• cherrycupecake83

äter du skalet på den bakade potatisen?

Saken var att jag satt en dag på jobbet, brukar aldrig vara nyfiken och fråga vad folk äter till lunch. Men när min ena kollega äter helt plötsligt skalet alltså bakpotatisen som en vanlig potatis med skalet på. Så uttryckte jag mig "va äter du med skalet på" sedan hade vi en diskussion om detta hela rastens gång. Hur brukar ni äta eran bakade potatis?

snittar ni den och trycker upp potatisen från kanterna och äter inanmätet?

el

äter ni potatisen med skalet (som vanlig potatis)        

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden äter du skalet på den bakade potatisen?
  • Mercurialis

Nej. Jag äter inte potatisskal vare sig på bakad potatis eller kokt potatis.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • krompa

Annat: Jag snittar upp den och äter upp den innifrån. Jag äter alltså även skalet, fast sist....

• La Lola

Vilken fråga ska vi svara på?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • katalysator

Om det är en sån där bakad potatis som serveras i folie med en massa klägg på så brukar jag inte äta skalet. Om det däremot är en bakad potatis som serveras rakt av, som tillbehör till en annan rätt, så äter jag skalet om det inte är väldigt segt (precis som jag gör med t.ex. klyftpotatis som är lagad med skalet kvar).

• annca

NEJ!
    *ryyys*

Kan till nöds äta friterade eller hårdstekta potatisskal, men tycker i allmänhet att just potatisskal är rent vidrigt att få i munnen! Jyörk!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • tahira

Ja, men inte som en vanlig potatis.

Jag delar potatisen, lägger i "fyllningen" och äter inifrån.

Sist av allt äter jag det knapriga goda skalet! 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Blöjor111111

Visst kan man äta det, vad säger ni om klyftpotatis då? Det äter de flesta..senast jag såg hade klyftpotatisar skal på.

Nej jag föredrar potatis utan skal, inte för att det skulle vara farligt men smaken är inte så gott.

• annca
    Blöjor111111 skrev 2012-07-02 10:30:01 följande:
    Visst kan man äta det, vad säger ni om klyftpotatis då? Det äter de flesta..senast jag såg hade klyftpotatisar skal på.

Nej jag föredrar potatis utan skal, inte för att det skulle vara farligt men smaken är inte så gott.
    Gör jag själv skalar jag. Köper jag frysta köper jag utan skal.
    Och får jag ute, blir det oftats att jag pillar av så mycket skal det bara går.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Mercurialis
    Blöjor111111 skrev 2012-07-02 10:30:01 följande:

De senaste klyftpotatisarna jag såg hade inte skal på, så klyftpotatis kan nog vara olika beskaffade när det kommer till skalets vara eller inte vara
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Blöjor111111
    Mercurialis skrev 2012-07-02 10:32:44 följande:
    De senaste klyftpotatisarna jag såg hade inte skal på, så klyftpotatis kan nog vara olika beskaffade när det kommer till skalets vara eller inte vara
    Ok, jag har sett endast med skalSkrattande Men det var några år sen jag åt klyftpotatis.
  • Mercurialis
    annca skrev 2012-07-02 10:32:09 följande:
    Gör jag själv skalar jag. Köper jag frysta köper jag utan skal.
    Och får jag ute, blir det oftats att jag pillar av så mycket skal det bara går.
  • stingrocka
    tahira skrev 2012-07-02 10:26:38 följande:
    Ja, men inte som en vanlig potatis.

Jag delar potatisen, lägger i "fyllningen" och äter inifrån.

Sist av allt äter jag det knapriga goda skalet! 
    Samma här!
  • hysteria

Skalet är det godaste på hela potatisen, men äter det inte på vanlig potatis

• happy 78

Verkligen inte. Gillar inte skal alls på potatis och i synnerhet inte på bakpotatis...,

• Majuni
    La Lola skrev 2012-07-02 10:01:50 följande:
    Vilken fråga ska vi svara på?
  • Themis

Nypotatis äter jag skalet på för att det är så tunt och fullt av C-vitamin, det hör sommaren till.

Gammalt segt bakpotatisskal däremot, bläääk. Kräks

Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • JPT

Nej, enda potatisen jag äter skal på är färskpotatisen. 

• helenen

Det beror på. Om det är sådär knaprigt så äter jag det med förtjusning. Drömmer Är det däremot mjukt och lite fuktigt så låter jag bli.

Svar på tråden äter du skalet på den bakade potatisen?