• Blondina

Frågor om jordgubbar och rabarber

Har ett jordgubbsland med massor av revor. Planerar att göra landet större, och vill därför gärna ta tillvara på de nya plantorna. Ska jag plocka av revorna nu och sätta dem i små krukor så de får utveckla rotsystem och stärka sig inför omplantering till hösten, eller ska jag bara låta dem vara? Har tidigare åt upplevt att de får så dåligt fäste i jorden om man bara låter dem vara.

Kan / bör man gödsla jordgubbarna med något?

Någon nämnde att man ska plocka av bladen på plantorna för att mer näring ska gå till bären.

Ska få en bit rabarber av en vän. När är det bäst att flytta och hur gör man lättast? Hur ska jag förbereda hålet och hur vill rabarbern bo?

Tack på förhand             

• Svar på tråden Frågor om jordgubbar och rabarber
  • Lena

Du kan låta dem sitta kvar och plantera om först när de ska flyttas. Du kan gödsla med gräsklipp.

Du kan flytta rabarber när som helst. Du kan sätta den i vanlig planteringsjord.

• pigglet

JAg låter revorna sitta kvar på plantan, men sätter en kruka med jord under revan. Då har de utvecklat ordentligt med rötter tills jag vill plantera dem.

Nej, man gödslar efter avslutat skörd.

Har aldrig hört att man ska plocka bort bladen.   

• Pimpinellan

Med tanke på hur mycket jordgubbar vi får måste jag ju göra nåt rätt. Flyttade dem förra året sent på hösten för de ska inte växa på samma ställe för länge. Fick typ 30 plantor ur en rabatt på kanske max 170 ggr 70 cm! Revplantorna satte jag bara ner i en annan rabatt,alla överlevde,de flesta bär frukt i år. Gödslar varje vår med vanlig kodynga efter jag tatt bort allt visset,rensar ogräs,vattnar vid behov vilket inte varit många ggr i år! De riktigt gamla planotona jag satte i växthuset växte så det knakade och bär massor med frukt! Stora,söta goda bär får vi både inne och ute.

Rabarber får vi också mycket. Den står i full sol,gödslas på våren,vattnas vid behov,klipper av stänglar allteftersom,låter den absolut inte blomma.

• Blondina
    Pimpinellan skrev 2012-07-03 14:13:14 följande:
    Med tanke på hur mycket jordgubbar vi får måste jag ju göra nåt rätt. Flyttade dem förra året sent på hösten för de ska inte växa på samma ställe för länge. Fick typ 30 plantor ur en rabatt på kanske max 170 ggr 70 cm! Revplantorna satte jag bara ner i en annan rabatt,alla överlevde,de flesta bär frukt i år. Gödslar varje vår med vanlig kodynga efter jag tatt bort allt visset,rensar ogräs,vattnar vid behov vilket inte varit många ggr i år! De riktigt gamla planotona jag satte i växthuset växte så det knakade och bär massor med frukt! Stora,söta goda bär får vi både inne och ute.

Rabarber får vi också mycket. Den står i full sol,gödslas på våren,vattnas vid behov,klipper av stänglar allteftersom,låter den absolut inte blomma.

Klipper du ner / rensar samtgödslar på hösten?

• Pimpinellan
    Blondina skrev 2012-07-03 19:35:00 följande:

Klipper du ner / rensar samtgödslar på hösten?

Nej,på våren. Lite bladverk som vissnat tar jag på hösten,men majoriteten på våren när man ser den nya grönskan. Blandat kodynga och grönssaksgödsel och det har då funkat hitttills. Solig
  • pigglet

Så lustigt - där vi köpte jordgubbsplantorna sa hon att man inte ska gödsla på våren, för då växer bara själva plantan.
    Även på påsen med "algomin-gödsel" står det att man ska gödsla efter avslutad skörd.
    Men jag ska inte strida med dig, jag har fått jättedåligt med jordgubbar sista åren    :(  

• Blondina

Alla tips är välkomna!!!! Detta blev en katastofalt dålig skörd. Hittills kan jag nog räkna till 10 röda gubbar,och de har dottern fått Rynkar på näsan

• Hannibal06
    Blondina skrev 2012-07-04 08:32:05 följande:
    Alla tips är välkomna!!!! Detta blev en katastofalt dålig skörd. Hittills kan jag nog räkna till 10 röda gubbar,och de har dottern fått Rynkar på näsan
    Vad gäller rabarber kan du bara stoppa ner roten i jorden. Växer som bara den.
  • Ms H

Förökar sig rabarber om man delar på en planta och planterar om?

• Pimpinellan
    pigglet skrev 2012-07-03 21:17:56 följande:
    Så lustigt - där vi köpte jordgubbsplantorna sa hon att man inte ska gödsla på våren, för då växer bara själva plantan.
    Även på påsen med "algomin-gödsel" står det att man ska gödsla efter avslutad skörd.
    Men jag ska inte strida med dig, jag har fått jättedåligt med jordgubbar sista åren    :(  
    Mina gubbar vet nog inte att de inte "ska" gödslas på sensommaren! Brukar bli några liter, och så stora som i år har vi aldrig haft.
  • Pimpinellan
    Blondina skrev 2012-07-04 08:32:05 följande:
    Flytta och förnya dem. Full sol är bra eller växthus.
  • Smurry

Förlåt TS att jag ställer en fråga i din tråd! men nu när alla jordgubbs människor så tänkte jag passa på :)

Jag har odlat jorgubbar på min balkong i år i en balkonglåda, Det har gått över förväntan! Men nu ska vi flytta till hus och jag vill ta med mina plantor och sätta dem antingen i trädgården så de kan växa nästa år med! Eller bör jag låta dem övervintra i balkonglådan? Eller sätta varje planta i en egen kruka över vintern?

• Pimpinellan
    Smurry skrev 2012-07-06 10:11:57 följande:

Förlåt TS att jag ställer en fråga i din tråd! men nu när alla jordgubbs människor så tänkte jag passa på :)

Jag har odlat jorgubbar på min balkong i år i en balkonglåda, Det har gått över förväntan! Men nu ska vi flytta till hus och jag vill ta med mina plantor och sätta dem antingen i trädgården så de kan växa nästa år med! Eller bör jag låta dem övervintra i balkonglådan? Eller sätta varje planta i en egen kruka över vintern?

Om ni flyttar innan frosten tatt över kan du sätta dem i jorden direkt. Mina flyttades ganska sent förra hösten och det gick bra. Vill du vara mer säker så lägg över grangrenar eller kompost över dem i vinter.
  • Smurry

Vi ska flytta di i september, är det för sent? Och kan jag i värsta fall låta dem övervintra i lådan och sen ta ut dem i vår? eller blir det helt kajko då?

• Pimpinellan
    Smurry skrev 2012-07-06 13:43:05 följande:
    Vi ska flytta di i september, är det för sent? Och kan jag i värsta fall låta dem övervintra i lådan och sen ta ut dem i vår? eller blir det helt kajko då?
    Om ni bor i Kiruna ja,men inte annars. Flört De var nog oktober innan jag flyttade de sista här tror jag.
  • Smurry

haha okey nej vi bor mycket mer söder ut :) Kul! Då ska jag plantera dem det första jag gör så jag får några fina nästa år oxå! Roligt att slippa köpa nytt varje år!

Svar på tråden Frågor om jordgubbar och rabarber