• mammasgullar

    Köpa kanin, 1-2 st, hona/hane ?

    Jag väntar på att få hem min/mina kaniner,
    Jag har ännu inte bestämt om det blir bara en kanin eller om det blir två kaniner, så nu ber jag om lite hjälp här!

    Om vi bestämmer oss för två kaniner, är 2 honar tillsammans ofta illa, jag har läst att det kan funka om de är kullsystrar, (vilket de isåfall kommer att vara)
    alt En hane och en hona, då är tanken alltså att dessa två kaniner ska bo i samma bur, t ex en tvåvånings utebur. (De ska alltså främst vara utekaniner!)

    När det kommer till buren, kan man då ha en utebur med två våningar, dvs att den ena våningen står i gräset, funkar detta på vintern eller får man isåfall ställa buren t ex på trallen på vintern? Eller är det bättre då med en bur som inte har något "gräsplan"?

    Eller är det bättre att ha 2 separata burar till kaninerna? 

    Jag har tittat på två burar,
    http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-disney-116cm-58.html

    http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/kaninbur-med-separata-vaningar-for-utomhusbruk-667.html

    Ni som är kunniga, hjälp mig gärna!

    Jag har ca 7 veckor kvar tills småttingen/småttingarna kommer, de är nu ca 1 v gamla!
    Hjälp mig med förberedelser!      
       
                 

  • Svar på tråden Köpa kanin, 1-2 st, hona/hane ?
  • mammasgullar

    Det är inte första kaninen, men den tidigare dog när jag var 18 och hade honom från jag var 9-10, det är ett tag sen alltså!

  • Kevin2011

    Kul att du ska få kaniner!

    Två honor kan fungera om det är samma kull. De finns dock risk att de bråkar i perioder, så att ha någon extrabur om de behöver säras på är ett tips.

    En hona och en hane är perfekt att ha tillsammans - om hanen är kastrerad. Annars blir det lätt bebisar :)

    Gräsplan fungerar även på vintern, sålänge det finns ett annat plan med massa gosig halm och hö så kaninerna kan krypa dit när de vill värma sig.

    Den nedre buren du postade såg ut som en bur med separata våningar, dvs kaninerna kan inte röra sig emellan våningsplanen.

  • Blgebo

    Köpte en hona och en hane. Hade en stor bur med trävägg emellan. Problemet var att hanen åt sig in till honan, sedan rymde de och fick 15 ungar, i jordhålor i trädgården...

  • mammasgullar

    Blir det ett hona och hane kommer hanen kastreras, men är inte risken att de hinner para sig ändå om de delar bur?
    Och är det vettigt att ha syskon, en hona och ett hane från samma kull?
    Ifall de skulle hinna para sig menar jag?
    Läst att kastrering brukar ske vid ca 7 månader, men också att då är "bäst" att para honan..

    Tanken med två är ju att de ska få sällskap av varandra eftersom de ska bo ute, men att "råka" få bebisar från syskon är ju inte riktigt önskvärt. Antar att kaniner går i samma "inavel" som vi andra.

    Är det då bättre med två honor? Systrar?

  • Dr Mupp

    För det första är du säker på att båda burarna har en minsta höjd på 50 cm invändigt på båda planen.. Det gäller även i bakkant. Det flesta av den här typen av burar är för låga invändigt och då är de olagliga. 

    För det andra är burarna åt skogen för små. Ev skulle tvåvåningsburen med gräsplan fungera till en kanin om du köper till hagen. Kaniner har ett stort rörelsebehov och kan inte ens hoppa i en så liten bur. Mycket bättre om du bygger egna burar och då tar till ordentligt. Ska du ha två kaniner i samma bur så räkna minst med att de behöver en kvadratmeter golvyta och helst ännu mer. 

    hona och hane är inte ett bra alternativ om inte hanen är kastrerad. Man behöver även vänta uppemot två månader efter kastrering för att vara säker på att det inte finns några spermier kvar innan man släpper ihop honom med en hona.

    Två honom kan fungera, men var inte helt säker på det utan räkna med att det kan bli bråk och att de då behöver varsin bur.

    Buren med ramp ner till marknivå fungerar på vintern, man får dock skotta i hagen. Den andra buren med ett fack i marknivå är inte lämplig där det snöar eftersom snö riskerar att komma in buren. Vi har en tvåfackare (egenbyggd) där det ena facket är i marknivå. Vår bur står under tak så att snö inte kan ta sig in.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • mammasgullar

    Tanken är att kaninerna ska bo i buren men kommer ju självklart inte spendera all sin tid i buren, vi ska sätta upp galler på staketet runt vår tomt så de har hela tomten att springa omkring. Men att då vi inte är hemma bo i buren.
    Kan man göra detta på vintern också, låta de springs i snön? (med fri tillgång till sin bur)

    Om dessa burar så har jag ännu inte kollat upp all fakta, men kommet självklart se till storlekarna innan jag köper, nu undrade jag mest om "typen" av bur om det är bättre med t ex buren där de sitter separat, eller en bur där de är tillsammans.

    Kaninerna kommer som sagt vara syskon, vilken kombination är bäst då? Två honar eller en av vardera?

  • Dr Mupp
    mammasgullar skrev 2012-07-04 11:38:28 följande:
    Tanken är att kaninerna ska bo i buren men kommer ju självklart inte spendera all sin tid i buren, vi ska sätta upp galler på staketet runt vår tomt så de har hela tomten att springa omkring. Men att då vi inte är hemma bo i buren.
    Kan man göra detta på vintern också, låta de springs i snön? (med fri tillgång till sin bur)

    Om dessa burar så har jag ännu inte kollat upp all fakta, men kommet självklart se till storlekarna innan jag köper, nu undrade jag mest om "typen" av bur om det är bättre med t ex buren där de sitter separat, eller en bur där de är tillsammans.

    Kaninerna kommer som sagt vara syskon, vilken kombination är bäst då? Två honar eller en av vardera?
    Två honor, annars måste de sitta separerat tills två månader efter att hannen kastrerats. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kevin2011

    Du bör inte ha hanen och honan tillsammans före du har kastrerat hanen.

    Gällande burarna så tycker jag inte dom är för små. Om kaninerna ska husera där inne 24h/dygn så kanske, men så länge man umgås med sina kaniner så tycker jag inte de är någon fara.

  • mammasgullar

    Våningsburen är rätta mått för att räknas till godkänd och väldigt smidig för att de ska kunna ha fri tillgång när de är ute så hittar jag ingen bättre så blir det den.

    Men är det smartaste en kanin eller två kaniner? Tanken är två då se ska bo ute så de slipper känna sig ensamma.
    Sambon är mer inne på en kanin, men då känner jag att jag vill ha en inne kanin så kaninen inte blir ensam. Men sambon vill ha en utekanin.

    Vad tycker ni, ska kaninen vara själv, eller få sällskap?
    (vet att de KAN vara själva, men tänker att de ändå kan bli ensamt.)

  • LuMa
    mammasgullar skrev 2012-07-04 16:44:26 följande:
    Vad tycker ni, ska kaninen vara själv, eller få sällskap?
    (vet att de KAN vara själva, men tänker att de ändå kan bli ensamt.)
    Kaniner är inga flockdjur utan kolonidjur och klarar sej ypperligt ensamma.
  • mammasgullar

    Jo jag vet att de klarar sig själva, men även läst att det finns fördelar med två st om de är ute också, just att dom får sällskap, och kan värma varandra om vintern och så.

  • Empis

    Skaffa en eller 2 i varsin bur. Det finns inga garantier på att de kommer trivas ihop.

    Kanske en tvåfackare med galler imellan facken istället för vägg?

Svar på tråden Köpa kanin, 1-2 st, hona/hane ?