Timvikarier ska inte ha något liv eller?
Jag är timvikarierande undersköterska sedan två år tillbaka och jag sliter ont för att få ihop en normal inkomst varje månad. Min förhoppning är att jag snart ska ha fått ihop tillräckligt många timmar för att bli tvååring, men det är stundtals riktigt tufft.
Sommaren är timvikariernas julafton, då går de ordinarie på semester och vik och timmar rasar över oss. Men sommaren är också perioden då arbetsbördan på oss timvikarier blir övermäktig och det märks att attityden bland arbetsgivarna är att vi som går på timmar ska bara vara tacksamma att få jobba och vi ska vara tillgängliga hela tiden. :(
Under sommaren går jag på ett åttaveckorsvik på ett boende, arbtstiderna är dygnet runt sju dagar i veckan. Jag kan alltså jobba vilka tider som helst på dygnet och vilka dagar som helst. Mitt schema nu ser ut så här:
Började i fredags med 7-16
Lördag 7-16
Söndag 7-16
Måndag 21-07
Tisdag 21-07 (alltså idag)
Torsdag 7-16
Fredag 7-16
Lördag 7-14
Söndag 15-22
Måndag 7-17
Sedan är jag tack gode gud ledig tre dagar. Men ni ser själva att jag under alla dessa dagar endast är ledig i morgon och då går halva dagen bort i sömn efter att ha jobbat två nätter. Idag ringer min chef och ber mig jobba 12-21 i morgon! De ber mig alltså på fullaste allvar att jag ska jobba 19 timmar på ett dygn och då vill jag poängtera att vi har vakande nätter, alltså inte sovande jour!
Jag sa givetvis nej och nu kommer det värsta, chefen blev arg! Jag hatar det här, inser de inte vad de begär av oss? De sitter där och gör sina 40-45 timmar i veckan, men anser det inget konstigt att de begär av sina anställda att de ska jobba dagligen och ibland 19 timmar per dygn. Jag är inte bara usk, jag är även mamma och fru och vill faktiskt se min familj ibland också.
Samtidigt är jag så rädd, rädd för att förlora min inkomstkälla. Min vän var också timvikarie och drabbades av ryggskott vilket innebar att hon fick säga nej till arbetspass under några veckor. Priset hon fick betala, de slutade ringa för gott. Nu har hon inte blivit erbjuden ett arbetspass på över två månader.
Jag vet att vi timvikarier inte har några rättigheter, vi kan inte kräva arbetspass och sköter vi oss inte ryker passen. Men de måste väl för fan begripa att en timvikarie kan inte heller jobba dygnet runt! :(