• heidi021

Svinkoppor på tungar :( Äta??

Min son  (3 år) har fått svinkoppor märkte jag igår morse.. Han har på fötterna, under fötterna, på handflatorna, lite på kinden, mellan skinkorna och 3 st på tungan.. Han kliar inte så mycket på dom det är bara dom på tungan som är fruktansvärt besvärliga.. Han har inte ätit nånting förutom glass sen igår morse :(
    Han är hungrig och vill äta med vågar inte för han får så ont så fort han äter något..
    Så min fråga är, vad kan man ge han? För nånting måste ju han äta...

Mab blir så ledsen för ja ser ju att han vill äta och försöker men börjar gråta på en gång :(

• Svar på tråden Svinkoppor på tungar :( Äta??
  • pigglet

Alvedon har även en lokalbedövande effekt. Så om du kan få honom att liksom "skölja munnen" med lite alvedon åt gången - små klunkar och ju längre de stannar i munnen desto bättre - och sedan väntar en stund, så kan det funka.
    Annars finns det salva på apoteket man kan pensla på blåsorna också. Men det lyckades vi aldrig med. 

• Coyote

Pigglet, Alvedon har inte någon lokalbedövande effekt, även om det är ett vanligt påstående.

• pigglet

ÄR det så? Vi fick tipset av någon inom sjukvården... Tja, för oss funkade det i alla fall, men då handlade det väl om den vanliga smärtlindrande effekten + kanske lite psykiskt också?

• Coyote
    pigglet skrev 2012-07-03 23:14:15 följande:
    ÄR det så? Vi fick tipset av någon inom sjukvården... Tja, för oss funkade det i alla fall, men då handlade det väl om den vanliga smärtlindrande effekten + kanske lite psykiskt också?
    Ja, det är så. Men man ska inte underskatta placeboeffekten!
  • iffis

Försök få tag på xylocain viskös, det är kanon :D

• SandraP81

Aftamed är oxå ett tips, det kan även barn användas. Bildar en skyddande hinna över blåsorna i munnen och har en smärtlindrande effekt.

• heidi021

Tack för tipsen..
    Idag är det 4:de dagen han inte har ätit något.. Han dricker bra och kan äta glass ibland.. Annars har han inte ätit nånting! Så man är ju lite orolig..
    Jag köpte en spray till munnen som ska lindra smärtan.. Den heter Aftex aloclair..
    Jag spraya i hans mun 1 gång innan jag åkte iväg till jobbet och pappan sa att han lyckades få i sej 1 päron och 1 glass idag.. Jag har ingen aning om hur fort den lindrar el så..
    Om det inte är bättre imorgon så ringer jag till läkaren.. Han måste ju få i sej mat! :S
    Hur länge kan ett friskt barn gå utan att äta riktig mat??

• heidi021
    Jennolinnea skrev 2012-07-03 22:49:02 följande:
    Är du säker på att det inte är höstblåsor?
    Jo, jag tror att det är höstblåsor och inte svinkoppor
  • pigglet

De klarar sig väldigt länge utan mat, så länge de dricker. Säkert 2 veckor. 

• iffis

Med xylocaun viskösen kommer han nog kunna äta direkt, den bedövar bra och är inte farlig att svälja

• heidi021
    pigglet skrev 2012-07-05 22:34:26 följande:
    De klarar sig väldigt länge utan mat, så länge de dricker. Säkert 2 veckor. 
    Ojj, klarar dom sej så länge?! helt otroligt..
    iffis skrev 2012-07-05 22:37:42 följande:
    Med xylocaun viskösen kommer han nog kunna äta direkt, den bedövar bra och är inte farlig att svälja
    Okej, Jag ska absolut ta och testa det om inte den här sprayen hjälper nu.. Imorgon är jag ledig så då ska jag hålla koll på det.. Den va så himla dyr så den måste hjälpa.. :P
  • kajsaa

Testa flytande mat såsom soppa? Blåbärsoppa, nyponsoppa etc! Doppa bröd i vätska, mjölk etc!

• heidi021
    kajsaa skrev 2012-07-05 22:48:43 följande:
    Testa flytande mat såsom soppa? Blåbärsoppa, nyponsoppa etc! Doppa bröd i vätska, mjölk etc!
    Jag har testat allt! Han totalvägarar allt :(
    Men nu tror jag det är mer också för att han är rädd för att få ont så han vill inte ens försöka..
  • Kasihi

Våran son på snart 2 år har precis blivit av med sina höstblåsor. Han åt knappt något alls på 7-8 dagar. Trots full dos alvedon varje dag. Han gick ner 1kg på en vecka. Tack och lov drack han saft och coca cola och lite modermjölksersättning. Han kunde ta emot någon enstaka bit päron, någon tsk glass och lite yoghurt. Jag var orolig och han var väldigt gnällig. I efterhand fick jag höra av en sköterska på Barnkliniken att hon brukar säga att 2-3 dagar utan mat sen ska man in för näringsdropp eller sond. Stämmer verkligen det?

• mittenavapril

Min tjej hade munnen full för ett år sen (då var hon 3 år). Hon åt ingenting alls så det skutade med att jag gav henne ett glas med välling och sade åt henne att svepa för det var bättre (och inmindre ont) om hon tog alla 4-5 klunkar på en gång. Det funkade faktiskt. Hon fattade vad syftet. Hon grät sen pga ont, men smärtan var ju mer kiortvarig på detta sätt. Detta fick hon göra 3 ggr om dagen i de 4 dygn det varade.

• mittenavapril
    SandraP81 skrev 2012-07-05 20:39:48 följande:
    Aftamed är oxå ett tips, det kan även barn användas. Bildar en skyddande hinna över blåsorna i munnen och har en smärtlindrande effekt.

Hur svårt som helt att få en 3 årig att fatta detta. Konsistensen är skum och det tar en stund innan medlet torkar och den tiden har man inte då en 3 åring inte vill ha munnen öppen på det sättet.
  • mittenavapril
    heidi021 skrev 2012-07-05 22:24:13 följande:
    Jo, jag tror att det är höstblåsor och inte svinkoppor
    Varför kan det inte vara svinkoppor? det hade min tjej och då i munnen. Gula blåsor.
  • iffis

Xylocain viskös ger en direkt verkan vid första kontakten mot slemhinnan och kan sväljas eller spottas ut efter några sek. Det går även att med hjälp av fingret dutta på det oxå.

Svar på tråden Svinkoppor på tungar :( Äta??