• hymafr

Rimlig timpenning för snickare?

Hej!

Ni som haft hantverkare och framförallt snickare hemma hos er.
    Vad har ni fått betala i timpenning (innan rotavdrag)?  

• Svar på tråden Rimlig timpenning för snickare?
  • hymafr
    Twin Dad skrev 2012-07-04 09:50:20 följande:
    Nästan 400/h

Det låter hyfsat bra tycker jag.

Jag vet att jag för ca 15 år sedan fick betala 150 kr i timmen svart (de vägrade göra jobbet vitt) och det finns de som säger att numera kan man betala vitt med rotavdrag samma summa som man annars fått betala svart. (Var väl en del av poängen med att införa rotavdrag) 
  • Twin Dad
    hymafr skrev 2012-07-04 10:06:00 följande:
    Det låter hyfsat bra tycker jag.

Jag vet att jag för ca 15 år sedan fick betala 150 kr i timmen svart (de vägrade göra jobbet vitt) och det finns de som säger att numera kan man betala vitt med rotavdrag samma summa som man annars fått betala svart. (Var väl en del av poängen med att införa rotavdrag) 
    Ja. Eftersom det slutar på knapp 200/ timma efter rot så blir det lika billigt som att betala svart.
  • hymafr
    Twin Dad skrev 2012-07-04 10:13:45 följande:
    Ja. Eftersom det slutar på knapp 200/ timma efter rot så blir det lika billigt som att betala svart.

Tack för svar.

Någon annan med annan erfarenhet/pris? 
  • Ripper500

Beror på vart man bor.
    Snittpris hantverkare i Sverige, 380-390 kr/h.

Stockholm 420-440 kr/h.

Eftersom jag dagligen har kontakt med hantverkare har jag lärt mig att priset bör ligga på 420-450kr/h för att få ett bra utfört jobb. Gärna lite väntetid också eftersom det indikerar att de har mycket jobb.

• hymafr
    Ripper500 skrev 2012-07-04 11:01:14 följande:
    Beror på vart man bor.
    Snittpris hantverkare i Sverige, 380-390 kr/h.

Stockholm 420-440 kr/h.

Eftersom jag dagligen har kontakt med hantverkare har jag lärt mig att priset bör ligga på 420-450kr/h för att få ett bra utfört jobb. Gärna lite väntetid också eftersom det indikerar att de har mycket jobb.

Med andra ord bör man dra öronen åt sig om de kräver 500 eller mer
  • Ripper500

Ja 500 kr är för mycket för en vanlig hantverkare.

Be dem motivera priset.
    Kan också vara överpris för att de inte vill ha jobbet.

Rör, el etc är ju dyrare.

• hymafr
    Ripper500 skrev 2012-07-04 13:15:12 följande:
    Ja 500 kr är för mycket för en vanlig hantverkare.

Be dem motivera priset.
    Kan också vara överpris för att de inte vill ha jobbet.

Rör, el etc är ju dyrare.

Det gäller ett uterum där de dyraste delarna redan finns men behöver kompletteras med trä av olika slag.
    Jag har fått hans namn av min brors gode vän så man kan säga att jag går på rekommendationer men vill ändå inte betala överpris. Verkar inte som om de är överhopade med jobb (men de kan inte komma hit omedelbart). Har varit hemma hos min brors kompis och sett att allt ser snyggt och prydligt ut där han gjort jobb.
  • Hjärtefröjd

Vi betalar 400 kr/h innan ROT för snickare/målare i Sthlm. Ute i landet kan man nog komma billigare undan.

• Ripper500

Jasså uterum. Spännande.

Har sålt uterum i ca 5 år. Förmedlat hantverkare och kör nu på en sthlm's firma som expanderat fr 3 personer till närmare 20.

Denna firma utför arbeten för ca 440 kr/timman. De gör otroligt bra arbete.

Att bygga uterum i sig är ju egentligen vanligt hantverkararbete.
    Dock ska priset inte ligga på 500 kr timman. Skulle snarare säga 350 kr om de inte byggt uterum innan.
    Är de proffsiga så 420-450 kr timman.

Svar på tråden Rimlig timpenning för snickare?