• Anonym

Cytotec?

Är cytotec receptfria? Eller måste man gå till läkten för att få sådana?

• Svar på tråden Cytotec?
  • Anonym

Du måste gå till läkaren.

• Anonym

Okej.. Någon som vet om de finns något receptfritt läkemedel för abprt?

• Anonym (men jeezus)
    Anonym skrev 2012-07-04 10:03:29 följande:
    Okej.. Någon som vet om de finns något receptfritt läkemedel för abprt?
    NEJ, det gör det inte.
    Varför vill du inte uppsöka läkare??
  • Anonym

Pga olika anledningar ng min religion så vill jag inte att någon ska få reda på att jag blovot gravid och gjort bort. Jag äter ppiller men vart ändå gravid..

• Anonym

Finns ingen som behöver veta att du är gravid och gör abort.
    Kontakta gynmottagningen, och berätta som det är. De informerar inte någon i din familj osv. om att du gjort abort.
    Det behöver inte stå med i din journal längre fram heller när du skaffar barn. Din journal är bara din, och ingen i din familj har rätt eller möjlighet att kontakta sjukvården för att få reda på vad som står där.

Det som är viktigt, är att du verkligen gör en abort inom sjukvården. Vi har säkra aborter i Sverige, men fortfarande genomförs aborter under mindre kontrollerade former. Då finns stor risk för infektion, framtidiga infertilitet, och även dödsfall bland kvinnor förekommer. Så gå till sjukvården!

• Anonym

Okej. Va skönt att höra! Men kommer Min fästman kunna få reda på detta?

• KathleenH
    Anonym skrev 2012-07-04 11:16:30 följande:

Nej, ingen annan kan gå in och titta i din journal. Du kan ju också prata med sjukvårdspersonalen och förklara att du verkligen inte vill att någon ska få reda på det. Vad som händer med din kropp är din ensak.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 11:16:30 följande:
    Nej, absolut inte. Och man kan skriva in dig på avd. som "skyddad identitet" så då står ditt namn inte på beläggningslistan heller om de skulle komma dit.
    Det finns även krav på att man ska kunna spärra sin journal. Det ska gå att spärra journalen mellan kliniker, så att ex. vårdcentralen inte kan se att du varit på gyn. Det går även att spärra så ett annat landsting inte har tillgång till de uppgifterna. Har du spärrat gynjournalen, är det bara personalen på gyn som kan öppna den.
  • Anonym

All sjukvård har tystnadsplikt så ingen i din omgivning får reda på om din graviditet eller abort. Om du skulle behöva vara på sjukhuset (beroende på abort medicinsk/kirurgisk) så fyller man i papper och där fyller man också i om dom får tala om att du är där eller inte.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 11:25:42 följande:
    Nej, absolut inte. Och man kan skriva in dig på avd. som "skyddad identitet" så då står ditt namn inte på beläggningslistan heller om de skulle komma dit.
    Det finns även krav på att man ska kunna spärra sin journal. Det ska gå att spärra journalen mellan kliniker, så att ex. vårdcentralen inte kan se att du varit på gyn. Det går även att spärra så ett annat landsting inte har tillgång till de uppgifterna. Har du spärrat gynjournalen, är det bara personalen på gyn som kan öppna den.
    I mitt landsting är det väntelistkansliet som hanterar spärrar i journalen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 11:26:07 följande:
    All sjukvård har tystnadsplikt så ingen i din omgivning får reda på om din graviditet eller abort. Om du skulle behöva vara på sjukhuset (beroende på abort medicinsk/kirurgisk) så fyller man i papper och där fyller man också i om dom får tala om att du är där eller inte.
    Rekommenderar att hon är på sjukhus oavsett, eftersom hon pga. sin sitution inte vill blanda in familj osv. Abort i hemmet kräver att man har en anhörig nära, som kan hjälpa till vid beho.
  • Anonym

Okej.. Men som sagt det finns absoulut inget jag kam göra själv hemma?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 16:20:29 följande:
    Nej.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 16:20:29 följande:
    Göra en medicins abort hemma själv är nog inte så bra ifall du får alldeles för ont ex och svimmar av smärtan. Klart alla kan reagera olika men många får väldigt ont. Om du bor hemma eller med din pojkvän så är det svårt att dölja en abort då det kommer blöda och krampa en hel del.
    Hoppas allt går bra sen
Svar på tråden Cytotec?