UnikFamilj skrev 2012-07-04 17:28:50 följande:
Har ni gjort klart 18-månaderskontrollen nu? Blev det nån remiss till BNK? Händer det nåt annat eller får du inget gehör alls fortfarande? Har det gått framåt eller hur är läget nu?
Åh det går både framåt och bakåt och står still och ja jag vet inte. Kontrollen är om 2 veckor.
Vi tränar ju jättemycket och jag har verkligen tagit till mig alla tips. Nu kan han tex peka ut en kroppsdel, näsan. Det tycker han är kul eftersom han har blivit jätteintresserad av att lukta på allt. Han kan springa och gömma sig och lukta på grejer, luktar så fort han kommer till en ny miljö. Så jag kan stolt säga att jag har använt mig av ett av hans specialintresse för att lära honom kommunicera en grej :) Vi försöker med de andra kroppsdelarna men det blir alltid fel. Handen blir foten och han tror att mamma betyder munnen osv. Det är så med allt man försöker få honom att peka på. Han pekar liksom där han själv känner för det.
Annars är det fullt upp med honom, han var en sån lugn bebis men nu börjar han få väldiga utbrott. Han som var så blyg har börjat slå till barn ute på gatan, han slåss och kastar av glasögonen på folk, det är katastrof. Sen har han börjat dra i kläderna på en för att visa att han vill att man ska komma.
Men han har lärt sig att skaka hand. Han liksom tar i hand snabbt med huvudet åt sidan. Det får folk att säga titta vad gulligt och han verkar ju inte alls ha några problem. Jaha, är det man själv som är negativ då..
Jag ser vad jag ser, det är för mycket för att jag inte ska reagera på det. Jag bara försöker ta det lugnt nu till 18 månaders kontrollen och om inget magiskt har hänt på dessa 2 veckor så kommer han nog säkert få en remiss, annars kommer jag att klaga och tjata. Han måste till BNK. Min oro är bara att om han kommer dit och de inte har erfarenhet av så små barn så kanske de kommer att säga att han inte har autism, och problemen kvarstår. Kanske det försenar hans diagnos, jag vet inte..