• Sara 81

Bygga hus?!

Ja va säger ni, ska man eller ska man inte? Vi lockas av känslan att få något alldeles nytt, något som blir precis som vi vill MEN det är mycket jobb... Så nu vill jag ha massor av tankar, åsikter och tips! Vilket företag? Vad har ni för erfarenheter? Bra och dåliga. Gärna tips på trevliga hus också! Vad ska man ta för tillval? Vad tog ni som ni är nöjda/missnöjda med! Vad tog ni inte som ni är nöjda/missnöjda med? 1-planshus, 1 1/2 planshus eller 2 planshus? För- och nackdelar? Ja ge mig ALLT och lite till så blir jag väldigt glad! :)

• Svar på tråden Bygga hus?!
  • Sara 81

Men va konstigt texten blev, alla rader försvann... Men ni förstår ju i alla fall!

• Callan

Skulle också tipsa om byggahus

Annars är mitt bästa tips att inte ha bråttom.
    Kolla på utställningar, gå på visningar av nyproducerade hus.
    Gå på visningar av gamla hus och hitta fiffiga lösningar som ni vill ha.
    Ta er tid att verkligen gå igenom ritningar och ändra på det ni vill! Tillverkaren kanske knorrar, men ni ska bo där sen!
    Kolla även ritningarna för eluttag... Kan finnas en hel del att ändra där vill jag lova!
    Husets placering på tomten, åk till tomten olika tider på dygnet och gärna olika årstider om det nu går.
    Tapetval osv är mindre viktigt då man lätt kan byta detta, men om man tvekar så kör på ljust och neutralt så kan man alltid inreda olika.
    Alla tillägg kan kännas som mycket, men säg att det blir 50:- mer/mån och ni får det precis som ni vill!

Ändra och lägg till det ni vill, för ni bygger troligen bara en gång.
    Man brukar säga att man bygger sitt första hus åt sin ovän, sitt andra åt en vän och det tredje tills sig själv. 
    Ligger mycket i det känner jag, skulle jag göra om har jag en lång lista på massa småsaker jag skulle ändra.
    Husets placering med ca 5m tex Svårt att tänka på allt innan.

• Lyckligajag78

Egen erfarenhet:

Allt blir ofta mycket dyrare än tänkt. Lätt att lägga till att man vill ha det och det men det skall ju också betalas sedan! Vi satsade på ett litet mindre dyrt hus och så har vi kunnat lägga en rejäl peng på tomten som jag tycker är minst lika viktig!! Att ha skrivna kontrakt på allt som bestäms. Tack vare detta slapp vi betala 100 000 då det inte var vi som gjort fel med fyllnadsmassorna och uppfyllnad av tomten!!!   Att inte bestämma sig för alltför extrema saker till huset. Vi var superglada att vi valde släta luckor i köket ex. Att vi valde svartgrå klinker på golven på toaletterna och vitt på väggarna! Enkelt och stilrent!
    Lycka till med huset, det är skitkul (och asjobbigt) men värt det!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Lyckligajag78

Brukar tänka att budgeten ska hamna på en sådan nivå att både tex min man och jag skulle klara av att bo kvar i huset pga ändrade omständigheter såsom mammapenning, sjukpenning eller arbetslöshet eller vad det nu kan vara. Det kan ju gälla båda samtidigt!! Det gäller att ha en rejäl marginal här.
    Sedan kan räntan gå upp och det gäller ju att räkna med detta, stoor skillnad på låg och hög ränta när man bor i hus!! 

Naturligtvis har vi också tillval. Vi valde tex klinker över diskbänken och på toaletterna. Det håller bättre än plastmattor. Sedan har vi ju fått förbereda för trappa till övervåningen... Valde tillval släta luckor i köket, inbyggd ugn (mer säkert för barn detta kostade 7000 extra), köksö då ytorna blev fler.

Många på min gata har riktigt dyra hus med svinmycket tillval men inte gjort ett skit med sina tomter, har inte lagt stenplattor, köpt buskar eller gjort det mysigt.. Orsaken vet förstås inte jag men det kan ju vara att husen kostat väldigt mycket pengar... Det tycker jag är dålig planering, det gäller ju att ha en buffert till tomten och allt omkring. 

Mycket egna sparande pengar är bra att ha som man kan använda till huset!

Jag är iaf så sjukt glad att vi satsade på ett Villa Västervik Smålandsvillan där vi gjort övervåningen själva. 

• dhanjel

Vi är antagligen på G att bygga, lutar åt Eksjöhus elelr Vårgårdahus. 1-plan på runt 150-160kvm

• Iam

Vi är oxå inne på att bygga hus. Har fått löfte om tomt, men det är ju sen det svåra börjar. 

Vilket företag ska man välja?
    Hur ska man ha koll på alla tillkommande kostnader?
    Som t.ex byggel, aldrig något vi tänkt på. Eller att det skit som blir över ska forslas bort.

Även jag är mer än intresserad av att läsa alla andras tips!  

• Ladybird12

Vi är också inne och kikar lite på att bygga hus.
    Tycker de är svårt att veta exakt vad slutsumman kommer hamna på om man skulle bygga??!!
    Om man köper ett nyckelfärdigt hus för en summa, hur mkt utöver de ungefär kan man räkna med för markarbetet, el,vatten och allt de andra.
    Räknar inte med tomten och tillvalen inne i huset då.
    Någon som vill avslöja lite priser?
    Vi är inne på ett 1,5 plans. Ca 150-160 kvm.

• Iam
    Ladybird12 skrev 2012-07-16 19:59:50 följande:
    Vi är också inne och kikar lite på att bygga hus.
    Tycker de är svårt att veta exakt vad slutsumman kommer hamna på om man skulle bygga??!!
    Om man köper ett nyckelfärdigt hus för en summa, hur mkt utöver de ungefär kan man räkna med för markarbetet, el,vatten och allt de andra.
    Räknar inte med tomten och tillvalen inne i huset då.
    Någon som vill avslöja lite priser?
    Vi är inne på ett 1,5 plans. Ca 150-160 kvm.
    Det lilla jag lärt mig så kan det skilja otroligt beroende på byggfirma. 

Ex har vi varit i kontakt med två byggare
    Myresjöhus och Älvsbyhus. 

Med Myresjöhus fick vi beskedet att byggelen skulle landa på ca 25 000 för att dom tecknar ett separat avtal för elen som förbrukas under byggtiden.
    Med älvsbyhus skulle det kosta ca 2000 kr eftersom dom kopplar in sig på vårt normala elabonnemang direkt när första modulen med elskåpet på kommer. 
  • KaSaM

www.byggahus.se
    Kika där, hur mycket info som helst. Tomt, anslutningar,markarbete mm kan lätt sticka iväg i pris beroende på hur tomten ser ut, om man måste spränga mm

• Tuffen

Vi byggde en Smålandsvilla för några år sedan (Villa Kalmar). Är supernöjda!!! 

• IngGa

Och vi byggde ett Nybro från Smålandsvillan. :) Är oxå supernöjda!!

• Linew

Har ritat vårat hus själva. Enplans på 160kvm. Tog hjälp av en lokal byggare med grund & stomme, sedan har vi byggt allt själva. Självklart fick vi hjälp med det man måste ha hjälp med.

Det tog oss ca 1 år från sprängning till klart, med 4 månaders uppehåll.

Vi har valt både billiga & dyra material & har ett stort påkostat kök eftersom vi har ett stort intresse för matlagning.

Vi valde att göra en stor altan som går på 3 sidor av huset så vi har olika ställen att sitta på.

Det jag gillar bäst är att när jag står i köket ser jag in i barnrummet, 15m bort, har alltid koll på vad som händer. Har även en stor groventre/tvättstuga vilket känns nödvändigt.

Husets placering är åxå viktigt. Långt från vägen & uppsikt över tomten så jag har koll när lilltjejen leker själv ute. Vi valde dubbla glasdörrar, 4 från v-rum & 1 från kök så naturen kommer in i miljön.

Ha ha, skulle kunna skriva en novell!!!

Trädgården hade vi i budgeten men lade först gräsmatta så det skulle se fint ut, sedan har vi bott in oss & gjort trädgården vart efter..

Puh!

Fråga på om ni vill...

• Guldlockis

Vi ritade eget med Sidensjöhus för 5 år sedan. Vi gjorde dock egen grund.
    Det är en väldigt stor process, men värt det i slutändan. Så underbart att bo i ett eget unikt hus.

Kan dock inte rekommendera Sidensjöhus av olika omständigheter.

• KaSaM

Vi gjorde likadant, ritade själva men vi anlitade inte någon husfirma för vårt bygge utan gjorde det hela på egen hand, det tar en enorm tid och massor av arbete men det är klart värt det i slutändan nu när vi bor i vårt lilla villa Villerkulla!

• Iam

Det jag mest är intresserad av är storlek och totalsumma för huset. Om någon nu vill avslöja det :)

• KaSaM

225 kvm i två plan och garage (dubbel) på 50kvm landade på ca 2,7' men det var exkl trädgård som vi nu håller på att färdigställa. Eget arbete sparade oss ca 1,5 miljon...

• Sussi01

Det är så lätt att priset sticker iväg då man blir förförd av tjusiga kataloger och tillval... Så att budgeten inte överskrids är superviktigt! Man vill ju helst ha råd med en semesterresa och en bil också istället för att bara betala för boendet. Se till att husleverantören kan presentera en totalkalkyl så du vet var det slutar. En-plans eller 1 1/2-plans är  beroende på var i livet du befinner dig... Barn på G eller kanske snart tonåringar i huset? Då passar 1 1/2 plans, övervåningen inreder du när behovet uppstår. Annars gillar jag en-plans med allt samlat på en våning. Men beror såklart också på tomtens utformning... Kolla på nätet och jämför husleverantörerna, ta kontakt med säljare och gå på husvisningar. Många husleverantörer har visningshus, så kolla där du bor!

Svar på tråden Bygga hus?!