• Airhostess

    Behöver man medgivande från den andra föräldern om man ska åka hem och hälsa på släkt i Sverige om man är ogift?

    Hej hopp,

    funderar på om jag behöver medgivande från pappan på nåt slags papper innan jag och sonen reser till Sverige?

    Sonen har svenskt pass men pappans efternamn. Dock är vi ogifta och i praktiken är det jag som är ensam vårdnadshavare iom det.

    Vi bor i Grekland där även sonen är född. Men vi var båda skrivna i Sverige tills vi skrev ut oss i Maj i år.

    Någon som vet?

    Vill inte stå vid passkontrollen utan medgivande om det behövs.             

  • Svar på tråden Behöver man medgivande från den andra föräldern om man ska åka hem och hälsa på släkt i Sverige om man är ogift?
  • Kjole

    nej det behöver du inte. har han ett svenska giltligt pass så kan du åka hem.. . Passkontrollen kollar ju bara om du har ett giltligt pass.. Det är ju när du ska ansöka om pass som dåda behöver skriva på.

  • Snow Crash

    För säkerhets skull är det bäst att ha ett bevittnat medgivande! Kolla med myndigheterna, det finns antagligen ett färdigt dokument att använda.

    Precis som du är jag ensam vårdnadshavare åt vårt barn i Sverige. Vi är heller inte gifta, men sonen har pappans efternamn och dubbla pass och medborgarskap.

    När jag och barnet reser ensamma till Sverige har jag med ett intyg från pappan på att han tillåter mig att föra ut barnet ur landet, vart vi skall åka, vilket flightnummer etc. Dessutom har jag med barnets födelseattest från det andra landet (trots att barnet är fött i Sverige) där det står att jag är barnets mamma.

    Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Hellre ha med ett intyg för mycket än att stå där i passkontrollen och inte få ta med barnet, tänker jag!

Svar på tråden Behöver man medgivande från den andra föräldern om man ska åka hem och hälsa på släkt i Sverige om man är ogift?