• Anonym (flickvänen)

Han har barn o tar droger, behöver hjälp.

Vet inte riktigt hur jag ska börja detta.... Skriver åt min sambo som vill ha hjälp och råd.

Träffade min sambo för tre år sedan, det fanns då en del droger i hans liv.
    Vanligast för han då var hasch och amfetamin, men vet att han har prövat på mycket annat också.
    Han varit helt drogfri då han var 20-25 men då var han i stället sexmissbrukare. 
    Han skötte arbete och livet omkring hyfsat. Man kan väl säga att det var som självmedicinering. Just nu går han igenom en ADHD-utredning. 
    När jag flyttade in till han minskade allt. Nu var det mycket längesedan han var i kontakt med det.
    Dock har han börjat tänka mer och mer på hasch. I stället för att börja med hasch så försökte han jämna ut det med att använda 0,5 mg stesolider 1-2 per dag.

Han har varit i tankar på att söka hjälp på olika hem men då finns det något som hindrar honom. Han har nämligen två barn sedan ett tidigare förhållande. Han är rädd att han inte kommer få ha dem kvar om han söker hjälp. 
    Han vill inte hålla på så här och tycker det är jätte jobbigt. 

Någon som har goda råd att ge honom, som kanske har varit i liknande situation?

• Svar på tråden Han har barn o tar droger, behöver hjälp.
  • schizoliv

Har man ADHD, så har en del ett helvete utan medicin.
    Det som finns är ju amfetamin liknande mediciner och sen kanske i framtiden även Sativex.

Det är ingen tillfällighet att dessa drar sig till droger och speciellt cannabis.
    För den enkla anledningen att det är det enda som får dom känna sig normala.
    Du kan gå på kol14.com det handlar om en som fått marinol av läkare.
    Han har ADHD.

• Anonym (flickvänen)
    schizoliv skrev 2012-07-02 12:37:37 följande:
    Har man ADHD, så har en del ett helvete utan medicin.
    Det som finns är ju amfetamin liknande mediciner och sen kanske i framtiden även Sativex.

Det är ingen tillfällighet att dessa drar sig till droger och speciellt cannabis.
    För den enkla anledningen att det är det enda som får dom känna sig normala.
    Du kan gå på kol14.com det handlar om en som fått marinol av läkare.
    Han har ADHD.
    Just nu väntar han på att allt ska bli klart så att man kan få ett svar på om det är ADHD, så att man kan börja jobba utifrån det.
    Men han vet bara inte vart han ska ta vägen under tiden eftersom att han börjar tänka mer och mer på droger.

Men tack för dit svar!
  • farsan65

Hej.
    Låter som du har en vettig pojkvän när det gäller mkt, fast inte så bra att han självmedecinerar det är inte nyttigt på något vis. Vården får faktiskt lov att hjälpa honom, så de så.

ADHD eller liknande brukar inte behöva hasch utan mer amfetaminliknande preparat som kan fungera mkt mkt bra. Lindrigare ADHD kan HBT terapi fungera alldeles utmärkt på.

Han skall inte vara orolig för att förlora sina barn för att han ber om hjälp tvärt om, har han en förståelse för problemet och han aktivt agerar för att lösa sitt beroende och om han dessutom inte missköter barnpassning mm så kan ingen ta ifrån honom vårdnaden.

Däremot om han smusslar och inte är rak så är det lätt att misstänkliggöra honom. Jag tycker inte att han ska vara rädd dessutom så har sjukvården tystnadsplikt så vad han diskuterar med sin läkare har ingen annan att göra med inte heller hans ev behandling så han kan hålla det hemligt om han vill, det är bara att inget säga.

Jag vet ju inte så mkt om din kille men han verkar ha en missbruksproblematik och han behöver passa sig så att han inte missbrukar något och att han ej hittar på ursäkter för att missbruka, detta är nästan omöjligt ensam utan professionell hjälp så han bör definitivt gå till vården jag föreslår missbruksvården på närmaste större sjukhus.

Vill din Kille verkligen lösa detta så kommer han fixa det, om han verkligen har den inställningen som du beskriver så kommer det gå bra.

Lycka till    

• Anonym (flickvänen)
    farsan65 skrev 2012-07-02 15:28:12 följande:
    Hej.
    Låter som du har en vettig pojkvän när det gäller mkt, fast inte så bra att han självmedecinerar det är inte nyttigt på något vis. Vården får faktiskt lov att hjälpa honom, så de så.

ADHD eller liknande brukar inte behöva hasch utan mer amfetaminliknande preparat som kan fungera mkt mkt bra. Lindrigare ADHD kan HBT terapi fungera alldeles utmärkt på.

Han skall inte vara orolig för att förlora sina barn för att han ber om hjälp tvärt om, har han en förståelse för problemet och han aktivt agerar för att lösa sitt beroende och om han dessutom inte missköter barnpassning mm så kan ingen ta ifrån honom vårdnaden.

Däremot om han smusslar och inte är rak så är det lätt att misstänkliggöra honom. Jag tycker inte att han ska vara rädd dessutom så har sjukvården tystnadsplikt så vad han diskuterar med sin läkare har ingen annan att göra med inte heller hans ev behandling så han kan hålla det hemligt om han vill, det är bara att inget säga.

Jag vet ju inte så mkt om din kille men han verkar ha en missbruksproblematik och han behöver passa sig så att han inte missbrukar något och att han ej hittar på ursäkter för att missbruka, detta är nästan omöjligt ensam utan professionell hjälp så han bör definitivt gå till vården jag föreslår missbruksvården på närmaste större sjukhus.

Vill din Kille verkligen lösa detta så kommer han fixa det, om han verkligen har den inställningen som du beskriver så kommer det gå bra.

Lycka till    
    Tack så mycket för ditt svar!
    Ska visa det för sambon när han kommer hem.

Han går faktiskt till en kurator just nu, tror han vill berätta om drogerna och allt men han vågar inte.
    Är det inte så att om någon misstänkar att barn far illa som måste de väll göra något även om de har tystnadsplikt? Eller har jag fot de om bakfoten?  
  • farsan65
    Anonym (flickvänen) skrev 2012-07-02 16:07:30 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!
    Ska visa det för sambon när han kommer hem.

Han går faktiskt till en kurator just nu, tror han vill berätta om drogerna och allt men han vågar inte.
    Är det inte så att om någon misstänkar att barn far illa som måste de väll göra något även om de har tystnadsplikt? Eller har jag fot de om bakfoten?  
    Jo om de misstänker att ett barn far illa men då måste de ju ha konkreta misstankar ofta genom att ha träffat barnet inte bara för att en man säger att han vill ha hjälp med ett beroende. Lider hans barn just nu av att han har detta beroende? Jag menar då såklart, så pass illa att det är en fara för dem, för såklart att det inte är bra att ha en pappa som brukar olagliga preparat.

Jag tycker absolut att han ska ta det med sin kurator hur ska han annars få adekvat hjälp. Det är lätt att tro att hela världen är emot en men är man öppen och ber om hjälp löser det sig oftast och sjukvårdspersonal vill hjälpa det är därför det jobbar inom vården, nåja iaf de flesta (o;
  • Anonym

Både amfetamin och cannabis kan användas för att lindra eller motverka adhd så det är inte så konstigt att han drogs till just dessa.
    Använda benzo istället för cannabis låter däremot inte som har har tänkt färdigt riktigt.

Har han barn och inga uppenbara problem så är det bara dumt att vända sig dit, han har rätt att det kan användas emot han om han lägger fram sina problem för fel person, det kan även användas emot han av den andra föräldern. Jag förstår inte problemet här, varför vill han inte använda cannabis för sina besvär?

• farsan65

Stesolider är extremt beroendeframkallande han skall verkligen akta sig för dessa. Att använda hasch är bara dumt och olagligt, skulle det nu verkligen vara ett alternativ så finns det faktiskt att få på recept som en sprej och de funkar utmärkt fast utan alla de negativa hälsofarorna som att röka hasch har.

Om han har ADHD kommer förhoppningsvis medicinen han får att verka bra. 

Att vända sig till sjukvården är inga problem då din kille verkar vettig och ärlig, sådant brukar löna sig. Att däremot halka in i missbrukspersonligheten, manipulera, ljuga och bortförklara sig är ett säkert sätt att till slut kanske förlora rätten till sina barn men det ska mkt mkt till innan den rätten tas ifrån en förälder och det räcker inte med att föräldern sökt frivillig hjälp för ett beroende detta är snarare positivt. 

Sjukvården har tystnadsplikt annat är det om soc beordrar någon för kontroller mm soc har nämligen inte samma tystnadsplikt. 

Så ja gå till sjukvården få hjälp det är absolut inte negativt jag lovar. 

• Anonym
    farsan65 skrev 2012-07-02 17:15:09 följande:
    Stesolider är extremt beroendeframkallande han skall verkligen akta sig för dessa. Att använda hasch är bara dumt och olagligt, skulle det nu verkligen vara ett alternativ så finns det faktiskt att få på recept som en sprej och de funkar utmärkt fast utan alla de negativa hälsofarorna som att röka hasch har.

Att vända sig till sjukvården är inga problem då din kille verkar vettig och ärlig, sådant brukar löna sig. Att däremot halka in i missbrukspersonligheten, manipulera, ljuga och bortförklara sig är ett säkert sätt att till slut kanske förlora rätten till sina barn men det ska mkt mkt till innan den rätten tas ifrån en förälder och det räcker inte med att föräldern sökt frivillig hjälp för ett beroende detta är snarare positivt. 

Sjukvården har tystnadsplikt annat är det om soc beordrar någon för kontroller mm soc har nämligen inte samma tystnadsplikt. 

Om man ska göra en medveten val mellan benzo som han antagligen skaffar utan recept och cannabis så är valet självklart.
    Sativex du tänker på här har inte ens blivit släppt på marknaden än och den kommer inte skrivas ut till adhd patienter än.
    Vet inte vad du menar med hälsofaror som hasch medför, verkligen inget att värt nämnas när man snackar om benzo som grabben just nu använder.

Ärlighet kan mycket väl straffa sig, speciellt när det kommer till sverige och barnfamiljer, hamnar drogrelaterat information hos fel person så kan det innebära stora problem.
    Sjukvården har tystnadsplikt, likaså som dom har anmälningsplikt, ärliga intentioner kan lätt misstolkas och "oro" kan infinna sig vilket resulterar i en anmälan till socialen, nått som man verkligen kan vara utan.

• Anonym
    farsan65 skrev 2012-07-02 17:15:09 följande:

Börja diskutera "knark" är nått som jag vet aldrig leder till nått bra.
    Ja om nu inte dom med vita rockar skriver ut det på recept.

Såna som har ADHD dras ofta till droger, just för de mår rätt kasst.
    Ibland förstår jag inte varför vi inte fångar upp dessa redan i barnåldern, så de kan få en chans till ett normalt liv.
    Risken är överhägnade att dom det blir ett liv av misär.
  • farsan65
    Anonym skrev 2012-07-02 18:49:02 följande:
    Börja diskutera "knark" är nått som jag vet aldrig leder till nått bra.
    Ja om nu inte dom med vita rockar skriver ut det på recept.

Såna som har ADHD dras ofta till droger, just för de mår rätt kasst.
    Ibland förstår jag inte varför vi inte fångar upp dessa redan i barnåldern, så de kan få en chans till ett normalt liv.
    Risken är överhägnade att dom det blir ett liv av misär.
    Där visade du vad du stod knark vill du ha och gärna utskrivet. 

TS bry dig inte och låt inte dessa människor skrämma din pojkvän från att söka hjälp. Att ens en del avråder från att söka hjälp för sitt missbruk är helt otroligt, vad är detta!!

Jag känner många narkomaner, missbrukare, fd och nuvarande och alla de jag verkligen känner skulle aldrig ge rådet nej du försök inte sluta och gå till landstinget det är bättre du fortsätter det är ju inge farligt. 

Sedan känner jag ju en del narkomaner som vill att alla ska knarka så att de kan tjäna mer pengar på att sälja (o: 
Svar på tråden Han har barn o tar droger, behöver hjälp.