• Anonym (Blä.)

Varför är sär/lättare handikappade, feta?

Alltså VARFÖR är särbarn & lättare handikappade (folk med lättare diagnos som gått/går i särskola...) oftast feta? Är det för att deras föräldrar känner en typ skuld för att de har hjärnfel och sen tröstar dom genom att ge de "god" (fet) mat? Och kom inte och säg att "men jag känner en och han är minsann inte tjock!" - nehej, men de flesta ÄR tjocka. Men varför?

• Svar på tråden Varför är sär/lättare handikappade, feta?
  • Anonym

Min väns dotter med downs syndrom har INGEN mättnadskänsla... så därför är hon lite rund....

Men vad spelar det för roll? Du skriver blä... är det verkligen så äckligt?

• TaSe

Det kanske finns en koppling till ämnesomsättningen? Min fostersyster tex har Downs och nedsatt ämnesomsättning. Jag vet inte alls hur vanligt det är?

• Anonym (Blä.)
    Anonym skrev 2012-07-03 10:10:43 följande:
    Min väns dotter med downs syndrom har INGEN mättnadskänsla... så därför är hon lite rund....

Men vad spelar det för roll? Du skriver blä... är det verkligen så äckligt?
    Jag tycker man som förälder har ansvar för vad och hur mycket ens barn trycker i sig. Sen är det såklart en annan sak om personen i fråga inte bor hemma längre utan tar hand om sig själv, men det feta börjar ju redan när de är små barn i de flesta fall.
  • Amelie Amela

Pågrund utav mediciner och dess bieffekter som oftast är att man lägger på sig och blir tjock oavsett vad man äter eller inte äter.

• Anonym

Min son med CP-skada äter mycket kortison... som gör att han är väldigt svullen och ser tjock ut...

Så uttala dig inte att nåt är äckligt innan du vet!

• Anonym (Blä.)
    jessamy skrev 2012-07-03 10:19:10 följande:
    Pga biverkan av mediciner.
    Men jag skrev MED LÄTTARE DIAGNOS för att jag visste att ni skulle hålla på att skriva "mediciner". Har folk i min närhet som äter mediciner också och inte fasen är de tjocka för det.
  • LovleyMamma

Bara din beskrivning av dessa barn vittnar om din okunskap! Som flera sagt så kan det bero på flera orsaker, mediciner, ämnesomsättning m.m. 

Ibland kan det vara svårt att aktivera barn med speciella behov, dom kan tex ha höftfel, hjärtfel som gör att dom inte får/kan anstränga sig. Ska man då låta dom gå på svältdiet? När dom kanske inte ens förstår varför? Sen behöver man ju inte ge dom en massa godis eller den absolut fetaste maten. Men man får inte heller glömma att barn växer och behöver alla sorts ämnen, fett osv.

Bara min åsikt och tankesätt 

• LovleyMamma
    Anonym (Blä.) skrev 2012-07-03 10:20:34 följande:
    Men jag skrev MED LÄTTARE DIAGNOS för att jag visste att ni skulle hålla på att skriva "mediciner". Har folk i min närhet som äter mediciner också och inte fasen är de tjocka för det.
    Även folk med lättare diagnoser kan behöva mediciner. OCH har du koll på hur många mediciner det finns egentligen!!!! 
  • Frida i det fria

Jag tror inte det beror på att föräldrar ger tröstmat för det är det ju långt ifrån alla som blir tjocka av. Många funktionshinder påverkar nog ämnesomsättningen.

Svar på tråden Varför är sär/lättare handikappade, feta?