Nån om är med i en bilpool?
Ja som rubriken lyder, nån om är med i en bilpool och vill dela med sig av erfarenheter? Vad är bra resp dåligt, vad bör man tänka på?
Själv funderar jag på att bli medlem i bilpoolen.nu
Ja som rubriken lyder, nån om är med i en bilpool och vill dela med sig av erfarenheter? Vad är bra resp dåligt, vad bör man tänka på?
Själv funderar jag på att bli medlem i bilpoolen.nu
puff puff
Jag är med i sunfleet sedan några år, har numera egen bil men har inte brytt mig om att gå ur den.
Sunfleet är stor och finns lite varstans i landet, med många bilar. Man kan välja att antingen betala en månadsavgift och ha lite billigare avgift när man lånar bilen, eller så betalar man bara när man lånar bilen och betalar lite mer. Bensinkostnader ingår i avgiften.
Fördelen med bilpoolen var ju såklart att jag slapp äga en bil och betala alla kringavgifter. Med sunfleet var det också lätt att få tag på en bil när det behövdes. Det fanns ett bra utbud av både automatare och manuella, och man slipper ju fundera på däckbyte och besiktning och sådant. Bilarna var nya (nyare än den jag äger) och i fint skick. Bokningen skedde över nätet och det var enkelt att boka och avboka.
Medlemsskapet i just sunfleet har även varit bra när jag behövt en bil och befunnit mig på annan ort utan min egen.
Nackdelen var att man inte har bilen strax utanför där man bor, utan måste ta sig till parkeringen där bilen står vilket kan vara på andra sidan stan om man har otur och inte bor i närheten av en av deras parkeringsplatser. Likaså tyckte jag att det var lite jobbigt att helt plötsligt låna en bil som man inte var van vid att köra, men lånar man bilen ofta så vänjer man ju sig vid just den typen av bil.
Jag betalar bara för när jag lånar bilen, men det är inte superbilligt. Vet inte hur pass mycket lägre avgiften är när man betalar månadsvis.
Personligen tycker jag att det är mycket skönare att ha egen bil, men kör man bara ibland och har poolen väldigt nära, samt att man är med i en pool där det är ganska lätt att boka tid så är det ganska bra att ha.
Tack!
Jag tror jag ska testa.
Om du bor i Stockholm så hyr min bil genom flexidrive istället! Billigare, personligare och flexiblare! ????
www.flexidrive.se/bil/5401/