• Anonym

Någon sjuksköterska här som kan ge info om DERMABOND vävnadslim?

Mitt lilla barn har ett sår i sin panna som förslöts med dermabond på akuten. Jag fick en brochyr om handhavandet men denna tappades bort i virrvarret som uppstod då vi lämnade sjukinrättningen.

Det jag vet är att man inte fick lov att sätta något plåster över såret samt att det ej skulle komma vatten på. Nu råkade det bli så att barnet fick en del vatten i ansiktet ändå- men såret ser fortfarande slutet ut och klistret ser opåverkat ut.

Jag blir väldigt tacksam om någon sjuksköterska eller läkare kan skriva ett par rader till mig om hur jag fortsättningsvis ska göra för att sköta om såret. Läkaren & sjuksköterskan på akuten var väldigt stressade och hade inte tid (därför fick vi ganska brått därifrån och broschyren förkom).      

• Svar på tråden Någon sjuksköterska här som kan ge info om DERMABOND vävnadslim?
  • Jojjanna

Jag googlade och hittade det här:

http://shop.swevet.se/sv/suturer/hudstapler-agraffer-och-vavnadslim/dermabond-vavnadslim-0-36-ml.html

Jag har jobbat på akuten och varit med och limmat sår. Om såret ser fint ut trots att det fick vatten på sig så är det absolut ingen fara.  VI brukade skicka med ett par plåsterlappar som man kunde sätta över när personen skulle duscha osv.

• Anonym

..eller som vi på kirurgen kallar det - "köttklister"

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-02 21:19:55 följande:
    ..eller som vi på kirurgen kallar det - "köttklister"

Berätta mer. Det innehåller formaldehyd som är bevisat cancerframkallande. Jag är orolig för att såret var för djupt för att förslutas med lim, det kändes som att de var så stressade denna dagen att de valde detta för att det går snabbare än att söva och sy

Jag är rädd för att lim hamnat under hudkanterna så att det kommer finnas kvar som en främmande kropp senare.

• Coyote

Varför satsar du inte på att ringa 1177 där du vet att du får prata med utbildade sjuksköterskor i stället för att chansa på nätet?

• Anonym
    Coyote skrev 2012-07-02 21:52:44 följande:
    Varför satsar du inte på att ringa 1177 där du vet att du får prata med utbildade sjuksköterskor i stället för att chansa på nätet?

Det är lång väntetid på 1177 och jag har flera gånger fått riktigt dåliga råd där. Jag frågar hellre folk på nätet som har hands on erfarenhet än sitter en halvtimme i kö till en sur sköterska som ger mig en suck som svar.
Svar på tråden Någon sjuksköterska här som kan ge info om DERMABOND vävnadslim?