• Anonym (temporärt galen)

Ett bra tält som inte kostar skjortan?

Ok, KR  är kanske inte det bästa stället att fråga på men jag vill vara anonym så ...  jag ångrade iallafall min ursprungliga placering av tråden under "psykisk ohälsa"

Jag har fått en knäpp och vill tälta i skogen, nu sitter jag och googlar efter tips på tältinköp. Problemet med det är att man hittar forum och trådar för folk som är väldigt intresserade och är beredda att lägga flera tusen på ett tält. Jag kan tänka mig tvåtusen ungefär ...  Jag har inga planer på att tälta på vintern.

Samtidigt vill jag ju att det ska hålla och vara lätt att sätta upp, så jag är liksom inte sugen på nittiniokronorstältet på Rusta  

Var ska jag leta? Hur ska jag tänka? Är jag dumsnål?   

• Svar på tråden Ett bra tält som inte kostar skjortan?
  • CoolJen

Jag förstår verkligen inte anonymiteten.

Har du tänkt dig ståhöjd, flera rum?

CoolJen skrev 2012-07-03 19:38:19 följande:
    Jag förstår verkligen inte anonymiteten.

Har du tänkt dig ståhöjd, flera rum?
    Jag förstår att du inte förstår det, jag hade också tyckt att det var märkligt.  

Jag har tänkt mig ett tält där två personer får plats, att det överhuvudtaget finns tält med flera rum är om inte science fiction så väldigt nära. 

Ståhöjd skulle kännas fruktansvärt lyxigt, det vore trevligt men är inte nödvändigt.          
  • Lena

Vill du ha billiga tält beställ från tyskland eller england.
    Har du tänkt bära tältet eller ska det sättas upp vid bilen? I det sistnämnda fallet så kan du välja ett billigt tält men ska det bäras så ska du lägga mer pengar ju längre du hade tänkt bära det.

• Lena
    Anonym (temporärt galen) skrev 2012-07-03 19:43:48 följande:

Jag har tänkt mig ett tält där två personer får plats, att det överhuvudtaget finns tält med flera rum är om inte science fiction så väldigt nära. 

Ståhöjd skulle kännas fruktansvärt lyxigt, det vore trevligt men är inte nödvändigt.          
    Tält som ger ståhöjd är ofta knepigare att sätta upp och mycket tyngre än tunneltält som ger sitthöjd.
    Det är bra att ha en stor absid för packning.

Jag tror att jag måste förtydliga hur lite jag vet om ämnet: Jag har inte tältat sedan jag var 8år och det största hindret för att jag ska göra det är att det är jobbigt att sätta upp tält.

Ett tält  som är lätt att sätta upp är prioriterat eftersom jag egentligen gillade att tälta men själva uppsättandet av tältet nästan ger mig hjärtklappning bara jag tänker på det. 

Det ska vara lätt att ta med sig, jag vill kunna vandra med det då jag gillar att vandra dagsturer men (uppenbarligen) aldrig har övernattat i tält .

Lena skrev 2012-07-03 19:46:21 följande:
    Tält som ger ståhöjd är ofta knepigare att sätta upp och mycket tyngre än tunneltält som ger sitthöjd.
    Det är bra att ha en stor absid för packning.
    Då skippar jag ståhöjd
  • Purpurbräcka
    Anonym (temporärt galen) skrev 2012-07-03 19:43:48 följande:

För tvåtusen borde du få ett hyfsat bra tält.

Även om ståhöjd är overkill så tänk på att kolla hur stor höjd du behöver för att kunna sitta upprätt. Det är mycket värt att slippa sitta med krökt nacke.

Plats för packning behövs också (Är man inte så lång så brukar det lösa sig för då lägger man väskan vid fotändan). En absid där man kan laga mat under tak ifall det regnar är också bra att ha.
  • Lena
    Anonym (temporärt galen) skrev 2012-07-03 19:48:38 följande:

Jag tror att jag måste förtydliga hur lite jag vet om ämnet: Jag har inte tältat sedan jag var 8år och det största hindret för att jag ska göra det är att det är jobbigt att sätta upp tält.

Ett tält  som är lätt att sätta upp är prioriterat eftersom jag egentligen gillade att tälta men själva uppsättandet av tältet nästan ger mig hjärtklappning bara jag tänker på det. 

Det ska vara lätt att ta med sig, jag vill kunna vandra med det då jag gillar att vandra dagsturer men (uppenbarligen) aldrig har övernattat i tält .

Köp då ett lite dyrare tunneltält. Köp för 2-3personer för att få lite extra plats. Bergans gör tex bra tält.
  • Purpurbräcka
    Anonym (temporärt galen) skrev 2012-07-03 19:48:38 följande:

Moderna tält med bågar i är mycket lättare att sätta upp än de gamla med stolpar och linor!

När jag letade innan fick jag intrycket av att tunneltält var svårare att sätta upp än de andra, det var alltså fel?
    Eller kan de vara svåra att sätta upp om man väljer fel sort?

• Lena
    Anonym (temporärt galen) skrev 2012-07-03 20:00:00 följande:

När jag letade innan fick jag intrycket av att tunneltält var svårare att sätta upp än de andra, det var alltså fel?

Tunneltält är svårare än kupoltält men enklare än andra sorters tält. Tält är enklare ju mer självstabiliserande de är.
  • Purpurbräcka
    Anonym (temporärt galen) skrev 2012-07-03 20:00:00 följande:

Ett kupoltält står ju för sig själv när man fått i bågarna, medan tunneltält måste fästas i marken för att inte falla ihop. Så svårare är det, men inte svårt.

Jag måste tacka er innan ni tappat tålamodet med mig!    

Det verkar ha hänt en hel del i tältvärlden, nu är jag inne på ett tunneltält men jag vet inte om man bör köpa för två eller tre personer. (Vi kommer att vara två i det)  

Jag antar att det inte har hänt lika mycket för liggunderlagen och sovsäckarna?

• Lena
    Anonym (temporärt galen) skrev 2012-07-03 20:46:41 följande:
    Det verkar ha hänt en hel del i tältvärlden, nu är jag inne på ett tunneltält men jag vet inte om man bör köpa för två eller tre personer. (Vi kommer att vara två i det)  

Jag antar att det inte har hänt lika mycket för liggunderlagen och sovsäckarna?

Det har hänt mycket där med :) lättare och bättre och bekvämare :)
Svar på tråden Ett bra tält som inte kostar skjortan?