• maria liam

Sälja vår hund avtal mm ?

Jag ska omplacera vår hund , hunden är reg i skk men jag är ej medlem. Vad använder jag mig av för köpeavtal när jag ska sälja hunden ? Och jag vill det ska stå att om dom inte kan ha hunden , så vill jag ha tillbaka hunden. Står det nånstans man kan bocka i på avtalet ?

Dom ska ha hunden på prov en vecka, ska jag skriva nåt avtal då med ?

• Svar på tråden Sälja vår hund avtal mm ?
  • FMG

Även om du inte är medlem i SKK kan du och bör du använda deras köpeavtal.
    Det finns utrymme till att skriva dit egna villkor i avtalet.
    Om prövotid ska förekomma är det bra om det finns papper på vad som är bestämt även om muntligt avtal också gäller, men vid muntligt avtal kan det lätt bli missförstånd.
    Om du vill skriva ett avtal gällande prövotiden kan du använda ett inackorderingsavtal som du också kan beställa via SKK. 

• dezibel

Tänk på att det bara kan vara ett önskemål att du ska ha tillbaka hunden om det inte fungerar hos dom nya ägarna. När du sålt hunden kan du inte påverka alls vad dom gör med den sen

• maria liam

Det är den nya ägaren som ville det skulle stå i avtalet, att om det skulle hända nåt så vill dom fråga mig innan dom ev skulle sälja vidare. Och det tyckte jag lät som en bra ide.

• dezibel
    maria liam skrev 2012-07-04 08:14:33 följande:
    Det är den nya ägaren som ville det skulle stå i avtalet, att om det skulle hända nåt så vill dom fråga mig innan dom ev skulle sälja vidare. Och det tyckte jag lät som en bra ide.
    Då är det en annan femma !! Ofta tror säljaren att dom kan ställa krav på dom nya ägarna och det stämmer inte men är det tvärtom och ni tycker det är ok så är det ju toppen!
  • Lemio

Det finns färdiga avtal att skriva ut. Både skk och jordbruksverket :) där står alla villkor med redan, som att säljaren tex har förtur att köpa tillbaka hunden för samma summa :)

Svar på tråden Sälja vår hund avtal mm ?