• spelarroll

23 månaders med öronont/förkylning

hej alla kloka familjelivmedlemmar jag hoppas ni kan hjälpa mig!

Min dotter, född aug 2010, vaknade i fredags med hög feber, snuva och ont i öronen och ögonen/pannan/huvudet.
    Hon har haft feber fredag, lördag, söndag, måndag, tisdag och alltså fått febernedsättande under alla dessa dagar.
    Sen i torsdags har hon inte ätit något mer än 1-3 tuggor smörgås, 2 tsk lunch per dag.
    Hon vill absolut inte dricka välling som hon annars brukar dricka 270 ml efter lunch och lika mycket till kvällen.

Vi var hos doktorn i måndags och han undersökte då henne och han sa att hennes förkylning satt sig i bihålorna och i öronen men det var "visst inte så farligt" och skulle gå över av sig självt och han ville inte skriva ut någon penicillin för detta.

Vad ska jag göra? Min dotter har ingen energi kvar och hon vägrar ta flytande febernedsättande (jag har fått gå över till stolpiller) och hon har fortfarande ont i öronen och vill inte äta.

• Svar på tråden 23 månaders med öronont/förkylning
  • anyXX

Jag tycker du ska ringa till vc imorgon och säga att i behöver penicillin eftersom det inte ger med sig! Mina barn har haft mååånga öroninfl och ofta säger läkaren att man ska vänta ett par dagar och se om det går över av sig själv, vilket det inte brukar göra, och sen får man penicillin. Tycker synd om barnen som ska gå och ha ont! Tyvärr är det så i vården att man måste tjata som förälder för att bli tagen på allvar.... Ger ni Ipren el Alvedon? Ipren brukar hjälpa bättre. Ge sånt som hon tycker om, typ oboy el vad det kan tänkas vara. Antar att ni ger nässpray? Viktigt när de har ont i öronen. Krya på er!

flicka 2008 & pojke 2010
  • pigglet

Ring vårdcentralen imorgon igen, så de får kolla igen om det inte utvecklat sig till öroninflamation ändå.

Utan mat kan man ju klara sig länge, men vätska behöver hon. Håll koll på att hon kissar, så hon inte blir uttorkad. Går det få i henne glass? Isglass? Kaka? Festis? Små bitar av melon (eller något annat gott) på tandpetare? 

• spelarroll
    anyXX skrev 2012-07-03 22:36:53 följande:
    Jag tycker du ska ringa till vc imorgon och säga att i behöver penicillin eftersom det inte ger med sig! Mina barn har haft mååånga öroninfl och ofta säger läkaren att man ska vänta ett par dagar och se om det går över av sig själv, vilket det inte brukar göra, och sen får man penicillin. Tycker synd om barnen som ska gå och ha ont! Tyvärr är det så i vården att man måste tjata som förälder för att bli tagen på allvar.... Ger ni Ipren el Alvedon? Ipren brukar hjälpa bättre. Ge sånt som hon tycker om, typ oboy el vad det kan tänkas vara. Antar att ni ger nässpray? Viktigt när de har ont i öronen. Krya på er!

tack för ditt svar. vi har hittills gett apofri febernedsättande som inte fungerade nåt bra, och ger nu alvedon tyvärr så hjälper det bara i ca 2 timmar och man får ju bara ge var 6e.

jag försöker med allt oboy, glass, festis tom godis men det är inte mycket hon går med på att äta och när hon äter så är det typ max 2 tsk.
    ja jag ger henne nässpray. vatten dricker hon tack och lov frivilligt fast bara på hennes eget initiativ.
    pigglet skrev 2012-07-03 22:37:37 följande:
    Ring vårdcentralen imorgon igen, så de får kolla igen om det inte utvecklat sig till öroninflamation ändå.

Utan mat kan man ju klara sig länge, men vätska behöver hon. Håll koll på att hon kissar, så hon inte blir uttorkad. Går det få i henne glass? Isglass? Kaka? Festis? Små bitar av melon (eller något annat gott) på tandpetare? 
    som sagt vill hon inte ha nånting att äta. vatten går ner på hennes eget initiativ tack o lov men man behöver ju mer än vatten, finns ingen näring i det tyvärr :( hon kissar sådär bra men det luktar väldigt starkt så nog skulle hon behöva mer vätska.

ska nog gå iväg till VC nu och be dem kolla henne igen för hon står just nu och gråter bredvid mig o bara gäspar :(   

• spelarroll

fick en tid till kl.15 hos doktorn..lillan är väldigt påverkad och har ont och verkar yr eftersom hon knappt kan hålla balansen när hon går.. sjuksköterskan på vc sa att barn kan gå veckovis utan att äta och det var helt okej så länge dem kissar var 6-7 timme. är det verkligen rätt att en 23 månaders ska behöva gå och må såhär dåligt och ha ont i en hel vecka och dessutom utan mat (tänk själv och fasta en hel vecka utan mat hur ska kroppen göra sig själv frisk då???) ibland undrar jag om dem på VC är födda utan hjärtan................

• anyXX

Som sagt stå på dig! Säg att du anser att det är barnmisshandel att låta henne gå såhär och Artur kräver att de ger henne ngt!

flicka 2008 & pojke 2010
  • spelarroll
    anyXX skrev 2012-07-04 09:49:13 följande:
    Som sagt stå på dig! Säg att du anser att det är barnmisshandel att låta henne gå såhär och Artur kräver att de ger henne ngt!
    TACK. jo det hade jag planerat att kräva behandling och en ordentlig undersökning, förra undersökningen var lite väl snabb om jag tänker efter...
    men som tur var så slapp jag tjata på doktorn det gjorde min dotter så bra ;)
    hon grät under hela läkarbesöket och såg väldigt medtagen ut och dessutom hade hon feber (jag väntade med att ge alvedon tills efter läkarbesöket pga jag ville doktorn skulle se hur hon egentligen mår)
    resultatet blev en penicillinkur på 10 dagar då hon har öroninfektion på ena örat trumhinnan hade det gått hål på och var börjat rinna ut och det andra örats trumhinna buktar utåt väldigt mycket så antagligen är där nånting där också innanför, återbesök för hörselkoll om ca 2 månader.

efter läkarbesöket verkar dottern må lite bättre faktiskt redan det beror nog på det lättade trycket i hennes huvud då det har runnit vätska ur hennes ena öra ända sen lunchtid.

tack för stödet!
  • Coyote
    spelarroll skrev 2012-07-04 08:59:32 följande:
    fick en tid till kl.15 hos doktorn..lillan är väldigt påverkad och har ont och verkar yr eftersom hon knappt kan hålla balansen när hon går.. sjuksköterskan på vc sa att barn kan gå veckovis utan att äta och det var helt okej så länge dem kissar var 6-7 timme. är det verkligen rätt att en 23 månaders ska behöva gå och må såhär dåligt och ha ont i en hel vecka och dessutom utan mat (tänk själv och fasta en hel vecka utan mat hur ska kroppen göra sig själv frisk då???) ibland undrar jag om dem på VC är födda utan hjärtan................
    Det handlar ju inte om att man vill att barnet ska må dåligt, utan att man inte ger antibiotika om det inte verkligen behövs. Att varva alvedon och ipren ger bra smärtlindring och håller febern nere, men det är inte roligt när ungarna är sjuka.

Nu har hon ju fått antibiotika, så hon kommer bli bättre inom några dagar, så länge hon får i sig medicinen som hon ska.
  • anyXX
    Coyote skrev 2012-07-04 20:51:02 följande:
    Det handlar ju inte om att man vill att barnet ska må dåligt, utan att man inte ger antibiotika om det inte verkligen behövs. Att varva alvedon och ipren ger bra smärtlindring och håller febern nere, men det är inte roligt när ungarna är sjuka. Nu har hon ju fått antibiotika, så hon kommer bli bättre inom några dagar, så länge hon får i sig medicinen som hon ska.

Jo fast många läkare tar det där med att undvika antibiotika till varje pris lite väl bokstavligt! Har varit med om flera gånger attisk måste tjata tjata och tjata igen för att få rätt vård till sitt barn. Skönt att ni fick bra hjälp ta! Hoppas ni kan få i henne penicillinet. Själv har jag en tvååring med dubbelsidig öroninfl här som totalvägrar penicillin. Som tur är verkar hans öron bli bättre ändå.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • spelarroll
    Coyote skrev 2012-07-04 20:51:02 följande:
    Det handlar ju inte om att man vill att barnet ska må dåligt, utan att man inte ger antibiotika om det inte verkligen behövs. Att varva alvedon och ipren ger bra smärtlindring och håller febern nere, men det är inte roligt när ungarna är sjuka.

Nu har hon ju fått antibiotika, så hon kommer bli bättre inom några dagar, så länge hon får i sig medicinen som hon ska.
    nä kanske inte men uppenbarligen var hon väldigt sjuk och hade hiskeligt ont i öronen! det har runnit var ur ena örat i mer än ett dygn och det är inte lite som kommer ut heller. inte konstigt hon haft så ont :(
    hon hade ju inte fått nån antiobiotika om jag inte "varit på läkaren" och bett om ordentlig undersökning heller....dåligt tycker jag, verkade nästan som att läkaren tog mig första gången som "gnällig/lat förälder med förkylt barn" och därför inte tog sig tid till att faktiskt kolla mitt barn ordentligt som faktiskt hade haft 39 graders feber och ont i öronen i 4 dagar redan.
  • spelarroll
    anyXX skrev 2012-07-05 15:13:03 följande:
    Jo fast många läkare tar det där med att undvika antibiotika till varje pris lite väl bokstavligt! Har varit med om flera gånger attisk måste tjata tjata och tjata igen för att få rätt vård till sitt barn. Skönt att ni fick bra hjälp ta! Hoppas ni kan få i henne penicillinet. Själv har jag en tvååring med dubbelsidig öroninfl här som totalvägrar penicillin. Som tur är verkar hans öron bli bättre ändå.
    ja det verkar vara dubbelsidig på min dotter också och inte bara "skrapsår" eller hur det nu var läkaren beskrev det, han bröt ganska rejält på danska så jag förstod väl ungefär hälften av vad han sa (även fast jag själv är skåning)

min dotter blir ju också 2 nästa månad :) men ja penicillin vill hon inte ha! men hon måste ju ta det så tyvärr blir det tvångsmatning på det annars får hon inget i sig... måtte dessa 10 dgr gå snabbt nu och att allt läker fint som det ska osv, hoppas självklart detsamma för din son!

min dotter verkar ha mindre ont nu iallafall efter att ena trumhinnnan spruckit och det lättat på trycket... är inte särskilt fräscht med klet i hela örat, på kinden och i håret men hellre det än att hon ska må som hon mått förut ;)
  • spelarroll
    pigglet skrev 2012-07-04 20:46:09 följande:
    "Skönt", då kan ni påbörja tillfrisknandet i alla fall.
    tack, ja hon har tom ätit lite idag. 5 tuggor av en macka, istället för 2 ;)
    och en hel pannkaka till lunch (hon brukar bara äta 1) och 4-5 tuggor mackor på kvällen och lite allt möjligt däremellan. Hon är ingen storätare men idag har hon nästan ätit som hon brukar. Fast minus välling för det brukar hon dricka 270ml 2 ggr om dagen men jag har inte fått i henne någon välling sen hon blev sjuk i fredags.
    Ska nog försöka ge henne imorrn, det borde ju vara lättare för henne att få i sig vällingen nu när hon inte har så helvetiskt ont i huvet/öronen längre
  • anyXX

[quote=65654218][quote-nick]spelarroll skrev 2012-07-05 21:01:30 följande:[/quote-nick]

anyXX skrev 2012-07-05 15:13:03 följande:
    ja det verkar vara dubbelsidig på min dotter också och inte bara "skrapsår" eller hur det nu var läkaren beskrev det, han bröt ganska rejält på danska så jag förstod väl ungefär hälften av vad han sa (även fast jag själv är skåning) min dotter blir ju också 2 nästa månad :) men ja penicillin vill hon inte ha! men hon måste ju ta det så tyvärr blir det tvångsmatning på det annars får hon inget i sig... måtte dessa 10 dgr gå snabbt nu och att allt läker fint som det ska osv, hoppas självklart detsamma för din son! min dotter verkar ha mindre ont nu iallafall efter att ena trumhinnnan spruckit och det lättat på trycket... är inte särskilt fräscht med klet i hela örat, på kinden och i håret men hellre det än att hon ska må som hon mått förut ;) Fick hon kåvepenin? Innan har min son fått amimox och då har det gått att muta honom med godisbit el så om han tar penicillinet. Den här gången fikck han kåvepenin och vägrar helt att ta det :( vi har försökt med allt, till sist kräktes han upp penicillinet... :( enda sättet att få i honom det skulle vara att spruta in penicillinet, hålla fast hans armar och hålla för hans mun... Men det GÖR jag bara inte, skulle vara barnmisshandel :( så vi hoppas att det läker utan penicillinet den här gången.. Skönt att er dotter är bättre, det är vår lille också trots avsaknaden av medicin... !
    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

Ah konstigt det blev med citatet...

flicka 2008 & pojke 2010
  • Coyote
    anyXX skrev 2012-07-05 21:07:44 följande:
    [quote=65654218][quote-nick]spelarroll skrev 2012-07-05 21:01:30 följande:[/quote-nick] ja det verkar vara dubbelsidig på min dotter också och inte bara "skrapsår" eller hur det nu var läkaren beskrev det, han bröt ganska rejält på danska så jag förstod väl ungefär hälften av vad han sa (även fast jag själv är skåning) min dotter blir ju också 2 nästa månad :) men ja penicillin vill hon inte ha! men hon måste ju ta det så tyvärr blir det tvångsmatning på det annars får hon inget i sig... måtte dessa 10 dgr gå snabbt nu och att allt läker fint som det ska osv, hoppas självklart detsamma för din son! min dotter verkar ha mindre ont nu iallafall efter att ena trumhinnnan spruckit och det lättat på trycket... är inte särskilt fräscht med klet i hela örat, på kinden och i håret men hellre det än att hon ska må som hon mått förut ;) Fick hon kåvepenin? Innan har min son fått amimox och då har det gått att muta honom med godisbit el så om han tar penicillinet. Den här gången fikck han kåvepenin och vägrar helt att ta det :( vi har försökt med allt, till sist kräktes han upp penicillinet... :( enda sättet att få i honom det skulle vara att spruta in penicillinet, hålla fast hans armar och hålla för hans mun... Men det GÖR jag bara inte, skulle vara barnmisshandel :( så vi hoppas att det läker utan penicillinet den här gången.. Skönt att er dotter är bättre, det är vår lille också trots avsaknaden av medicin... !
    Varför ber du inte om amimox den här gången också? Eller kåvepenin i tablettform? Det smakar fortfarande illa, men är lite lättare att få i ungarna.
  • anyXX
    Coyote skrev 2012-07-05 21:58:00 följande:
    Varför ber du inte om amimox den här gången också? Eller kåvepenin i tablettform? Det smakar fortfarande illa, men är lite lättare att få i ungarna.

Ja du jag gick till vc och tjatade till vi fick kåvepenintabletter men de smakar tydligen vedervärdigt för sonen vägrar dem också. Jag försökte blanda dem i banan, nutella, allt... Nu verkar han bli bättre annars hade vi fått ringa igen. Amimox vill de tydligen helst inte ge för min man frågade läkaren när de var där, men nej. Nu verkar han bli bättre ändå annars får jag ringa och tjata mig till amimox. Min son har haft över tio öronoinfl i sitt liv och även dottern är öronbarn så vi är vana vid att tjata... :s
    flicka 2008 & pojke 2010
  • spelarroll
    anyXX skrev 2012-07-05 21:07:44 följande:
    [quote=65654218][quote-nick]spelarroll skrev 2012-07-05 21:01:30 följande:[/quote-nick] ja det verkar vara dubbelsidig på min dotter också och inte bara "skrapsår" eller hur det nu var läkaren beskrev det, han bröt ganska rejält på danska så jag förstod väl ungefär hälften av vad han sa (även fast jag själv är skåning) min dotter blir ju också 2 nästa månad :) men ja penicillin vill hon inte ha! men hon måste ju ta det så tyvärr blir det tvångsmatning på det annars får hon inget i sig... måtte dessa 10 dgr gå snabbt nu och att allt läker fint som det ska osv, hoppas självklart detsamma för din son! min dotter verkar ha mindre ont nu iallafall efter att ena trumhinnnan spruckit och det lättat på trycket... är inte särskilt fräscht med klet i hela örat, på kinden och i håret men hellre det än att hon ska må som hon mått förut ;) Fick hon kåvepenin? Innan har min son fått amimox och då har det gått att muta honom med godisbit el så om han tar penicillinet. Den här gången fikck han kåvepenin och vägrar helt att ta det :( vi har försökt med allt, till sist kräktes han upp penicillinet... :( enda sättet att få i honom det skulle vara att spruta in penicillinet, hålla fast hans armar och hålla för hans mun... Men det GÖR jag bara inte, skulle vara barnmisshandel :( så vi hoppas att det läker utan penicillinet den här gången.. Skönt att er dotter är bättre, det är vår lille också trots avsaknaden av medicin... !
    ja det blev lite konstigt men jag kunde läsa/förstå iallafall :D

nej här blir det ju tyvärr med tvång. hon sitter i mitt knä och jag håller armen om henne och hennes händer och doseringsskeden i andra handen. sen får hon dricka vatten mellan varje klunk. hennes 8ml kåvepenin delar hon upp i 3-4 klunkar så det tar ju ett tag innan hon fått i sig allt. jag tycker inte det är barnmisshandel, medicinen är ju för hennes skull och jag håller fast henne men jag skadar inte henne. när hon tagit allt får hon beröm och kramar.

• pigglet

TIPS: Nästa gång - be om orala droppar!! Det är kåvepenin i koncentrerad form, det räcker med 1/5 av dosen! I stället för 8 ml behöver man bara tvinga ner 1,5 ml och det är en väldig skillnad faktiskt. Smakar lika hemskt, men behövs bara en enda klunk och mängden är dessutom så liten att det är svårt att spotta ut den.
    Jag (och min mor på apoteket, och faktiskt sista läkaren vi talade med också) kan inte förstå varför detta inte skrivs ut automatiskt?! Skulle underlätta för alla. Men i stället vet läkarna knappt om att det finns, vi har inte stött på en enda läkare som inte höjt på ögonbrynen när vi bett om orala droppar i stället.

Tips 2: ge en sked o´hoj choklasås (eller sirap) just innan, det lägger sig som en skyddande hinna på smaklökarna.

Och så lite uppmuntran - efter några dagar smakar det faktiskt inte lika illa längre. I alla fall funkar det så för alla mina barn, de första dagarna får det kräkkänsla av kåvepenin men efter några dagar så går det bättre.   

• spelarroll
    pigglet skrev 2012-07-07 09:56:20 följande:
    TIPS: Nästa gång - be om orala droppar!! Det är kåvepenin i koncentrerad form, det räcker med 1/5 av dosen! I stället för 8 ml behöver man bara tvinga ner 1,5 ml och det är en väldig skillnad faktiskt. Smakar lika hemskt, men behövs bara en enda klunk och mängden är dessutom så liten att det är svårt att spotta ut den.
    Jag (och min mor på apoteket, och faktiskt sista läkaren vi talade med också) kan inte förstå varför detta inte skrivs ut automatiskt?! Skulle underlätta för alla. Men i stället vet läkarna knappt om att det finns, vi har inte stött på en enda läkare som inte höjt på ögonbrynen när vi bett om orala droppar i stället.

Tips 2: ge en sked o´hoj choklasås (eller sirap) just innan, det lägger sig som en skyddande hinna på smaklökarna.

Och så lite uppmuntran - efter några dagar smakar det faktiskt inte lika illa längre. I alla fall funkar det så för alla mina barn, de första dagarna får det kräkkänsla av kåvepenin men efter några dagar så går det bättre.   

tack! visste inte ens att det fanns det! ALLA BARN BORDE ISF FÅ ORALA DROPPAR ISTÄLLET FÖR DEN UTSPÄDDA! 16ml som är dosen jag ska få i min dotter är väldigt stor och 1.5ml vore ju sååå mycket lättare för henne att stå ut med även om det också smakar lika illa.

jag hoppas jag kommer ihåg det tills nästa gång min dotter behöver penicillin, dock hoppas jag att hon inte blir såhär sjuk på ett väldigt bra tag :D
  • spelarroll

anyXX: hur går det med din sons öron???

min dotter mår mkt bättre nu efter ett par dagar med kåvepenin, började testa med att ge kolasås efter jag fått tipset av pigglet och nu går det lättare!dottern som jag behövde hålla fast armarna på för att få henne att ta medicinen kan nu sitta i egen stol och hon gapar stort när kolasåsen kommer och gapar mindre när medicinen kommer ;) Men hon tar iallafall medicinen nu utan tvång och tårar.

Nu har det runnit var från hennes öra ända sen i onsdags och det rinner fortfarande...Någon som vet hur länge det kan hålla på att vara geggigt och infekterat?             

Svar på tråden 23 månaders med öronont/förkylning