• Zoo

Blå lös mjölktand.

Min dotter som är 5 år är mycket stolt över sin första lösa tand :o) Som för övrigt är JÄTTELÖS men vill inte släppa riktigt. Nu börjar den bli blå. Jag ska ringa tandläkaren imorgon och höra mig för om det är vanligt men tänkte att jag slänger ut frågan här. Någon som känner igen att en lös mjölktand kan bli blå? Hon har inte slagit i den.

• Svar på tråden Blå lös mjölktand.
  • Kjellgren

Tänderna kan bli blå, grå eller rosa och då är det som regel bara ett skal kvar. Emaljen är ganska genomskinlig så det är tandköttet under som lyser igenom. Helt normalt med andra ord.

Men be dottern snurra på tanden (inte vicka) så att det knakar lite så lossnar den snart. Berätta att tänderna sitter fast med små små trådar och när de går av så knastrar det lite. När alla trådarna är av har tanden lossnat. Vicka brukar göra mer ont och ger sämre resultat.

• Litet My

Mina ena framtand var grå när jag var liten, vet inte varför men de vanliga tändera blev som de skulle. SOnen fick också en missfärgad mjölktant efter att ha slagit i den, kanske samma emd ditt barns tand bara att den är misshandlad pga att den hänger som den gör?

• Kjellgren
    Litet My skrev 2012-07-02 23:43:16 följande:
    Mina ena framtand var grå när jag var liten, vet inte varför men de vanliga tändera blev som de skulle. SOnen fick också en missfärgad mjölktant efter att ha slagit i den, kanske samma emd ditt barns tand bara att den är misshandlad pga att den hänger som den gör?
    Vill bara påpeka att om tänderna INTE är på väg att lossna naturligt så ska tandläkare kolla upp gråa tänder. Det kan vara så att nerven inne i tanden har dött och ev infektion kan spridas ut i käkbenet och tex göra permanent skada på den underliggande permanenta tanden.

Men på din beskrivning TS så gäller det inte din dotters tand, den är ju på väg att lossna och då får tänder ändra färg. 
  • Litet My
    Kjellgren skrev 2012-07-02 23:48:15 följande:
    Vill bara påpeka att om tänderna INTE är på väg att lossna naturligt så ska tandläkare kolla upp gråa tänder. Det kan vara så att nerven inne i tanden har dött och ev infektion kan spridas ut i käkbenet och tex göra permanent skada på den underliggande permanenta tanden.

Men på din beskrivning TS så gäller det inte din dotters tand, den är ju på väg att lossna och då får tänder ändra färg. 

Har svårta att tro att morsan bara lät det bero eftersom hon är en sådan som söker hjälp för allt från fotvårtor till flisande naglar.

Dock bra att veta utifall något skullehända med barnen här. 
  • Kjellgren
    Litet My skrev 2012-07-03 00:18:13 följande:
    Har svårta att tro att morsan bara lät det bero eftersom hon är en sådan som söker hjälp för allt från fotvårtor till flisande naglar.

Dock bra att veta utifall något skullehända med barnen här. 
    Det var egentligen inte en kommentar till dig utan mer ett förtydligande av det jag själv skrev. Men jag vet inte hur tydlig jag egentligen är så här på nattkvisten...

Ofta är det inga problem med missfärgade  mjölktänder men man bör kolla upp det och anmäla till försäkringsbolag om det har varit något trauma mot tanden.
Svar på tråden Blå lös mjölktand.