Min mamma fick den diagnosen och rent krasst så är det en dödsdom. Det var på sätt och vis lättare kanske med en person som står en riktigt nära eftersom man i mångt och mycket kan vara som vanligt.
Det viktigaste är att inte undvika personen för att det är jobbigt eller obekvämt.
Min mamma uppskattade hjälp med konkreta saker, när vi var där städade vi lite, lagade mat osv och nån gång bodde jag där en helg när min pappa var bortrest och skötte vardagsruljangsen.
Men det beror lite på hur mån personen är om sin integritet. Vissa föredrar att anhöriga inte går in och hjälper med exvis städning. Man kan fråga.
Mamma uppskattade också att saker var som "normalt" och tänkte inte så mycket på att hon var dödssjuk utan såg medicinerna och det mer som en vardagsrutin, som att borsta tänderna. Så deltog hon i vardagslivet efter ork och lust och tyckte om att vi var på besök. Även om hon låg och vilade tyckte hon om att höra rösterna från oss som pratade.
Mamma var också helt överväldigad över stödet från mer avlägset anhöriga: en blombukett, ett kort med några enkla rader, ett brev, en middagsinbjudning osv.
Maten kan bli ett problem om cancern är spridd så att fettspjälkningen inte funkar. De kan bli illamående av behandlingar. Feta saker, som man ju gärna ger till någon som går ner i vikt, ökade illamåendet medan doften av apelsiner till en fruktsallad kunde få henne att smaka lite.
Om din släkting är ensam, fråga om h*n vill ha sällskap inför läkarundersökningar, skjuts osv. Och hälsa på om personen blir inlagd.
Viktigt mot slutet är smärtlindring och ångestdämpning.
Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, du får fråga om det är något särskilt.
Kram till dig!