• CaspersMamma

Planerar att flytta ihop

Jag och min pojkvän pratar om att flytta ihop om ett tag. Jag har en son på snart 3 år, men han har inga barn alls. Dom kommer bra överens och min son verkar tycka om honom väldigt mycket. Men det jag undrar är vilka "krav" jag kan ställa på min pojkvän sen när vi blir sambos, vilket ansvar ska han ta? Snälla ge mig råd :)

• Svar på tråden Planerar att flytta ihop
  • Miss P71

menar du krav om ur han ska hjälpa till i hemmet?? eller med dit barn??

• CaspersMamma

Jag menar med mitt barn , hur mkt jag kam begära av honom om du förstår hur jag menar :)

• Miss P71

Jag tycker inte att man kan ställa några "krav" när det kommer till det! om han tycker om dit barn så kommer allting att komma automatiskt. Ex om han vill gå och hämta el lämna dit barn på dagis så gör han det! Vill han gå till lekplatsen själv med dit barn så gör han det... Det e ju dit barn.. Inte hans.. visst han acceptera dit barn och vill leva med dig för att han älskar dig!!

• Oldie

Mitt tips är att prata om det mycket innan.
    Viktigt att du inte förväntar dig saker som han känner att han inte vill leva upp till.

Min sambo behöver ingen hjälp med sina barn och har aldrig tagit mig för givet vad det gäller något.
    Jag hade heller inte ställt upp på om han hade haft "krav", jag är barnlös med alla de fördelar det innebär. Dock kan jag hjälpa till om jag har möjlighet och lust, men inget han någonsin har tagit för givet. Ibland är det mer och ibland mindre, hos oss har allt tagit väldigt lång tid, tar lite mer ansvar nu än i början, men hade vi rusat fram hade jag nog sprakat bakut.
    Viktigt också tror jag att barn och extra vuxen får lov att forma sin egen relation, utan förväntningar utifrån på hur den ska se ut.

Han klarade sig bra innan jag dök upp och jag tog för givet att han kunde klara av att förälder även om jag fanns med i bilden. Dom har en mamma.

• La Lola

Jag förväntade mig att vi skulle leva som en familj från början.
    Hade min make tyckt annat hade jag inte flyttat ihop med honom, kanske inte ens varit tillsammans med honom överhuvudtaget.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • M166

Du borde kunna se redan nu om han är intresserat av att ta på sig ansvar eller inte. Ni bör också prata om era önskemål och förväntningar. I övrigt tycker jag inte att du kan begära mer än att han ska vara trevlig gentemot ditt barn.

• beady

Prata med honom!! Om han är lugn med att du börjar ställa massa krav så är det ju lugnt. Men jag som "bonus-förälder" hade fått panik om det hade kommit en hel kravlista. Självklart kan man hjälpa till och hämta på dagis och liknande om det behövs, men jag tycker nog att han ska bestämma själv om han vill det.
    Först och främst är det ditt barn som du måste kunna ta hand om helt själv, utifrån det kan han hjälpa till, men jag tycker nog att du inte kan ställa fler krav än att han ska vara snäll mot ditt barn.. 

• gaylordemo

Ställs inför precis samma dilemma nu i månadsskiftet. Men jag har pratat med min "man" om detta, vad jag känner att jag vill ha ut av vår familj eller vad man ska säga, och han fick tala om vad han kände var okej och inte. För mig hade det inte varit ett alternativ att flytta ihop om man inte hjälptes åt med hämtning/lämning på fritids, se till att mat och sov rutiner sköts och att finnas där för ellen som en ansvarig vuxen när det behövs på olika vis. Min blivande sambo hade samma tankar om detta och jag är så glad att jag tog upp det till diskussion då det känns helt fantastiskt att få starta ett liv tillsammans utan massa frågetecken.

• Utanbarn
    gaylordemo skrev 2012-07-29 15:17:15 följande:
    Ställs inför precis samma dilemma nu i månadsskiftet. Men jag har pratat med min "man" om detta, vad jag känner att jag vill ha ut av vår familj eller vad man ska säga, och han fick tala om vad han kände var okej och inte. För mig hade det inte varit ett alternativ att flytta ihop om man inte hjälptes åt med hämtning/lämning på fritids, se till att mat och sov rutiner sköts och att finnas där för ellen som en ansvarig vuxen när det behövs på olika vis. Min blivande sambo hade samma tankar om detta och jag är så glad att jag tog upp det till diskussion då det känns helt fantastiskt att få starta ett liv tillsammans utan massa frågetecken.
    Jag säger inte att du har FEL, men blir så nyfiken på hur du tänker?
    Klarar du inte ditt föräldraskap tänker jag...? Vilket du så klart gör men uppenbarligen VILL du dela det med din partner. Som ju ändå inte är barnets far och inte tagit initiativ till att skaffa detta barn.

Om min sambo hade velat ha en ny mamma (dvs bland annat ta det ansvar du nämner) hade det blivit kalla handen för någon som helst sammanflytt från min sida. Att vara en vuxen ja, men hämtning/lämning, mat och sov... NEJ tack.
  • sextiotalist
    gaylordemo skrev 2012-07-29 15:17:15 följande:

Jag ställer nog samma fråga som Utanbarn, personligen så hade jag dragit mig ur en sådan relation direkt. Det som var avgörande när jag flyttade ihop med min sambo var att han poängterade att det var han och hans ex som var föräldrar och han förväntade mig ingenting mer än att jag skulle vara en juste vuxen
Svar på tråden Planerar att flytta ihop