• Schwanna

Hundrädd hund

Jag tycker det är så lustigt hur min vovve är rädd för schäfrar eller mörka hundar med mycket päls. 
    Jag kan inte komma ihåg att vi haft någon dålig erfarenhet av dom. Men när han ser en schäfer så ylar han, drar öronen till sig och springer till mig.  Har ni varit med om liknande? 
    Han har massvis med vovvekompisar som är stora med mycket päls där det leks för glatta livet men just vissa ger honom ett skräckintryck. Även på långt håll känner han av detta...

Kan inte DU som är kunnig berätta lite för mig hur hundar känner av :) Tycker detta med kroppsspråk är intressant! 

tack!  

• Svar på tråden Hundrädd hund
  • Mamma och Fru

Hört om hundar som är rädda för stora samt stora svarta hundar...

Puffar på lite :)

• hundpuss

Min hund gillar inte större hundar, eller svarta. Nu grundar sig det förmodligen i att de hundar som attackerat honom och kommit rusande mot oss lösa, har varit just av den typen.

Det bästa man kan göra är väl att träna bort det, dvs hitta en stor snäll schäfer och ta en promenad, bara låta din hund vara i närheten. Men det kräver ju att man hittar någon man finner förtroende för. 

Vi har provat ovan nämnda teori, men det blir raserat gång på gång av nya lösa hundar. Så nu låter jag helt enkelt min hund avsky stora eller stora och svarta hundar. För det har jag också börjat göra. Man behöver inte gilla alla, och det gör inte hundar heller. 

• Free Spirit Free Love

När jag växte upp så hade vi en svart fluffig flatcoated retriever, och det var några hundar i vårat område som var rädd för henne när man var ute och gick även fast hon var väldigt glad och snäll mot alla.
    Jag fick då lära mig att hundar är färg blinda och kan därför vara lite rasister mot andra svarta (eller mörka) hundar, för att dom helt enkelt inte kan se dem och deras uttryck lika bra som ljus färgade hundar! 
    Nu vet inte jag ifall detta är den absoluta sanningen, eller ifall de kanske bara finns sanning i det, men jag tycker iaf att det låter logiskt.
    Min hund som jag har idag kan ibland få för sig att svarta människor, eller folk som är väldigt mörka runt ögonen är läskiga...Speciellt om dom kommer hem till oss. Kan bli lite pinsamt ibland, men mina mörkhyade vänner har nu lärt sig att inte ta det personligt och hon har faktiskt blivit mycket bättre efter en del träning! Igår så tittade hon bara upp från soffan där hon sov, och sen la sig ner igen när han kom genom dörren! 
    Solig 

• Joico

Det är inte alls ovanligt att hundar "vantrivs" med svarta hundar. Har de dessutom mycket päls så kan det vara ännu värre.
    Anledningen är att svarta hundars signaler är svåra att avläsa för andra hundar. Din hund har alltså svårt att läsa av den andra hunden....
    Hundars signaler är inte alltid så tydliga men de finns där, alltid. 

• Mamma och Fru

Där ser man! Visste inte att hundar var färgblinda, men det är kanske vanligt bland djur?
    Då ska vi ha det i åtanke, vi har en Berner sennen, finns nga hundar som inte gillar han, kanske detta med signaler är orsaken (för han är ju världens snällaste)

• Schwanna
    Joico skrev 2012-07-03 19:02:59 följande:
    Det är inte alls ovanligt att hundar "vantrivs" med svarta hundar. Har de dessutom mycket päls så kan det vara ännu värre.
    Anledningen är att svarta hundars signaler är svåra att avläsa för andra hundar. Din hund har alltså svårt att läsa av den andra hunden....
    Hundars signaler är inte alltid så tydliga men de finns där, alltid. 
    Ohh, intressant! Hade inte en aning om färgblindheten..

• Joico

Färgblinda? Vem har sagt att hundar är färgblinda? Obestämd

• Schwanna
    Joico skrev 2012-07-04 15:38:24 följande:
    Färgblinda? Vem har sagt att hundar är färgblinda? Obestämd
    Sorry! Det var Free spirit Free love som skrev det. Men du fick äran, haha...
  • Joico
    Schwanna skrev 2012-07-04 15:55:42 följande:
    Sorry! Det var Free spirit Free love som skrev det. Men du fick äran, haha...
    Fast.... hundar är inte färgblinda dom har inget vidare bra färgseende vad gäller att urskilja färger. Men färgblinda är dom inte.

Som jag skrev så brukar svarta hundar vara svåra att avläsa för den andra hunden. Så även om den själv är svart så kan den alltså vara "rädd" för andra svarta hundar. 
  • Free Spirit Free Love

Färgblindhet är ju aldrig att man inte ser några färger, det är ju att man inte ser färger som oss, man har ett annat färgschema så att säga...Eller inte kan urskilja vad som är vad. 
    Men jag vet inte, jag har inte läst någon rapport eller studerat det närmare, men det var de jag fick lära mig när jag själv hade en svart hund Solig

• Schwanna

Svarta hundar är läskiga helt enkelt:) 

• Boerlady

Ingen säger hur man ska komma tillrätta med beteendet.
    Skaffa en massa svarta hundar (lugna,snälla hundar),sådana som din hund är rädd för,och gå promenader ihop.
    Korrigera minsta aggression.Träna och låt det ta den tid det tar så ska du se att din hunds beteende ändras till det bättre. 

• MaNiMi

Vi har en stor svart hund, men det är inte många hundar som blir rädda för henne, men kanske beror på att hon har väldigt tydliga signaler och trots att hon leker rätt vilt så är hon inte dominant på något sätt.
    Hon däremot  tycker små vita hundar är läskiga, det kommer av att hon vid två tillfällen haft en liten ettrig Jack Russel nästan hängandes i nosen. Å den hundens ägare har noll koll.
    Andra svarta hundar fullkomligt älskar hon.
    Vi blev dock lite förbryllade när hon slängde sig ut i kopplet och var riktigt "galen" så fort vi såg en bordercollie
    i området, hände flera ggr. Så har hon aldrig varit innan. Visade sig sen att de hade fått avliva den hunden pga att något slagit slit i skallen på den och den blev riktigt otäck...förmodligen det våran kände av även om den andra hunden gick på långt håll.

• Joico
    Boerlady skrev 2012-07-06 11:38:56 följande:
    Ingen säger hur man ska komma tillrätta med beteendet.
    Skaffa en massa svarta hundar (lugna,snälla hundar),sådana som din hund är rädd för,och gå promenader ihop.
    Korrigera minsta aggression.Träna och låt det ta den tid det tar så ska du se att din hunds beteende ändras till det bättre. 
    Korrigera rädsla och osäkerhet?? Herrejösses, vart är världen påväg.

Inte fan ska man väl korrigera en hund som visar att den är osäker/rädd?! Man kan inte umgås och promenera med varenda svart hund man möter, eller anser du det? Bara för att det kan gå att få det bättre med en svart hund så finns det miljooooner till, eller blir hunden automatiskt OK med alla svarta hundar?
  • Mamma och Fru

Fast nu stod det inget om att korrigera rädsla eller osäkerhet, utan att korrigera aggression!

Ang stor svart hund, så är det många som vänder, hoppar ner i diken eller går över på andra sidan vägen när vi är ute med vår Berner!
    Jag vägrar gå omvägar pga en annan hund, jag vill inte lära min hund att andra hundar är otäcka/farliga...
    Vår hund är jättesnäll, tycker om de allra flesta, har aldrig visat aggression mot ngn annan!

Svar på tråden Hundrädd hund