• MrTomte

Mamma börjar bli dement

Min mamma bor själv och kan ta hand om sig. Än så länge... men tyvärr märker jag att hon mer och mer börjar få för sig en massa saker. Det är framför allt om kvällarna när hon är så trött att hon sluddrar så det knappt går att förstå vad hon säger som det verkar vara rena karusellen i huvudet på henne. De flesta dagar (när hon sovit ut och är någorlunda pigg) så är det den vanliga mamma jag träffar som man kan föra både vanliga och djupare diskussioner med men sen är det som Dr Jekyll och Mrs Hide. Det kan ske en personlighetsförändring som är smått skrämmande. Den innehåller rena paranoida inslag med tydliga vaneföreställningar såsom att en massa unga killar skulle ringa på hennes dörr och trakassera henne något jag de facto vet inte stämmer. Hon kan ibland få för sig både märkliga och udda saker men bara när hon är riktigt, riktigt trött vilket hon är ofta för hon sover i princip aldrig för hon har grava sömnproblem. Att hon skulle ha något problem av något slag vill hon naturligtvis inte kännas vis så... vad gör jag? Hon lever själv och jag är enda barnet men jag har inte den blekaste aning vart jag vänder mig eller vad jag ska göra.

Är det någon här som varit i samma situation och kan råda?

• Svar på tråden Mamma börjar bli dement
  • Steffi

Jag skulle nog ha vänt mig till vc för vb. till närmaste minnesmottgning eller vad det kan heta. Där borde ni få råd och hjälp och ffa stöd då det är en anhörigsjukdom. Lycka till med allt

• Busbellan

Prata med din mamma och boka ett läkarbesök på vc, de kan skicka er vidare :) Så gjorde vi med mormor i alla fall, senare visade det sig att det var Alzheimers hon hade

Mamma till Nora, August och Ella
  • MrTomte
    Steffi skrev 2012-07-02 21:58:18 följande:
    Jag skulle nog ha vänt mig till vc för vb. till närmaste minnesmottgning eller vad det kan heta. Där borde ni få råd och hjälp och ffa stöd då det är en anhörigsjukdom. Lycka till med allt
    Bra tips! Vi har dock redan varit på en minnesutredning. Det var inte det lättaste för mamma anser att allt som har med psykologi eller något som ens är nära det ämnet är kvalificerat trams. Problemet med själva undersökningen var att hon var helt utvilad när hon gjorde den och som utvilad är hon sig själv och då är hon fullt normal. Dessvärre ljög hon rätt friskt om sina sömnproblem så som helhet förstår jag mycket väl att överläkaren inte tyckte det hela var så konstigt. Jag hade ställt diagnosen "Överbeskyddande och överorolig son" på henne om det varit jag som hållit i utredningen. Nu var det något år sedan så... tja... men att övertyga mamma om det blir tufft.

Är minnesutredning det enda första steget? 
  • maahliin

Det finns en avdelning på de större sjukhusen för geriatrik (äldrevård), dom skulle kunna hjälpa er! Om inte annat så kontaktar vc (vilket jag inte rekommenderar, då man kan komma hem från vc och äta fel medicinering osv för att dom bara TROR) 

Kontakta Geriatrik-avdelningen och hör vad dom kan hjälpa till med. Åldersglömska/demens är ju ingenting som är direkt ovanligt.

Eller konakta kommunen för vidare information. Hon kanske behöver ha hemstjänst eller liknande som kanske kan komma på kvällarna och prata med henne och lugna ner henne lite grann. Och är du orolig för henne kanske hon behöver in på ett äldreboende? Där har hon tillsyn och får hjälp med det hon behöver! Och du slipper känna dig jätte ensam i det här. :) 

• maahliin
    maahliin skrev 2012-07-03 08:59:29 följande:
    Det finns en avdelning på de större sjukhusen för geriatrik (äldrevård), dom skulle kunna hjälpa er! Om inte annat så kontaktar vc (vilket jag inte rekommenderar, då man kan komma hem från vc och äta fel medicinering osv för att dom bara TROR) 

Kontakta Geriatrik-avdelningen och hör vad dom kan hjälpa till med. Åldersglömska/demens är ju ingenting som är direkt ovanligt.

Eller konakta kommunen för vidare information. Hon kanske behöver ha hemstjänst eller liknande som kanske kan komma på kvällarna och prata med henne och lugna ner henne lite grann. Och är du orolig för henne kanske hon behöver in på ett äldreboende? Där har hon tillsyn och får hjälp med det hon behöver! Och du slipper känna dig jätte ensam i det här. :) 
    Men du måste givetvis prata med din mamma också! :)
Svar på tråden Mamma börjar bli dement