• Mamma till Doris

Hjälp mig med potträning

Jag har fastnat totalt, och märker att jag inte riktigt kan hantera situationen, något som givetvis speglar av sig på mitt barn.

Hon är 2,5 år nu. Lätt-EC:ad från födseln och i princip blöjfri mellan 6 och 11 månader. Sen började hon lära sig gå, och tappade allt. Vi satte på blöja och tog det som det kom. När hon väl började visa tecken på att greppa det hela igen var det dags för förskola och hon backade igen. Visst sitter hon på pottan där, men det är så mycket annat som lockar och hon får väl inte precis lugn och ro. Personalen ville inte heller befatta sig med tygblöjor (trots att vi inte bad om annat än att de skulle lägga använda blöjor i en påse och lägga i hennes fack) så hon har numera engångsblöjor hemma också (det känns så onödigt att köra en maskin med tre blöjor i...).

Blöjan är oftare torr än våt på morgonen, och det har som bäst gått två veckor utan nattkiss, men i andra perioder kissar hon varenda natt. På morgonen är det sällan problem att gå på pottan (utom de gånger vi inte märker att hon har vaknat, så hon hinner kissa i blöjan - då tvärvägrar hon pottan) och ibland annars kan hon gå med på det, men oftast vill hon inte. Frågar man om hon är kissnödig eller om hon behöver gå på pottan/toaletten är svaret alltid "nej". Försöker jag rutinpotta kan hon gå med på det, men kan lika gärna tvärvägra. Frågar jag varför hon inte vill gå på pottan så svarar hon bara "för att jag vill inte".

Jag vill ju vara den coola mamman som säger att hon tar det i sin egen takt, och ytterst få tonåringar har blöja, men jag kan liksom inte låta bli att känna stressen och irritationen välla upp.

Hur gör jag för att inte göra det här till en maktkamp? Det är hennes kropp, och hon som har kontrollen över den, men samtidigt ska jag inte förneka att jag är grymt trött på att byta blöjor.

• Svar på tråden Hjälp mig med potträning
  • Lena

Vi sa att när hon gick på toaletten och försökte när vi sa till skulle vi köpa fina trosor som hon fick välja själv.

• Happymom

Semester?
    Kör på utan blöja då.

Varför vägrar förskolan det? Kan du höra med verksamhetschefen varför de vägrar tygblöjor? Låter ju helknasigt. De kan ju inte bestämma vad hon ska ha på sig när hon kommer på morgnarna.

Står förskolan blöjor dagtid? Annars kan de ju inte kräva att ni ska komma med en viss typ av blöjor (är förbjudet enligt lag att kräva något som ger extra kostnader för familjen).

• Mamma till Doris

Vi har försökt med tricket att hon ska få välja nya trosor (hon har ju en del trosor, men inga hon har valt själv). Oftast blir hon glad och peppad, men när vi väl står i affären så vill hon inte.

Hon är ofta utan blöja hemma, men vi torkar mycket kiss. Hon hjälper själv gärna till med att torka upp, så det är inte det, men det är trist att passa hela hela tiden.

De vill inte ha tygblöjor för att de inte har någon tvättmöjlighet. De provade ett litet tag, och vi var noga med att säga att de inte behövde göra något alls, att om de hade tid fick de gärna hälla ut bajset i toaletten, men annars var det bara att stoppa blöjan i en påse så tog vi hand om det. Rektorn är...inte världens mest kompetenta människa, och till slut prioriterade vi att ha en fungerande relation med pedagogerna snarare än att pressa på om det här. Men nej, de står inte för blöjor.

Men det är väl bara att bita ihop. Mer nakentid hemma, och torka, torka, torka.

• Happymom

Usch, vilken hemsk förskola! Men jag förstår att ni inte ville propsa på.

Förresten har inte förskolor rätt att kräva att föräldrarna står för blöjor egentligen (trots att många förskolor felaktigt gör så). Ni kan anmäla det till skolverket.

www.direktpress.se/sv/viivasastan/Arkiv/Artiklar/2012/03/Sa-gor-forskolan-vinst-pa-dina-barn/

Tror det skulle bli lite annat ljud i källan om förskolan får stå för blöjorna, då soarar de ju pengar på att tygblöjor används...

Jaja, det verkar inte vara det du vill veta, utan mer hur ni ska göra hemma. Tyvärr är det nog bara att köra på som ni gör.

Svar på tråden Hjälp mig med potträning