• Annsan

Skidresa, hur gör vi med katten?

Hej, vi är på gång att boka en stuga i sälen v 52 (hela julveckan) men har svårt att få kattvakt.
    Kan man ta med den? Man kanske inte bör ta med den, jag tänkte på minst 5 timmar i bilen i en liten kattbur?

Det är en utekatt men på vintern är han inte ute så mycket.

Är det någon som har erfarenhet och hur gjorde ni?

Helst av allt vill vi hitta en vänlig själ som kan ta hand om honom under tiden.

• Svar på tråden Skidresa, hur gör vi med katten?
  • Majsan70

Klart att man kan ta med katten....om den inte har problem att åka bil då. Men bäst är det för den att vara hemma och att det antingen kommer och bor någon där eller tittar till den npgra gånger varje dag i värsta fall.  Näst bästa alternativ är för mig att den får vara hemma hos någon som jag litar på.

Får du ens ta med katt till en hyrd stuga?

• Annsan

Exakt, får man ens ta med katt till hyrd stuga? Jag vet iof att det finns stugor för de som har hund, jag vill ju helst att han är hemma, att någon finns där och ser till honom men lite svårt under julvecka då många är borta. Jag vägrar boka resan förrän jag vet att någon kan ta hand om honom iaf så vi får se hur det blir.

• jyule

Boka in katten på ett kattpensionat om du inte har någon som kan vara kattvakt.

• Tramsa

Vi har haft med katterna in nödfall. "Nödfall" för att jag aldrig haft en katt som gillat att åka bil och de alltså högljutt talat om detta faktum i alla timmar en bilresa har tagit vilket är påfrestande för alla i bilen helt bortsett från det faktum att katten ju inte gillat det hela. Rent faktiskt tror jag inte att 5 timmar i en bil i bur egentligen gör något mot katten, alltså den riskerar knappast att bli mer än kanske åksjuk och sur, men lider annars inga skador.

Kattpensionat är ju ofta bokade till stora helger och ledigheter långt i förväg så du får nog vara ute i god tid om du ska få plats för honom. På de kattpensionat som finns här i trakten har de så mycket stammisar att man måste bli stammis för att alls få plats under storhelgerna. Alltså lämna katten lite nu och då även andra tider på året eftersom de håller på platserna under tex julen då de gärna vill ha in sina vanliga katter så att säga.

Annonsering på den lokal butiken kanske kan vara en väg att gå? Vem vet det kanske sitter någon kattvänlig person som inte kommer att resa någonstans under julen och längtar efter en liten katt att ta hand om? 

• nemo1

Bilresa i fem timmar skulle jag aldrig utsätta mina katter för och ta med husdjur i stugan får du nog fråga först, mycket osäkert tror jag.
    Vissa saker får man avstå när man får den äran att  vara ägd av en katt Flört

Svar på tråden Skidresa, hur gör vi med katten?