• Joico

Canoderm & Miniderm - skillnaden? En gång för alla!

Lite fel forum att lägga denna fråga kanske men... jaja.

Jag vill helt enkelt veta skillnaden mellan Canoderm och Miniderm. Jag har googlat men inte fått nåt bra svar. Har även frågat en hel del folk men ingen har nåt riktigt bra svar.
    Vad är skillnaden? Jag vet att de innehåller olika ämnen och olika procent. Varför? Vilken är bra till vad och varför? 

• Svar på tråden Canoderm & Miniderm - skillnaden? En gång för alla!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-02 22:00:12 följande:
    Det verksamma ämnet i Canoderm är karbamid, det verksamma ämnet i Miniderm är glycerol.

Båda två används för behandling av torr hud.
    Och kontentan av det är att de fungerar på olika sätt, exakt hur det kemiska fungerar vet jag inte bara sådär dock.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Joico
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-02 22:00:12 följande:
    Det verksamma ämnet i Canoderm är karbamid, det verksamma ämnet i Miniderm är glycerol.

Båda två används för behandling av torr hud.
    Ah alltså.... det där visste jag ju redan. Trodde jag var tydlig med det i TS.

Nån skillnad måste ju finnas, liksom en djupare förklaring. Vad är skillnaden mellan karbamid och glycerol vad gäller resultat? Nåt måste ju skilja, annars hade inte båda funnits. 
  • Lisa med barn

En hemmasnickrad vild gissning:

Cano... låter som något man använder vid svamp.

Sorry, jag varnade för vild gissning men det är det bästa jag kan komma med. Vet att man i vården använder Miniderm som mjukgörande och gärna på barn med atopisk eksem. Det andra har jag aldrig hört talas om.     

• Mullan

Canoderm är det vi använder mest i vården, för torr hud

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Joico skrev 2012-07-02 22:02:00 följande:
    Ah alltså.... det där visste jag ju redan. Trodde jag var tydlig med det i TS.

Nån skillnad måste ju finnas, liksom en djupare förklaring. Vad är skillnaden mellan karbamid och glycerol vad gäller resultat? Nåt måste ju skilja, annars hade inte båda funnits. 
    Jag missade det, ursäkta.

Skillnaden är att karbamid och glycerol återfuktar huden på olika sätt och där glycerol inte hjälper kan karbamid hjälpa och vice versa, därför finns båda. Det finns också personer som är allergiska mot karbamid/glycerol. Precis som med värktabletter med andra ord.
  • Queenie70

Ingen aning om hur de är sammansatta rent kemiskt. Men canoderm svider om man har lite sår. Den är typ "salt" Det gör inte miniderm.

• Joico
    Mullan skrev 2012-07-02 22:08:59 följande:
    Canoderm är det vi använder mest i vården, för torr hud
    OK, men varför?
    Jag har fått höra att Miniderm inte ska svida om man är riktigt torr eller har eksem. Vilket Canoderm kan göra.
    Men annars då....? Om Mimiderm har precis samma effekt bara att den är "mildare" så borde ju Canoderm inte behövas.

Skulle ni som kunder nöja er med svaret "båda är för torr hud."? 
  • LillaNovaK

På mig svider miniderm och inte canoderm. Det är väl olika för olika behov helt enkelt. Har testar båda för min problemhud och de fungerar väl olika på olika människor.

• sommarlov333

Miniderm brukar rekomenderas till små barn eftersom den inte svider men har man riktigt torr hud kan även miniderm svida. Canoderm innehåller karbamid eller urea (som utvinns ur urin) som det även kallas. Det binder fukt in i huden och är riktigt effektiv. Men har du sprickor eller sår i huden svider det som bara den... Ska tex helst ej användas i ansiktet av den anledningen. Massor av hudkrämer innehåller karbamid (titta efter urea i slutet av innehållsförteckningen) och styrkan bestäms av procentatsen karbamid. Tex innehåller vissa fotkrämer mot förhårdnader ända upp till 25% vilket är väldigt högt.
    Båda innehåller mineraloljor vilka mer och mer ifrågasätts

• Mullan

Jag vet inte, det är något som ssk ordinerar. Jag har aldrig hört någon gammal klaga på den.
    Ja jag skulle nog nöjt mig med svaret. Det är ju samma med Alvedon och Ipren, båda är för värk och feber men båda två har olika
    Verksamma ämnen i sig :)

• SandraP81
    Mullan skrev 2012-07-03 06:37:02 följande:
    Jag vet inte, det är något som ssk ordinerar. Jag har aldrig hört någon gammal klaga på den. Ja jag skulle nog nöjt mig med svaret. Det är ju samma med Alvedon och Ipren, båda är för värk och feber men båda två har olika Verksamma ämnen i sig :)

Fast ipren är även inflammationsdämpande och det är inte alvedon. Om du kollar nsaid-preparat eller cox-hämmare så får du lite mer info. De har olika verkningsmekanismer.
  • Joico
    Mullan skrev 2012-07-03 06:37:02 följande:
    Jag vet inte, det är något som ssk ordinerar. Jag har aldrig hört någon gammal klaga på den.
    Ja jag skulle nog nöjt mig med svaret. Det är ju samma med Alvedon och Ipren, båda är för värk och feber men båda två har olika
    Verksamma ämnen i sig :)
    Njae den liknelsen köper jag inte riktigt Tungan ute precis som SandraP81 så är det lite större skillnad på Ipren och Alvedon än så. Visst är både mot värk och feber men Ipren (eller ibuprofen) är även inflammationshämmande, vilket Alvedon inte är. Så där finns en liiite djupare förklaring än att båda är mot värk&feber eller att båda är för torr hud.
  • Therese Pernebrink

Hej! Jag heter Therése Pernebrink och arbetar på ACO Hud bland annat med våra mjukgörande läkemedelskrämer, såsom Canoderm och Miniderm, och jag tänkte försöka reda ut begreppen. Som nämnts ovan är den konkreta skillnaden produkterna emellan dess innehåll och dess verksamma ämnen, karbamid 5% respektive glycerol 20%. Båda produkterna är läkemedelskrämer avsedda att bota, lindra och förebygga sjukdom (att jämföras med krämer som klassas som kosmetika och som har syftet att försköna, vårda och skydda). Båda produkterna är väldokumenterade mjukgörande läkemedelskrämer. Bland mjukgörande läkemedelskrämer har Canoderm den mest omfattande dokumentationen. Dessutom är Canoderm svenska läkares förstahandsval vid behandling av torr hud vid eksem. I Canoderm finns fuktbindande och mjukgörande ingredienser, t.ex. karbamid och rapsolja, som stärker hudbarriären. Studier visar att regelbunden användning av Canoderm förlänger de eksemfria perioderna och får patienter med eksem att må signifikant bättre. För den karbamidkänslige är Miniderm med sitt innehåll av glycerol ett utmärkt alternativ. En jämförande studie visar att Miniderm gav mindre sveda än en läkemedelskräm med karbamid. Miniderm är också svenska barnläkares förhandsval vid mjukgörande behandling av torr hud vid eksem hos barn. Om ni undrar något ytterligare kring våra produkter får ni mer än gärna kontakta oss på info@aconordic.com. Ha en fin dag, och glöm inte solskyddet nu när solen äntligen skiner! :) hälsningar, Therése

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag förstår inte riktigt vilket svar du vill ha här, vill du verkligen veta skillnaden så måste du gå in på de biokemiska och farmaceutiska egenskaperna för det aktiva ämnet hos respektive produkt. I övrigt är skillnaden att de gör samma sak men på olika sätt, ungefär som ibuprofen och ASA. För vissa personer/sorts torr hud fungerar miniderm bättre, för andra fungerar canoderm bättre och därför finns båda.

• Jerker L

Hej!

Själv har vi Miniderm men kan klart påvisa stor sveda hos båda mina barn när de varit riktigt torra i huden.Givet att det nästan varit torrsprickor som kanske gör även Miniderm till ett dåligt alternativ.
    Däremot fungerar Atrix intensive protection cream (köpt på ICA) väldigt bra på barnen då denna kräm inte svider över huvud taget.

Ville bara ge Er ett hett tips om Era barn får mycket torr hud på gränsen och till och med självsprickor.

Svar på tråden Canoderm & Miniderm - skillnaden? En gång för alla!