• Anonym (75I)

Bröstförminskning, hur börjar man?

Finns det någon här omkring som gjort bröstförminskning genom den allmänna vården? Jag har 75I och enorma problem med axlarna. Har gått hos sjukgymnast nästan ett år och är tvungen att träna minst 30 min för att dra ner värken från kronisk till 50% av dagen, kan inte utföra diverse sysslor osv. Vi har en dotter på 8 mån (brösten gick upp från 70H till 80J under grav men bara ner hälften sen dess. Har precis fått reda på att vi kommer få en till bebis nästa vår och oroar mig för att brösten ska bli ÄNNU större. (Viktnedgång funkar inte, jag tappar vikt på alla ställen utom just brösten. :( Normalviktig nu (BMI 23)).

Skulle så himla gärna vilja ha lite mindre att kånka på. Hur gör man? Var börjar man? Hur lång tid måste man vänta? Någon som vet? 

• Svar på tråden Bröstförminskning, hur börjar man?
  • Anonym (varit där)

Hejsan.

Jag måste nog tyvärr säga att dom gör inget förrän barnet har fötts. Efter det kan du gå till din läkare på vårdcentralen och be om råd angående bröstförminskning.  Om du ligger inom deras riktlinjer angående vikt och svårigheter med bysten så skickar de en remiss till en kirurg. Den i sin tur kommer att skicka ut en tid till dig så du får komma dit och diskutera saken. Dock är det vanligt att de har ännu strängare riktlinjer när man kommer så här långt. Så se till att ligga på ordentligt om dina besvär speciellt då det är extremt sällan man får en bröstförminskning betald via landstinget då de kan anse att du gör den för skönhetens skull. (Vet att det låter dumt men dom säger det). Om de bestämmer att du får den så sätts du i en kö. Kön kan vara väldigt kort och den kan vara väldigt lång beroende på vart i landet du bor. Oftast kan man be om att få stå på akutlistan men då får man vara beredd på att de kan ringa dagen innan.

Hoppas detta hjälper dig annars är det bara att säga till så kan jag försöka förklara det som är suddigt för dig. 
    Ber om ursäkt för detta långa inlägg. 

• Anonym (75I)

Bra med långa inlägg!

Jättebra info. Tack! Har du någon koll på ungefär vilka gränsvärden som de går efter gällande vikt osv? Inte för att mina bröst bryr sig om att jag går ner i vikt, men vill de få det bevisat så kan jag offra mig och ta några extra vändor på löpbandet. Med mina trippla sport-BHar på... :) 

• Anonym

Har du normalt bmi och ligger på I-kupa tror jag inte du behöver oroa dig att du inte får en operation. Du har ju uppenbara problem och så mycket större bröst kan man knappast få. Jag hade 75 dd-e och fick operera mig. Jag bor i Sthlm, och här finns en lite enklare väg till bröstförminskning så det gick snabbt (någon månad). Jag tror de har olika bmi-gränser, men har du under 25 är det ingen fara.

Man får inte göra större ingrepp nära varandra, så jag tror inte du kan hitta någon kirurg som vill göra operationen tidigare än ett halvår efter förlossningen. Kroppen måste få lite återhämtning först. Vet inte hur det skulle bli om man ammar också, men den ska ju vara avslutad.  

Om du bor någon annanstans än i Sthlm kan du alltid ringa till landstinget och fråga hur långa op-köerna är. Är det långa köer borde du kunna försöka komma till vc direkt nu så du hamnar i en kö under tiden du är gravid, annars blir det ju jättelänge att vänta. Bröstförminskning är ett av de bästa jag gjort, så det är verkligen värt att kämpa för :)

• Anonym (varit där)
    Anonym (75I) skrev 2012-07-03 22:41:16 följande:
    Bra med långa inlägg!

Jättebra info. Tack! Har du någon koll på ungefär vilka gränsvärden som de går efter gällande vikt osv? Inte för att mina bröst bryr sig om att jag går ner i vikt, men vill de få det bevisat så kan jag offra mig och ta några extra vändor på löpbandet. Med mina trippla sport-BHar på... :) 
    Där jag stod i kö (linköping) Så var det vikten mot längden och hur långt ner de "hängde". Men detta kan ha ändrats då det var ett tag sen.

Helst skulle man ligga närmare underviktig än över viktig i bmi skalan.

I malmö vet jag att man mäter liter mängden med skålar på brösten och sedan utgår dom ifrån det och vikten. 
  • Anonym
    Anonym (varit där) skrev 2012-07-04 09:20:29 följande:
    Där jag stod i kö (linköping) Så var det vikten mot längden och hur långt ner de "hängde". Men detta kan ha ändrats då det var ett tag sen.

Helst skulle man ligga närmare underviktig än över viktig i bmi skalan.

I malmö vet jag att man mäter liter mängden med skålar på brösten och sedan utgår dom ifrån det och vikten. 
    De säger allmänt att det ska vara under 25 vid operationen(gräns mot övervikt) , men jag vet att en del ställen går med på 27-28. Jag hade själv 23, och det är ju inte mot undervikt utan jag har en del hull. Ingen ifrågasatte min vikt, annat än att jag fick säga själv vad jag vägde ungefär så att narkosläkaren kunde ge rätt narkos. Verkade inte vara en big deal om man inte är uppenbart tjock.
  • Anonym (varit där)
    Anonym skrev 2012-07-04 11:54:24 följande:
    De säger allmänt att det ska vara under 25 vid operationen(gräns mot övervikt) , men jag vet att en del ställen går med på 27-28. Jag hade själv 23, och det är ju inte mot undervikt utan jag har en del hull. Ingen ifrågasatte min vikt, annat än att jag fick säga själv vad jag vägde ungefär så att narkosläkaren kunde ge rätt narkos. Verkade inte vara en big deal om man inte är uppenbart tjock.
    Okej när jag stod i kö så var det bättre om man var mer mot underviktig men dom kan ju ha ändrat sen dess med var ca 7 år sedan
  • Gladskit

Jag opererades inom Stockholms läns landsting 2011 och de var ganska strikta på BMI 25.
    Hänget under bysten mättes också.

När du har kommit ur graviditet och amning sen så är det enklaste att kolla upp vilka kliniker som utför bröstförminskningar inom ditt landsting. Sedan kontaktar du en av dem direkt och därmed slipper du både obehag och okunnighet hos vårdcentralen och får träffa ett proffs direkt. Den enda skillnaden som blir är att du får bekosta konsultationen på kliniken själv, men ett besök hos husläkaren kostar ju också så det handlar bara om ett par hundralappar i slutändan.

Inom Stockholm så utfördes operationerna då (2011) av Karolinska, St Göran samt Plastikkirurggruppen på Sabbatsberg och det var till Sabbatsberg som jag vände mig. Mindre än tre månader efter första besöket var jag opererad!

• Anonym
    Gladskit skrev 2012-07-05 13:10:41 följande:
    Jag opererades inom Stockholms läns landsting 2011 och de var ganska strikta på BMI 25.
    Hänget under bysten mättes också.

När du har kommit ur graviditet och amning sen så är det enklaste att kolla upp vilka kliniker som utför bröstförminskningar inom ditt landsting. Sedan kontaktar du en av dem direkt och därmed slipper du både obehag och okunnighet hos vårdcentralen och får träffa ett proffs direkt. Den enda skillnaden som blir är att du får bekosta konsultationen på kliniken själv, men ett besök hos husläkaren kostar ju också så det handlar bara om ett par hundralappar i slutändan.

Inom Stockholm så utfördes operationerna då (2011) av Karolinska, St Göran samt Plastikkirurggruppen på Sabbatsberg och det var till Sabbatsberg som jag vände mig. Mindre än tre månader efter första besöket var jag opererad!
    Tyvärr tror jag att det bara är i Stockholm och möjligen Skåne (Citadellkliniken?) som det fungerar så enkelt. I alla andra län måste man få en remiss hos vc och sedan gäller landstingets sjukhus.
  • Gladskit
    Anonym skrev 2012-07-05 21:42:32 följande:
    Tyvärr tror jag att det bara är i Stockholm och möjligen Skåne (Citadellkliniken?) som det fungerar så enkelt. I alla andra län måste man få en remiss hos vc och sedan gäller landstingets sjukhus.
    Ja jag vet som sagt inte hur det fungerar i alla Sveriges landsting, men oavsett så vill jag bara betona att det finns andra vägar.

Sedan när man väl får sin operation beviljad så har man fortfarande rätt att bli opererad inom tre månader. Kan ens eget landsting inte hålla den tiden så kontaktar man Vårdgarantikansliet och ber att få sin operation utförd inom ett annat landsting. Se här; http://www.vantetider.se/
  • Anonym (75I)

Tack så hemskt mycket för alla råd!

Svar på tråden Bröstförminskning, hur börjar man?