• Anonym (vill ha boendet)

Hur tungt väger socialens beslut i en boendetvist?

Om socialen bedömmer att barnet har det mycket bättre hos den föräldern som i nuläget inte har barnet boende hos sig, hur tungt väger det beslutet in i en boendetvist? Jag och min sambo har fått det beslutet att barnet skulle må bättre av oss då barnets andra förälder inte visat några som helst bra sidor i socialutredningen och vi vill nu strida för att få barnet boende hos oss istället för hos den andra föräldern.

Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur tungt väger socialens beslut i en boendetvist?
  • Anonym (soc)

Det väger tungt. Strid för barnet om ni är övertygade om detta är det rätta.

• h8him

Det beror på barnets vilja och ålder också. Det låter konstigt att en boendeförälder blir utdömd i en utredning utan att oro och anmälningar har kommit in tidigare.

Det finns tidigare anmälningar och utredningar på boendeföräldern... Barnet är 8.

• h8him
    Anonym (vill ha boendet) skrev 2012-07-05 13:09:06 följande:
    Det finns tidigare anmälningar och utredningar på boendeföräldern... Barnet är 8.
    Vad har anmälningarna och utredningarna resulterat i? Brister boendeföräldern i något menar du och vad har soc gjort åt det?
  • Anonym (Been there)

Det väger mycket tungt. Enligt min jurist så går tingsrätten efter soccialas beslut ända upp till 80%. Jag var i den situationen där pappan fick boendet, trots att det stod i utredningen att barnen skulle må lika bra hos både föräldrarna. Men dom måste säga någon av föräldrarna och då sa han pappan. Rätten dömde enbart efter socialas yttrande.

Vill inte gå in på detaljer ang utredningen då den fortfarande pågår, men Soc har redan sagt att barnet mår bättre hos oss än vad det verkar göra hos boendeföräldern...

Hur går man tillväga efter socutredningen för att påbörja en boendetvist?

• Anonym
    Anonym (vill ha boendet) skrev 2012-07-11 13:06:20 följande:
    Hur går man tillväga efter socutredningen för att påbörja en boendetvist?
    Har ni inte lämnat in stämningsansökan?

Nej vi har inte lämnat in stämningsansökan ännu. Har fått rådet att vänta tills utredningen är klar så vi verkligen har allt svart på vitt. Tar man bara kontakt med tingsrätten först eller gör man det via advokat?

• Anonym
    Anonym (vill ha boendet) skrev 2012-07-11 22:14:49 följande:
    Nej vi har inte lämnat in stämningsansökan ännu. Har fått rådet att vänta tills utredningen är klar så vi verkligen har allt svart på vitt. Tar man bara kontakt med tingsrätten först eller gör man det via advokat?
    Så socialtjänsten har gjort en utredning om barnet efter en orosanmälan?

Rekommenderar att ni först pratar med ett ombud.

Utredning startades pga orosanmälan samt polisanmälan... Läkarutlåtande och information från skola visar även att barnet inte mår bra i det nuvarande boende pga den psykosociala miljön som de uttrycker det.

Svar på tråden Hur tungt väger socialens beslut i en boendetvist?