• plastkotte

När har man användning av barnförsäkringen?!

Vet inte om jag postat i rätt forum!

Hur som helst, har alldeles precis flyttat tillbaks till Sverige, fick barn utomlands. 
    Så jag har ingen aning om hur det fungerar med barnförsäkringar här i sverige då jag aldrig behövt teckna det innan.

Så nu har jag tecknat en barnförsäkring åt dottern via Länsförsäkringar ( är dom bra?)

Men när har man egentligen nytta av barnförsäkringen? Har ju förstått att man använder den vid olycksfall tex
    och ifall man blir inlagd på sjukhus.

Men så har jag läst massa annat om allergier, adhd diagnoser, diabetes osv?
    Samt läste att någon skrivit något om att deras barn blev magsjuka på en resa utomlands och då var deras barnförsäkring jättebra. Vad gör försäkringsbolaget åt det? Ringer man och säger "tjena mitt barn har magsjuka här i thailand" ?

Så någon som är lite mer insatt får gärna berätta lite om olika tillfällen man har nytta av barnförsäkringen utöver olycksfall osv.

Det verkar ju nästan som att folk ringer försäkringsbolaget bara ungen har lite feber :)

• Svar på tråden När har man användning av barnförsäkringen?!
  • Majsan70

Tja när barnet blir sjukt, skadat knske får ärr efter skador och operationer. Blir man inlagd täcker många försäkringar detta med.

Vi har fått ersättning för sjukhusvistelser, ärr, skador i övrigt, ad/hd/ocd/tourettes osv. Det är inte helt billigt att ligga inne på sjukhus trots att vistelsen är gratis för barnen och då täcker en försäkring detta ganska bra.

Min son som har NPF har möjlighet att få ut ersättning för förlorad inkomst om han inte klarar av den vanliga arbetsmarknaden. Ganska bra försäkring för livet.

Min stora dotter har vart sjuk länge och har en nedsättning i ena benet. Är hon inte helt bra i november i år så görs en utredning om ersättning för henne.

Blir barnet invalidiserat så utgår det en försäkring så de klarar sig ganska bra i kommande livet oxå.

• Coruscant

Barnförsäkring och hemförsäkring med reseförsäkring är jättebra!! Blir barnet skadat / sjukt för livet får du ersättning i % av invaliditetsgrad. Ligger barnet på sjukhus får du oftast rätt till dagersättning och även för inkomstbortfall (då man som förälder oftast är med barnet dygnet runt på sjukhus).

Och utomlands funkade det precis som du skrev - man ringer försäkringsbolaget som fixar "allt". Vår son blev sjuk i Frankrike och då fick vi en prislista från sjukhuset han blev inlagd på (typ röntgen 10.000kr) och då fixade hemförsäkringsförsäkringsbolaget det samt alla kontakter (även svenska försäkringskassan betalar viss vård utomlands, men ditt eget försäkringsbolag täcker upp resten. För oss betalade FK 80% och försäkringen resterande 20% av ett belopp mångdubbelt en röntgen...). Barnförsäkringen brukar även ersätta "vanprydande ärr" efter att man skadat sig och blivit sydd så man kan plastikkorrigera det.

Om Länsförsäkringar är bra vet jag inte, men googla och läs villkoren. Det kan löna sig att jämföra med andra bolag.

• plastkotte

Vi har reseförsäkring i hemförsäkringen, är nöjd med det som ingår i den för hemmet, verkar jättebra!

Men barnförsäkringen är en jäkla djungel måste jag säga! :)

• Helle333
    plastkotte skrev 2012-07-03 13:47:44 följande:
    Vet inte om jag postat i rätt forum!

Hur som helst, har alldeles precis flyttat tillbaks till Sverige, fick barn utomlands. 
    Så jag har ingen aning om hur det fungerar med barnförsäkringar här i sverige då jag aldrig behövt teckna det innan.

Så nu har jag tecknat en barnförsäkring åt dottern via Länsförsäkringar ( är dom bra?)

Men när har man egentligen nytta av barnförsäkringen? Har ju förstått att man använder den vid olycksfall tex
    och ifall man blir inlagd på sjukhus.

Men så har jag läst massa annat om allergier, adhd diagnoser, diabetes osv?
    Samt läste att någon skrivit något om att deras barn blev magsjuka på en resa utomlands och då var deras barnförsäkring jättebra. Vad gör försäkringsbolaget åt det? Ringer man och säger "tjena mitt barn har magsjuka här i thailand" ?

Så någon som är lite mer insatt får gärna berätta lite om olika tillfällen man har nytta av barnförsäkringen utöver olycksfall osv.

Det verkar ju nästan som att folk ringer försäkringsbolaget bara ungen har lite feber :)

Jag fick ersättning när min allergi blev diagnostiserad. Mjölkproteinallergi.
    Blir man sjuk utomlands kan en sjukhusvistelse bli väääääldigt dyr om man inte har en försäkring.  
    Min dotter har haft anvädning av den en gång. När vi var i Sthlm och åkte tunnelbana som välte vagnen och hon flög ur vagnen ner i golvet med huvudet före. Vi åkte till Astrid Lindgrens barnsjukhus och satt på akuten på observation i fyra timmar. Försäkringsbolaget betalade ut 120kr som besöket kostade. Som tur var skadade hon sig inte mer än att hon blev rädd och fick ett väldigt ytligt skrubbsår på näsan 
  • GrodanHopp

Jag har Länsförsäkringar och mer än nöjd! När jag fick min MS för drygt ett år sedan (var 21 då) fick jag 207 tusen för själva diagnosen. Har även fått ersättning för när jag legat inlagd på sjukhus. Teckna försäkring är mitt råd! Kolla vilka diagnoser som ingår!

• FruOMor

Länsförsäkringar är riktigt bra, du har helt klart valt de rätta bolaget

• plastkotte

Tyvärr så kunde inte länsförsäkringar låta mig teckna en barnförsäkring via dem, eftersom dottern inte har varit folkbokförd här i minst 1 år. Har pratat med trygg hansa som sa att det inte är några problem att teckna via dem, dessutom verkar majoriteten av alla barnförsäkringar i sverige vara tecknade hos dem.

• Nileta

Förhoppningsvis aldrig. Jag tänker nog på barnförsäkringrn som viktig ffa om barnet skulle drabbas av något (sjukdom eller olycka) och då inte kunna komma ut på arbetsmarknaden. Jag fick nyss ett barn som föddes med en medfödd missbildning som krävde operation och sjukhusvistelse. Där täckte inte försäkringen, så är det ju att ett antal diagnoser är undantagna. Vi har försäkring genom min mans fackförbund. Jusek. Vet inte om den räknas som bra, men det är ett förmånligt pris och verkar täcka det den ska.

Svar på tråden När har man användning av barnförsäkringen?!