• lina822

Vad säger er BM om doppler för hemmabruk???

Jag menar ni som har frågat? Jag använder min 1 gång i veckan i 3 veckor nu. Men min BM avråder mig! Nu är jag helt stressad och undrar om jag har skadat bebis? Har vänner i USA och där använder nästan alla gravida en doppler....

• Svar på tråden Vad säger er BM om doppler för hemmabruk???
  • stephanie 1987

Jag använder, men har inte frågat min BM. Som jag läst på internet så finns inget som visar att det är skadligt för fostret. Barnmorskor är mer skeptiska pga oron föräldrar upplever när dom inte hittar hjärtljuden.

• Frila2

Doppler fungerar genom ULsvågor och man vet att om fostret utsätts för mycket UL så kan det påverka barnets hjärna. Exakt hur mycket vet man inte. Man rekommenderar INTE doppler, precis som att man försöker begränsa antalet UL som inte är medicinskt berättigade.

• lina822
    stephanie 1987 skrev 2012-07-03 13:30:35 följande:
    Jag använder, men har inte frågat min BM. Som jag läst på internet så finns inget som visar att det är skadligt för fostret. Barnmorskor är mer skeptiska pga oron föräldrar upplever när dom inte hittar hjärtljuden.

Nej, hon sa pga av det har inte gjords många undersökningar hur det påverkar!
  • lina822
    Frila2 skrev 2012-07-03 13:39:52 följande:
    Doppler fungerar genom ULsvågor och man vet att om fostret utsätts för mycket UL så kan det påverka barnets hjärna. Exakt hur mycket vet man inte. Man rekommenderar INTE doppler, precis som att man försöker begränsa antalet UL som inte är medicinskt berättigade.

Var står det? Alla läkare säger ju att ul är ju ofarligt! Har självt frågat flera överläkare som gjort ul på mig.
  • stephanie 1987
    lina822 skrev 2012-07-03 15:29:07 följande:
    Nej, hon sa pga av det har inte gjords många undersökningar hur det påverkar!

Jaha okej, det var hennes ord. Jag skrev om vad jag läst på internet, andras respons från bm när de frågat. Men om dom trodde att risken fanns att det är skadligt på minsta sätt så tror jag inte dom skulle ha som rutin att lyssna efter hjärtljud när man besöker dom varannan vecka från v 20-40.
  • lina822
    stephanie 1987 skrev 2012-07-03 20:42:53 följande:
    Jaha okej, det var hennes ord. Jag skrev om vad jag läst på internet, andras respons från bm när de frågat. Men om dom trodde att risken fanns att det är skadligt på minsta sätt så tror jag inte dom skulle ha som rutin att lyssna efter hjärtljud när man besöker dom varannan vecka från v 20-40.
    Just det efter v 20. Min BM menar att det kanske kan vara farligt tidigare. Därför har nästan alla BM rutin efter v 20.
    Som sagt jag vill veta vad andra BM säger om det.
  • Blgebo
    lina822 skrev 2012-07-04 09:31:31 följande:
    Just det efter v 20. Min BM menar att det kanske kan vara farligt tidigare. Därför har nästan alla BM rutin efter v 20.
    Som sagt jag vill veta vad andra BM säger om det.
    Strålskyddsmyndigheten rekommenderar att man är restriktiv med ultraljud, och enbart använder det på medicinsk indikation. Den informationen har gått ut till MVC.
    Man har i djurförsök sett att nervceller flyttar sig när man göra många ultraljud.
    Och man har även sett en ökad förekomst av "icke-högerhänthet", alltså att fler barn föds vänsterhänta om man gjort många ultraljud. Det man inte kan svara på än, är om det har andra effekter.
    För min del räcker det med att veta att ultraljud på något vis kan ändra neurologin hos mitt barn, för att jag ska avstå från annat än nödvändiga ultraljud.
  • Blgebo
    lina822 skrev 2012-07-03 15:33:45 följande:
    Var står det? Alla läkare säger ju att ul är ju ofarligt! Har självt frågat flera överläkare som gjort ul på mig.
    Nej, det gör de faktiskt inte. Man hettar upp vävnaden hos fostret när man använder ultraljud. Dagens maskiner har hög effekt, och det kräver mkt av användaren för att veta att man har rätt inställningar osv.
    Det är dessutom skrivet så, att det inte är tillverkaren av produkten som bär ansvar om en patient skadas, utan det är den som handhar produkten som är ansvarig.
  • lina822
    Blgebo skrev 2012-07-04 09:39:32 följande:
    Nej, det gör de faktiskt inte. Man hettar upp vävnaden hos fostret när man använder ultraljud. Dagens maskiner har hög effekt, och det kräver mkt av användaren för att veta att man har rätt inställningar osv.
    Det är dessutom skrivet så, att det inte är tillverkaren av produkten som bär ansvar om en patient skadas, utan det är den som handhar produkten som är ansvarig.

Alla läkare som jag har frågat säger att Ul är ofarlig! Det är andra graviditet och jag har gjort ivf så jag har gjort många ul! Överläkaren på min klinik har hållit på i mer än 30 min i v8 bara för att vi ska titta på bebisen och förklara alla delar som hon redan såg!

Tror du verkligen att jag hettar upp vävnaden hos fosteret under de 2min jag använder doppler?  

• Frila2
    Blgebo skrev 2012-07-04 09:35:56 följande:
    Strålskyddsmyndigheten rekommenderar att man är restriktiv med ultraljud, och enbart använder det på medicinsk indikation. Den informationen har gått ut till MVC.
    Man har i djurförsök sett att nervceller flyttar sig när man göra många ultraljud.
    Och man har även sett en ökad förekomst av "icke-högerhänthet", alltså att fler barn föds vänsterhänta om man gjort många ultraljud. Det man inte kan svara på än, är om det har andra effekter.
    För min del räcker det med att veta att ultraljud på något vis kan ändra neurologin hos mitt barn, för att jag ska avstå från annat än nödvändiga ultraljud.
    Tack!!

Man vet att det finns ett samband mellan vänsterhänthet och hjärnskador. Alltså inte att man är hjärnskadad om man är vänsterhänt utan att barn som fötts med en hjärnskada oftare är vänsterhänta än normalbefolkningen.
  • PerG

Allt är ju relativt. Röntgen t.ex. är ju ingen fara så länge man inte utsätts för ofta (som t.ex. röntgenpersonalen), men all "onödig" användning bör man avstå ifrån eftersom det då kan vara skadligt. Med UL är forskningsläget oklart så därför bör man för säkerhets skull avstå från det onödiga (man har ju, som skrivits, funnit samband som visar på risker).. Därmed inte sagt att enstaka undersökningar är farliga... Om ditt barn dessutom genomgått väldigt många och långa UL är väl det en anledning nog att avstå ytterligare...?

lina822 skrev 2012-07-04 13:35:19 följande:
    Alla läkare som jag har frågat säger att Ul är ofarlig! Det är andra graviditet och jag har gjort ivf så jag har gjort många ul! Överläkaren på min klinik har hållit på i mer än 30 min i v8 bara för att vi ska titta på bebisen och förklara alla delar som hon redan såg!

Tror du verkligen att jag hettar upp vävnaden hos fosteret under de 2min jag använder doppler?  

• lina822

Jag undrar vad andra BM har sagt om doppler!!! Jag är inte ute efter enstaka kommentarer då alla tycker olika.
    Det finns ju många som använder doppler och jag undrar vad era BM har sagt om det!

• Blgebo
    lina822 skrev 2012-07-06 12:15:59 följande:
    Jag undrar vad andra BM har sagt om doppler!!! Jag är inte ute efter enstaka kommentarer då alla tycker olika.
    Det finns ju många som använder doppler och jag undrar vad era BM har sagt om det!
    Min BM tycker att man inte ska använda det. Min förra BM under förra grav. sa samma sak.
    Dels kan det kanske vara skadligt. Dels skapa onödig oro. Dels kan man inte utläsa så mkt information enbart från pulsen, ett barn kan ha normal puls och syrebrist samtidigt, eftersom det kompenserar syrebristen genom att omfördela blod till hjärna-hjärta-lever och minska på det ute i vävnaden, så i värsta fall, kan man tycka att barnet rör sig mindre, kolla med sin doppler och tro att allt är bra, och strunta i att åka in... Det är vad jag fått höra. Sedan har jag läst på själv.
  • Mini Léonie

BM avråder och gör inte själva tidigt pga risken att inte hitta hjärtljuden. Annat handlar det egentligen inte om eller rättare sagt känner man inte till något om..
    Sen ska man såklart inte missbruka den men någon gång med veckor mellan brukar vi lyssna bara sekunder. Sen när man känner bebis är det inte tänkt att den ska användas alls...

• Mini Léonie

Lina:
    Det finns inget enkelt svar eftersom man inte vet om och i såfall hur det påverkar fostret. För vår del är det givet att lyssna med veckor mellan för att stilla oron. Oavsett vad folk säger och inte säger!!!

• Hjärtefröjd
    lina822 skrev 2012-07-06 12:15:59 följande:
    Min barnmorska tyckte inte vi skulle köpa någon doppler, men inte för att det är farligt för fostret, utan för att det lätt skapar panik om man inte hittar hjärtljuden.
Svar på tråden Vad säger er BM om doppler för hemmabruk???