• angeiica

min bebis har ätit kortisonsalva

Min snart nio månaders bebis har tuggat på salvtuben och nu lyckats få upp korken och fått i sig kortison. Kan det va farligt? Tror dock att det inte var en stor mängd han fick i sig.
    Borde jag ringa 1177?

• Svar på tråden min bebis har ätit kortisonsalva
  • Coyote

Men herregud. Ja, naturligtvis ringer du 1177 i stället för att starta en jäkla tråd här! Det är med största sannolikhet inte farligt, men det är KLART du ska ringa dit, eller giftinformationen!

• TrailerTrash

Man ringer väl 1177 innan man startar en tråd på Fl *jisses*

I love the smell of shit in the morning
  • faithfully

"

Några vanliga läkemedel som är relativt ofarliga:

AD-vitaminer
    25 ml (en flaska) av ACO´s AD- eller D-droppar är ofarligt att dricka.
    Gör ett uppehåll med vitaminer cirka en månad.

Fluortabletter
    Mindre än 200 fluortabletter à 0,25 mg fluor är ofarligt att förtära. Ge mjölk. Ibland kan lättare magbesvär uppkomma. Observera dock att det finns starkare fluortabletter.

Fluorsköljlösningar
    Fluorskölj förekommer i flera olika koncentrationer. Det är ofarligt att dricka upp till ½ dl av lösningen som innehåller 0,2% natriumfluorid eller 2 dl av den som innehåller 0,05%. Ge mjölk.
    Observera att det finns fluorskölj som innehåller lägre halter natriumfluorid, i dessa kan hög halt etanol ingå.
    Se även Munsköljlösningar i Kemikalielistan.

P-piller
    Att äta alla p-piller i en karta är ofarligt.

Kortisonkrämer/salvor
    Ofarligt att smaka på.

Vitaminer utan järn, hälsokostpreparat och naturläkemedel
    I regel ofarliga. Kontrollera dock risken med preparatet hos Giftinformationscentralen."

Intressant att det är ofarligt med en karta p-piller!
  • Coyote
    faithfully skrev 2012-07-04 16:23:39 följande:
    "

Några vanliga läkemedel som är relativt ofarliga:

AD-vitaminer
    25 ml (en flaska) av ACO´s AD- eller D-droppar är ofarligt att dricka.
    Gör ett uppehåll med vitaminer cirka en månad.

Fluortabletter
    Mindre än 200 fluortabletter à 0,25 mg fluor är ofarligt att förtära. Ge mjölk. Ibland kan lättare magbesvär uppkomma. Observera dock att det finns starkare fluortabletter.

Fluorsköljlösningar
    Fluorskölj förekommer i flera olika koncentrationer. Det är ofarligt att dricka upp till ½ dl av lösningen som innehåller 0,2% natriumfluorid eller 2 dl av den som innehåller 0,05%. Ge mjölk.
    Observera att det finns fluorskölj som innehåller lägre halter natriumfluorid, i dessa kan hög halt etanol ingå.
    Se även Munsköljlösningar i Kemikalielistan.

P-piller
    Att äta alla p-piller i en karta är ofarligt.

Kortisonkrämer/salvor
    Ofarligt att smaka på.

Vitaminer utan järn, hälsokostpreparat och naturläkemedel
    I regel ofarliga. Kontrollera dock risken med preparatet hos Giftinformationscentralen."

Intressant att det är ofarligt med en karta p-piller!
    Var hittade du det där?
  • faithfully

länken som är i mitt inlägg ovanför

• Coyote
    Coyote skrev 2012-07-04 16:24:44 följande:
    Var hittade du det där?
    Never mind, jag såg nu!
  • angeiica
    TrailerTrash skrev 2012-07-04 16:23:24 följande:
    Man ringer väl 1177 innan man startar en tråd på Fl *jisses*

Coyote skrev 2012-07-04 16:21:06 följande:
    Men herregud. Ja, naturligtvis ringer du 1177 i stället för att starta en jäkla tråd här! Det är med största sannolikhet inte farligt, men det är KLART du ska ringa dit, eller giftinformationen!

Jag kanske står i telefonkö??
  • Coyote
    angeiica skrev 2012-07-04 16:27:59 följande:
    Jag kanske står i telefonkö??
    Ja, det verkar troligt, eftersom du dessutom FRÅGAR om du borde ringa 1177... Vad fan.
  • angeiica
    Coyote skrev 2012-07-04 16:30:34 följande:
    Ja, det verkar troligt, eftersom du dessutom FRÅGAR om du borde ringa 1177... Vad fan.

Ja de va väl ganska lång telefonkö? Om jag inte behövde kunde jag ju lägga på, eller hur?

Suck. Alla dessa bitterfittor som härjar på fl.
  • Helle333
    angeiica skrev 2012-07-04 16:19:21 följande:
    Min snart nio månaders bebis har tuggat på salvtuben och nu lyckats få upp korken och fått i sig kortison. Kan det va farligt? Tror dock att det inte var en stor mängd han fick i sig. Borde jag ringa 1177?

Jag ringer giftinformationen på 112 när min dotter ätit något olämpligt vilket hon lycakdes göra två gånger på en vecka. Hon har bara gjort det två gånger men det var inom en vecka. Jag litar mer på dem än på 1177
  • Coyote
    angeiica skrev 2012-07-04 16:45:44 följande:
    Ja de va väl ganska lång telefonkö? Om jag inte behövde kunde jag ju lägga på, eller hur?

Suck. Alla dessa bitterfittor som härjar på fl.
    Du bör nog undvika att kalla folk för diverse fula tillmälen.
    Helle333 skrev 2012-07-04 16:47:43 följande:
    Jag ringer giftinformationen på 112 när min dotter ätit något olämpligt vilket hon lycakdes göra två gånger på en vecka. Hon har bara gjort det två gånger men det var inom en vecka. Jag litar mer på dem än på 1177
    Ja, det gör jag också, fast jag hoppar över 112 och ringer deras 08-nummer i stället. Det är inlagt i telefonen så jag kan ringa när som helst, särskilt om det inte känns urakut, men man vill kolla läget.
Svar på tråden min bebis har ätit kortisonsalva