• Anonym (frågande)

Kostar det verkligen nästan 2500:- för järndropp??

Är gravid i v 33 och var igår på koll på mvc, det visade sig att mitt blodvärde sjunkit till 96 trots att jag äter nifferex varannan dag.. Och nu sa min BM att sjunker det under 80 så måste jag få järndropp och att det kostar nästan 2500:- och att jag får bekosta det själv o det går inte på högkostnadskortet!! Stämmer det? Nu har jag iaf blivit beordrad att äta järntabletter VARJE dag så hoppas värdet stiger...

• Svar på tråden Kostar det verkligen nästan 2500:- för järndropp??
  • Anonym

Hmm..jag har dåligt järnvärde..nere på 8..den sprutan kostade 1100kr. Och har fått den 2ggr(inom 6månader) går på högkostnadskortet. Andra gången var det 400 något. Men vet inte om det är samma. Järntabletter etc hjälpte inte på mig.

• Anonym (12)

Jag började äta 1 Niferex varje dag när jag hade hb på 110. De fortsatte sjunka till 100, sedan pendlade jag där emellan i flera månader utan att hb:t steg. En kapsel varannan dag är ju låg dos så jag tror du kan vända det med kapslarna (men vissa har sämre förmåga till järnupptag än andra). Maxdosen är dessutom högre än en kapsel om dagen om jag inte minns fel.

• Anonym (frågande)

Okej tack för svar! Hoppas på att järntabletterna hjälper. :)

• gravid

Jag gick på sån dropp 1/vecka och JA det är dyrt som tusan!!!!

• Anonym (Mmm)
    gravid skrev 2012-07-04 11:31:17 följande:
    Jag gick på sån dropp 1/vecka och JA det är dyrt som tusan!!!!

Gick du på ett sånt dropp/vecka a´  2500??
  • gravid

Nej det kostade inte 2500/vecka.

Kommer inte ihåg exakt vad det kostade.

Den summan (2500 kr) är nog fel från hennes sida.

Ring till Apoteket och fråga istället.

• Anonym (morska)

Det kostar enl. FASS 890kr för fem ampuller. Man ger ofta 2 ampuller/vecka i minst tre veckor. Det går på högkostnadsskyddet enl. FASS. Jag tror att man som barnmorska ibland blir så trött på alla som inte äter sina järntabletter att man ibland drar till med lite halvsanningar. Vissa patienter får ju biverkningar av järntabletter och vill hellre ha dropp och det är en enorm extra arbetsinsats för en barnmorska att sätta av 2timmar/vecka för dropp bara för att patienten inte följer sina ordinationer. Visst, det finns många som tar sina tabletter som de ska, men studier har faktiskt visat att många glömmer/hoppar över/tar dem felaktigt mm. Det viktiga i det hela är ju vilket Ferritinvärde du hade från början. Att ha lågt Hb betyder ju inte nödvändigtvis att du har dåliga järndepåer, det kan ju vara något annat du har brist på. Jag hoppas att de har gjort en anemiutredning på dig för att se hur hela ditt blodstatus ser ut. Dessutom kan man ta 2 järntabletter per dag om man har dåliga järndepåer men detta ska följas upp av din doktor på MVC.  

• stikkem
    Anonym (morska) skrev 2012-07-04 12:34:43 följande:
    Det kostar enl. FASS 890kr för fem ampuller. Man ger ofta 2 ampuller/vecka i minst tre veckor. Det går på högkostnadsskyddet enl. FASS. Jag tror att man som barnmorska ibland blir så trött på alla som inte äter sina järntabletter att man ibland drar till med lite halvsanningar. Vissa patienter får ju biverkningar av järntabletter och vill hellre ha dropp och det är en enorm extra arbetsinsats för en barnmorska att sätta av 2timmar/vecka för dropp bara för att patienten inte följer sina ordinationer. Visst, det finns många som tar sina tabletter som de ska, men studier har faktiskt visat att många glömmer/hoppar över/tar dem felaktigt mm. Det viktiga i det hela är ju vilket Ferritinvärde du hade från början. Att ha lågt Hb betyder ju inte nödvändigtvis att du har dåliga järndepåer, det kan ju vara något annat du har brist på. Jag hoppas att de har gjort en anemiutredning på dig för att se hur hela ditt blodstatus ser ut. Dessutom kan man ta 2 järntabletter per dag om man har dåliga järndepåer men detta ska följas upp av din doktor på MVC.  
    Vilket kalasinlagg. Informativ :)
  • Coyote

Beror på vilken sort du får. Jag fick Ferinject, en ampull kostar 1995 tror jag, men går på högkostnadsskyddet, jag betalade 1500. Jag fick droppet på vårdcentralen så det var barnmorskan inte alla inblandad i. Däremot ska man vara införstådd med att det inte är någon mirakelkur som omedelbart höjer hb, och om du äter Niferex bara varannan dag så är det bara att se till att höja den dosen, två om dagen är ingen ovanlighet att äta.

Och som sagt, det beror också på ditt ferritin-värde, inte enbart hb.

• Anonym

Järninjektioner/järndropp går på högkostnadskortet.
    Jag har fått järndropp i 2 omgångar, båda gångerna fick jag 12 enheter dvs 12 ampuller.
    Andra gången var de så försiktiga så jag fick en enhet per gång 2 ggr i veckan i 6 veckor.

Att jag fick dropp berodde på att järndepåerna var mycket låga och att jag blev väldigt dålig av järntabletterna. 

• Csillag

Jag har fått järndropp båda mina graviditeter o kommer mest troligt få de denna gången oxå.

Mitt dropp har jag fått på högkostnadsskyddet.
    Jag åt 4 niferex om dagen,mn mitt järnvärde sjönk snabbt neråt ändå.

Gravid 1 i vecka 19

Järnvärde 80 trots 4 niferex/dag och blutsaft så blev de järndropp

Gravid 2 i vecka 17
    Järnvärde 76 trots 4 niferex och blutsaft så blev de järndropp o inläggning, Fick dessutom blodtransfusion senare under graviditeten (V 37)

• Jeff

Jag fick Ferinject och det gick på högkostnsdsskyddet.

• MajaVira

Jag behövde aldrig dropp, men åt två Niferex per dag i slutet av graviditeten för att hålla uppe järnvärdet.

Svar på tråden Kostar det verkligen nästan 2500:- för järndropp??