• Peztis

OK äta hårt bröd vid 1 år?

Jag gav sonen, 1 år, en bit hårt bröd och det tyckte han var gott att knapra på, det var rågbröd.
    Sambon hade läst att man inte skulle ge för det var för mycket fibrer så barnet kan bli löst i magen.

Om det nu är för tidigt vid 1 år, är i så fall kan man ge? Och är det inte bara att prova ge en bit och se vad som händer? Han fick kanske 1/3 av en skiva.

Vad säger ni?

• Svar på tråden OK äta hårt bröd vid 1 år?
  • Våra Liv

oj jsa hörde att det är från 1 år dom kan börja äta fiberrik mat

• Prinsessan Zelda

jag ger min son som e 9 månader fullkornsbröd och han är ok i magen. man får ju prova sig fram, vissa är mer känsliga än andra. är man inte van vid fibrer blir det kanske tuffare för magen. jag har gett sonen fullkornspasta och riktig grööt osv från början och det har gått bra. man får väl se och använda sitt sunda förnuft

• Amorella

Min baby har fått knäckebröd och Pågens Lingongrova från hon var 6-7 månader. I början fick hon ju inte i sig så mycket, men nu tror jag nog hon äter lite av det i alla fall. Hennes mage klarar det bra. Hon har heller aldrig haft problem av fullkornsgröten hon får. Så prova och se om det går bra!

• Mia83

Att man inte ska ge fullkornsbröd är för att små barn (under 2 år tror jag att det var) inte kan tillgodogöra sig näringen. SÅ det är inte "skadligt" att ge, men man kanske inte ska ge det för ofta.

• Mia83

Kan tillägga att denna info hittade jag i en broshyr jag fick på bvc, utgiven av livsmedelsverket. Den handlade just om mat för barn över året.

• fru bengtsson

Ellen är månader och äter hårdnbröd. Eller, äter och äter.... Hon suger på den och slickar av smöret!

• fru bengtsson

Haha, Ellen är 6 månader skulle det stå...
    Och så heter det väl hårdbröd och inte hårdnbröd som jag skrev...
    *trött*

• Linda75

Min Filip älskar hårdbröd. Speciellt falu rågrut. Han äter kanske en skiva om dagen i bland mer. Han har inte blivit dålig i magen. Prova er fram är mitt råd.

• Linda75

glömde skriva att han har ätit hårdbröd sedan han var runt 11 månader, han är nu 13 månader....

Svar på tråden OK äta hårt bröd vid 1 år?