• Anonym

Varför bajsar man mörkt ibland?

Ja alltså då menar jag inte svart, det vet jag att det inte är bra, men mörkbrunt? Ibland är jag jättekass i magen och då är det ofta ljust, men när jag är hårdare i magen är det rätt mörkbrunt. Vad beror det på?

• Svar på tråden Varför bajsar man mörkt ibland?
  • The Green Witch

Kanske du har ätit mycket kött (järn) eller druckit mycket rödvin?

• Anonym

Äter ju visserligen endel jänr i multivtiamin, men tycker det borde vara mörkt jämt då vilket det inte är. Det är egentligen mest när jag är hård i magen.

• Millicent

Dels så beror det ju på vad man äter. Blodpudding och rött kött ger mörkare avföring. Det bruna i bajset kommer av en nedbrytningsprodukt av bilirubin från gallan, det heter sterkobilin. Bilirubinet som är gult (är en restprodukt från döda rödablodkroppars hemogobin) omvandlas av bakterierna i tarmen till sterkobilin. Ju längre avföringen tagit på sig att komma från tolvfingertarm till ändtarm desto mer tid har bakterierna haft på sig att omvandla bilirubin till stercobilin. Hård avföring har i regel stått längre i tarmen. Sen är ju hård avföring mindre utspädd med vatten och/eller fibrer och kan bara därför vara något mörkare men det hänger då också ihop med att passagen är långsammare för fiberfattig mat. 

Ja, så skulle iaf jag förklara det. Kanske finns fler faktorer. 

• Anonym
    Millicent skrev 2012-07-04 17:00:47 följande:
    Dels så beror det ju på vad man äter. Blodpudding och rött kött ger mörkare avföring. Det bruna i bajset kommer av en nedbrytningsprodukt av bilirubin från gallan, det heter sterkobilin. Bilirubinet som är gult (är en restprodukt från döda rödablodkroppars hemogobin) omvandlas av bakterierna i tarmen till sterkobilin. Ju längre avföringen tagit på sig att komma från tolvfingertarm till ändtarm desto mer tid har bakterierna haft på sig att omvandla bilirubin till stercobilin. Hård avföring har i regel stått längre i tarmen. Sen är ju hård avföring mindre utspädd med vatten och/eller fibrer och kan bara därför vara något mörkare men det hänger då också ihop med att passagen är långsammare för fiberfattig mat. 

Ja, så skulle iaf jag förklara det. Kanske finns fler faktorer. 
    Tack, lät logiskt
  • Anonym

det gula beror på att tarmarna inte suger upp vätskan från skiten, och gallan som ju är gul
    därför kommer det ut som en  rinnigare konsistens och gulare

är det riktigt rinning och typ vattnigt så kan det svida rejält! och det är för att magsaft och galla kommer ut i koncentrerad form 

om man är hård i magen så kan tarmarna sugit upp för mycket vätska från skiten och då färgas det från vad man ätit (som oftast blir mörkbrunt)   och det är hårt när det kommer ut

sen spelar många fler faktorer in!

tex så åt jag blåbärspaj för nån dag sen ^^ och skiten var lila/blå!

testa ät mycket majs och slarvtugga, kommer typ komma ut hela majskorn!

haha så roligt man kan ha med sin kropp ^^ och äckligt!

• anonymöst

Har själv mörk mörk brunt bajs ibland vet ej varför häromdagen hade jag typ svart bajs och på olika ställen va det brunt den dagen hade jag ätit en del nutella och grillad kyckling mwd pommes berodde nog på nutellan tror jag!

• samuel0303

Jag har mörkt bajs rätt ofta men tänker inte så mycket på det en gång var det nästan helt svart och då blev jag orolig men det var för att jag hade druckit mycket blåbärs soppa Jag tror inte att det är farligt

Svar på tråden Varför bajsar man mörkt ibland?