Anonym (Undrar) skrev 2012-07-02 15:45:08 följande:
När vi ändå håller på med en biologilektion så fortsätter jag fråga.
Om vi säger att mitt ägg släpper i kväll klockan 18 så lever det i ett dygn? Vid vilken tid ungefär möts spermier och ägg isf? Innan klockan 18 i morgon kväll antar jag om det lever ett dygn bara men ungefär när? Är det närmare i dag, i natt eller i morgon kväll klockan 18 som krocken sker?
Och om ägget släpper i kväll hur troligt är det då att spermier från i torsdags kväll fortfarande kan befrukta ägget? Väldigt troligt eller är det inte jättetroligt? Jag fattar att allt är möjligt men hur stor är den sannolikheten, väldigt stor eller inte jättestor? Han kom inte i mig utan det var avbrutet.
Och eftersom att jag hade glad gubbe i morse klockan 8 så släpper ägget inte tidigare än i kväll som tidigast?
Man brukar säga att ägget lever max ett dyg vilket innebär att det är befruktningsbart kortare tid än ett dygn. Ägg och spermie möts i äggledaren så finns det redan spermier där när ägget släpper sker antagligen befruktningen snabbare än om ägget måste vänta in spermierna,men de flesta som vill bli gravida har ju sex flera dar innan själva äl också.
Det är helt omöjligt säga en exakt tid när ägget släpper och när det befruktas även om man tatt äl-test vilket bevisas av hur ägg befruktas vid IVF. Jag har t.o.m haft ett synligt ägg befruktat några timmar senare än när ett dygn gått,när de tittade första gången fanns alltså bara 4 så ett till tog sig på de timmarna.
Sega spermier kan leva minst 5 dar,men i regel brukar man säga att man inte ska räkna med mer än tre dygn.
Ditt ägg-om du nu har nåt vilket positivt äl-test i sig inte bevisar- släpper nog ikväll ja.
Bara hålla tummen!