• Anonym (Semester)

HJÄLP! Snart semester - kan man skjuta på mensen?

I helgen åker jag och sambon på solsemester i 10 dagar. Tyvärr kommer jag att få min mens under resan och det vill jag helst slippa eftersom jag vill kunna bada fritt, ha sex som vi behagar samt slippa smärta (som innebär starka smärtstillande som drar ner humör, orsakar trötthet samt gör alkohol mindre lämpligt). Finns det något sätt att skjuta upp mensen några veckor alt sätter igång mensen genast? Obs! jag äter INTE p-piller så jag kan inte mixtra med dem för önskat resultat Snälla hjälp mig och kom med kreativa förslag på lösning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-02 21:21
    Ledsen för bristen på radbrytning, skriver på iPad

• Svar på tråden HJÄLP! Snart semester - kan man skjuta på mensen?
  • Millan91

Finns ju Cyklo-F eller vad de heter på apoteket som man kan ta för att skjuta upp mensen.

• Anonym (Semester)
    Millan91 skrev 2012-07-02 21:46:34 följande:
    Finns ju Cyklo-F eller vad de heter på apoteket som man kan ta för att skjuta upp mensen.

Fast det minskar bara själva blödningen, tabletterna skjuter inte upp menstruation.
  • Coyote

Nu är det antagligen lite för sent att tänka på, testa att ringa till gyn direkt i morgon bitti och se om du kan få hjälp. Det finns tabletter som skjuter på mensen, men jag vet inte hur tidigt man måste ta dem.

• Anonym (Semester)
    Coyote skrev 2012-07-02 22:03:13 följande:
    Nu är det antagligen lite för sent att tänka på, testa att ringa till gyn direkt i morgon bitti och se om du kan få hjälp. Det finns tabletter som skjuter på mensen, men jag vet inte hur tidigt man måste ta dem.

Tack! Finns det? Kommer du ihåg vad tabletterna heter? Jag ska ringa gyn imorgon och hoppas på atts de kan hjälpa mig.
  • Vombell

Hittade det här på Vårdguiden:

"Det går också att ta tabletter med gulkroppshormon för att på så sätt skjuta upp mensen. Även detta sätt är ofarligt. Gulkroppshormon innehåller inte östrogen. Du börjar ta tabletterna tre till fyra dagar före väntad mens och äter dem sedan under så lång tid som du vill skjuta upp din mens. Det går att ta en lägre dos varje morgon och kväll eller en högre dos varje kväll. Mensen brukar komma omkring två dagar efter att du tagit den sista tabletten."

• Anonym (Semester)
    Vombell skrev 2012-07-02 22:05:53 följande:
    Hittade det här på Vårdguiden:   "Det går också att ta tabletter med gulkroppshormon för att på så sätt skjuta upp mensen. Även detta sätt är ofarligt. Gulkroppshormon innehåller inte östrogen. Du börjar ta tabletterna tre till fyra dagar före väntad mens och äter dem sedan under så lång tid som du vill skjuta upp din mens. Det går att ta en lägre dos varje morgon och kväll eller en högre dos varje kväll. Mensen brukar komma omkring två dagar efter att du tagit den sista tabletten."

Låter toppen, vad heter medicinen?
  • Vombell
    Anonym (Semester) skrev 2012-07-02 22:08:03 följande:

Låter toppen, vad heter medicinen?

Stod tyvärr inte men jag gissar att det är ngt som du måste ha recept på så du får ringa din gyn-mott eller vårdcentralen.
  • Coyote
    Anonym (Semester) skrev 2012-07-02 22:05:39 följande:
    Tack! Finns det? Kommer du ihåg vad tabletterna heter? Jag ska ringa gyn imorgon och hoppas på atts de kan hjälpa mig.
    Ingen aning, jag har aldrig varit i kontakt med dem, men en snabb googling gav att det heter Primolut-Nor!
  • Emmeliina

Ja det finns. Det har jag tagit ett par gånger för ett par år sen men du måste ha recept och jag har för mig att jag var tvungen att ta dem 2 veckor innan beräknad mens men jag kan ha fel där. Kommer tyvärr inte ihåg vad dem heter :/ men du kan gå till vanlig vc och få recept. Behöver inte vara hos gyn.

• Anonym (Semester)

Tack för alla svar, det verkar finnas hopp för en riktigt bra semester. Någon som vet hur lätt eller svårt att få primolut-nor utskrivet?

• Anonym (Semester)

Har nu ringt vårdcentralen, de har skickat över ärendet till jourläkaren som ska besluta om jag får recept eller inte, får svar i eftermiddag. Hoppas, hoppas!

• Anonym (Semester)

Nu har jag fått recept på primolut-nor av vårdcentralen. Tack för all hjälp jag fått av er i tråden. Nu ska jag njuta av semestern!

• Hoppas 2013
    Anonym (Semester) skrev 2012-07-03 09:38:42 följande:
    Nu har jag fått recept på primolut-nor av vårdcentralen. Tack för all hjälp jag fått av er i tråden. Nu ska jag njuta av semestern!
  • Coyote
    Anonym (Semester) skrev 2012-07-03 09:38:42 följande:
    Härligt! Ha en skön semester!
Svar på tråden HJÄLP! Snart semester - kan man skjuta på mensen?