• Paisley

Ni med barn med språkstörning...

Jag vill veta mer om era barn med språkstörning, hur var de i 1,5 års åldern?

1. Jollrade barnet? Konsonantjoller eller bara ooh ahh?
    2. Talade enstaka ord? Hur många i så fall?
    3. Gjorde läten tex djurläten eller biip för bil?
    4. Vilka gester gjorde barnet? (peka, vinka osv)
    5. Vid vilken ålder fick ni logopedkontakt?
    6. Vilken/vilka diagnoser fick barnet och vid vilken ålder? 

Jag har en 18 månaders som inte säger någonting. Han jollrar tex gaga, dada och sasa. Ofta viskar han istället för att jollra med en normal ton. Annars säger han ah och iih. Han kan peka, annars har han inte så många gester och ansiktsuttryck. Han kommer antagligen att utredas för autism i framtiden.   

Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-04 15:53
    Just det, ni får gärna berätta hur mycket ni uppskattar att ert barn förstod i den åldern. Hur stor del av det talade språket förstod barnet? (tex ca hälften, knappt något.. osv)
  • Svar på tråden Ni med barn med språkstörning...
  • Paisley

Puffar!

Jag är så orolig för honom... undrar om man kanske kan be om hjälp att få komma till logoped redan nu eller snart. 

Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj

Har ni gjort klart 18-månaderskontrollen nu? Blev det nån remiss till BNK? Händer det nåt annat eller får du inget gehör alls fortfarande? Har det gått framåt eller hur är läget nu?

• Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-07-04 17:28:50 följande:
    Har ni gjort klart 18-månaderskontrollen nu? Blev det nån remiss till BNK? Händer det nåt annat eller får du inget gehör alls fortfarande? Har det gått framåt eller hur är läget nu?
    Åh det går både framåt och bakåt och står still och ja jag vet inte. Kontrollen är om 2 veckor.
    Vi tränar ju jättemycket och jag har verkligen tagit till mig alla tips. Nu kan han tex peka ut en kroppsdel, näsan. Det tycker han är kul eftersom han har blivit jätteintresserad av att lukta på allt. Han kan springa och gömma sig och lukta på grejer, luktar så fort han kommer till en ny miljö. Så jag kan stolt säga att jag har använt mig av ett av hans specialintresse för att lära honom kommunicera en grej :) Vi försöker med de andra kroppsdelarna men det blir alltid fel. Handen blir foten och han tror att mamma betyder munnen osv. Det är så med allt man försöker få honom att peka på. Han pekar liksom där han själv känner för det.

Annars är det fullt upp med honom, han var en sån lugn bebis men nu börjar han få väldiga utbrott. Han som var så blyg har börjat slå till barn ute på gatan, han slåss och kastar av glasögonen på folk, det är katastrof. Sen har han börjat dra i kläderna på en för att visa att han vill att man ska komma.

Men han har lärt sig att skaka hand. Han liksom tar i hand snabbt med huvudet åt sidan. Det får folk att säga titta vad gulligt och han verkar ju inte alls ha några problem. Jaha, är det man själv som är negativ då..

Jag ser vad jag ser, det är för mycket för att jag inte ska reagera på det. Jag bara försöker ta det lugnt nu till 18 månaders kontrollen och om inget magiskt har hänt på dessa 2 veckor så kommer han nog säkert få en remiss, annars kommer jag att klaga och tjata. Han måste till BNK. Min oro är bara att om han kommer dit och de inte har erfarenhet av så små barn så kanske de kommer att säga att han inte har autism, och problemen kvarstår. Kanske det försenar hans diagnos, jag vet inte..      

Detaljerna är helheten
  • Dr Mupp

Sa bara mmmm

Nej inget mer förutom mmm

nej

peka, dra i oss för uppmärksamhet osv.

20 månader

20 månader, talförsenad, är idag 2,5 år och fortfarande talförsenad. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • UnikFamilj

I perioder när vi har tränat pekning har vi kommit en liten bit på väg här, men det är JÄTTESVÅRT och så fort vi backar undan lite så tappar han det. Frågar jag honom idag "var är I (lillasyster)?" så tittar han på mig, visar på intet sätt att han förstår - tittar inte ens på henne. Han kan inte alls förmedla sånt, men sätter jag honom vid iPaden så kan han skriva att hon står framför honom, bredvid soffan. Han kan berätta hur hon är klädd, vad hon tycker om att göra, och han kan berätta att hon nyss fyllde 2 år och att vi då åt tårta och glass samt vad hon fick i present. T ex... =) Allt är inte alltid som man tror och tolkar, glöm inte det. Jag kan inte säga att jag till fullo förstår VARFÖR det är så svårt, men att det är det är ju uppenbart.

Vi får hoppas att remissen går, och att ni får komma dit rätt snabbt. 

• Dr Mupp
    Dr Mupp skrev 2012-07-04 18:30:55 följande:
    Sa bara mmmm

Nej inget mer förutom mmm

nej

peka, dra i oss för uppmärksamhet osv.

20 månader

20 månader, talförsenad, är idag 2,5 år och fortfarande talförsenad. 
    Har han normal försåelse för åldern, så det är bara talet som är försenat. Klarade inte 18 månaders kontrollen eftersom han inte pekade ut kroppsdelar.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-07-04 18:36:06 följande:
    I perioder när vi har tränat pekning har vi kommit en liten bit på väg här, men det är JÄTTESVÅRT och så fort vi backar undan lite så tappar han det. Frågar jag honom idag "var är I (lillasyster)?" så tittar han på mig, visar på intet sätt att han förstår - tittar inte ens på henne. Han kan inte alls förmedla sånt, men sätter jag honom vid iPaden så kan han skriva att hon står framför honom, bredvid soffan. Han kan berätta hur hon är klädd, vad hon tycker om att göra, och han kan berätta att hon nyss fyllde 2 år och att vi då åt tårta och glass samt vad hon fick i present. T ex... =) Allt är inte alltid som man tror och tolkar, glöm inte det. Jag kan inte säga att jag till fullo förstår VARFÖR det är så svårt, men att det är det är ju uppenbart.

Vi får hoppas att remissen går, och att ni får komma dit rätt snabbt. 

Åhh hoppas verkligen att det är så att allt finns där inne och vi kan träna för att få ut det! Han är inte dum i huvudet det vet jag. Men han bryr sig inte om vad andra tycker och känner.

Jag tror att de fortfarande har vårdgaranti till BNK. Det är ju jättebra att kunna komma dit när han är liten, men samtidigt inte så bra om de inte har erfarenheten. När jag ringde till dem för ett halvår sedan sa de att de vill att man ska vara närmre 3 år. 
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Dr Mupp skrev 2012-07-04 18:39:32 följande:
    Har han normal försåelse för åldern, så det är bara talet som är försenat. Klarade inte 18 månaders kontrollen eftersom han inte pekade ut kroppsdelar.

Tack för ditt svar. Jag bara undrar, har de misstänkt nåt inom autismspektrum eller att det är något annat som ligger bakom?
    Detaljerna är helheten
  • miljarden

Testa att teckna! Det är ett bra stöd för barn och speciellt barn med språksvårigheter. Börja med något enkelt, typ äta. Så ser du om han nappar, vilket han lär göra, och sedan kan ni utöka. Det finns bra appar med tecken ni kan använda om du googlar.
    Det övar honom i att kommunicera och hjälper honom att göra sig förstådd, och påverkar inte talutvecklingen negativt oavsett vad det kommer visa sig att han behöver senare.

• Jelenas

Vad olika det måsten vara, när vi var på 18 månaderskontrollen frågade läkaren bara om han kunde säga runt 8-10 ord.
    Äh, nä det kan han nog inte.
    Jaha då vet jag fick jag till svar.
    Nu 10 månader senare har vi fått kontakt med en logoped men det är för att vi misstänker dålig munmotorik eller möjligtvis dålig hörsel pga vätska i öronen som inte ÖNH gör något åt då han inte har ont av det.

Svar på tråden Ni med barn med språkstörning...