• Jessi

Kan man bli sjuk av (fel tillagade) champinjoner?

Spydde precis i kopiösa mängder *hrmm, sorry * och det föregick av massivt illamående i kanske en timme eller så...

Gick genom vad jag ätit idag, och det enda jag kommer att tänka på är de färska champinjonerna som jag hade i en pastasås. De var förvällda sedan innan och infrysta.

Finns det något väldigt "rätt" och "fel" när man tillagar svamp, så att jag helt enkelt blev matförgiftad? Går det i så fall över i modersmjölken? (Jag ammar...)

Snälla, snälla, om någon vet, så svara!

• Svar på tråden Kan man bli sjuk av (fel tillagade) champinjoner?
  • Karpet

Hmmm...alltså champinioner kan man ju äta råa också och blir de gamla så syns ju det. Kan det vara något annat du hade i såsen? Var det någon annan som åt som också blev dålig?

• Karpet

Hmmm...alltså champinioner kan man ju äta råa också och blir de gamla så syns ju det. Kan det vara något annat du hade i såsen? Var det någon annan som åt som också blev dålig?

• MrsL

Du tror inte det är vinterkräksjukan? Den blir du ju sjuk av snabbt och rejält. Enda trösten är väl att det går över rätt snabbt...

• Meline

Nja, det är väl isåfall om det funnits något onyttigt på dem som inte tvättats bort eller om det på något vis hamnat någon annan svamp bland dem, men det låter inte så värst sannolikt. Kan det inte vara något annat du ätit? Ägg eller fågelkött eller liknande? Brukar vara lättare att bli matförgiftad av sådana saker.

• stina77

Om maten gör en dålig är det oftast bakterier i kött som gör det. vet ej om det har inverkan på ammning men ring sjukvårdsupplysningen och fråga det skulle jag ha gjort.

• Caffreys

Hade du plockat svampen själv? Man kan ju nämligen ta fel på vitflugsvamp och champinjoner. Om så är fallet så ring sjukvårdsupplysning och lyssna med dom.

• Jessi

Nej, det är alltså vanliga färska champinjoner som man köper i affären...

Hmm.. Det värsta av allt är att margarinet jag använde i hade stått framme ett tag... Men jag tänkte "ah, vad fan" typ... Kan det vara det då?

Nerj, vinterkräksjukan får det faktiskt inte vara, mina små är ju sjuka i RS-virus nu...

• Karpet

Jo, kanske. Fast var det ingen annan som kände av det så verkar det ju konstigt. Fast man är ju olika känslig också. Var det någon annan som åt?

• Jessi

Nej egentligen inte... Det visade sig att dottern inte var speciellt hungrig, så nej det var inte mycket hon fick i sig... Som tur var, kanske...

• Jessi

Nu kommer det från alla håll och kanter.. *harkel*

Kankek vinterkräksjukan ändå...? Fryser som ett aaas...

• Meline

Tror inte på att det skulle vara margarinet... brukar inte vara någon typisk matförgiftningskälla. Om du har använt det varmt i matlagningen dör ju det mesta där också.
    Man kan ju få feber av matförgiftning också, men det är ju tider för vinterkräksjuka och maginfluensa så risken är nog störst att det är något sådant. Krya på dig iallafall, vad det än är. Det är så jobbigt att vara illamående.

• Jessi

Tack för era svar!

Mest troligt att det är maginfluensa eller nåt nu... Typiskt.

• lata kocken Johanna

tippar på vinterkräkisen jag

om du fått matförgiftning så är det i 99,99% ngt som du ätit kallt - eller värmt i micron och förvarat fel (tex låtit svalna på bänken - big NO NO)

varm nylagad mat blir man ytterst ytterst ytterst sällan sjuk av

det vanligaste är sallader, såser mm som är kalla, ris som är återuppvärmt eller återuppvärmda fel förvarade soppor/grytor med clostridium i (vanligast i tex ärtsoppor, rotsakssoppor, grytor med rotsaker eller baljväxter
    och nötter med skal - det brukar vara ett antal varje jul som blir sjuka....

matfetter ger inte matförgiftning - de är helt enkelt för feta för att bakterier och mögelsporer ska kunna växa till - matfetter härsknar bara och det är inte farligt men vansinnigt äckligt...

Svar på tråden Kan man bli sjuk av (fel tillagade) champinjoner?