på tråden Magister eller Master?