• Anonym (känslig)

När man inte kan acceptera sig själv som man är!

Vart ska jag börja?...

Har alltid känt mig annorlunda, som att jag inte passar in någonstans. Alltid varit den tysta blyga tjejen. Aldrig varit mobbad i skolan. Gjort allt för att prestera bra, alltid försökt anpassa mig till min omgivning, svårt att hävda mig och ta plats.

Jag har gått i terapi i flera år för att få bukt på mina depressioner/ sociala fobi utan några större resultat.

Som jag skrev tidigare - jag känner aldrig att jag passar in någonstans. Känner mig alltid utanför! Det är som att jag är ett problem som måste fixas. Jag har svårt att umgås med nya människor - det uppstår alltid en kraftig pinsam tystnad som jag INTE står ut med. Detta får mig att vilja vara med mig själv hela tiden.

Har precis börjat på ett nytt jobb och det klaffar inte med någon. Känner mig utanför och det skulle inte märkas om jag inte dök upp på jobbet. Att äta lunch med folk är en mardröm. Känns som att jag inte tillför något.  Ännu värre är det när jag får sällskap med någon från jobbet. Ca 30 minuters restid in till stan och det känns som att jag skulle vilja gå upp i rök för att det känns så obekvämt. Hur kan man ALDRIG ha något att prata om? 

Självförtroendet är på botten. Detta tar all min energi. Det jag orkar när jag kommer hem är att dra i mig mackor, kolla på tv för att sedan gå och lägga mig.

Bristen på aktivitet och ork gör mig inaktiv vilket har lett till övervikt. Övervikt + dåligt självförtroende gör att jag knappast kommer träffa någon kille och så kommer de svarta tankarna om framtiden. Ska jag orka leva såhär tills man blir gammal?

Ja ni hör - det är som en nedåtgående spiral.

Pratar  med mina vänner som för övrigt måste vara sjukt trötta på mig. De säger att jag är en fin och älskvärd människa och att jag måste acceptera mig själv som  jag är. Att jag får vara den blyga och tysta tjejen.

Ja vart vill jag komma egentligen? Går det att acceptera sig själv trots att man inte är som alla andra?

• Svar på tråden När man inte kan acceptera sig själv som man är!
  • Anonym (LA)

Jag känner så igen mig i känslan av att inte passa in. Såväl den obekväma känslan när man reser med någon till och från jobbet, hamnar med någon på lunchen. Jag ska om två veckor börja gå till en kurator, ville bara säga att du inte är ensam!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (känslig)
    Anonym (LA) skrev 2012-07-04 21:50:41 följande:
    Jag känner så igen mig i känslan av att inte passa in. Såväl den obekväma känslan när man reser med någon till och från jobbet, hamnar med någon på lunchen. Jag ska om två veckor börja gå till en kurator, ville bara säga att du inte är ensam!

"Skönt" att höra att det finns likasinnade trots att jag vet hur jobbigt det är :( Tänk om man bara kunde acceptera sig själv fullt ut och sluta värdera sig själv som "bra" eller "dålig" och bara vara! Lycka till hos kuratorn! Det är ju så skönt att få prata av sig.
  • Anonym (känslig)
    Anonym skrev 2012-07-04 21:57:05 följande:
    Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Jag har länge varit sådan du berättar om. Men tillslut tröttnade jag på mig själv och mitt liv och jag insåg att min blyghet och tillbakadragenhet satt i att jag brydde mig för mycket om vad andra skulle tycka om mig. Så jag sa fuck it, folk får tycka va de vill om mig, nu struntar jag i dem.. Gillar de mig inte så kan de ju dra, liksom. Och då mådde jag superbra under lång tid, jag började träna så jag mådde bättre med min kropp, jag ägnade mig åt sådant jag var intresserad av och som byggde upp mitt självförtroende igen, jag var glad och fick en massa kompisar då jag vågade öppna munnen mer och ta plats och jag skaffade en pojkvän. Jag har fallit tillbaka dock i mitt gamla jag sen jag flyttade till en ny kommun och gick upp i vikt pga medicin och att jag mått dåligt av olika orsaker.. Men jag jobbar sakta på att bygga upp mitt självförtroende igen, med hjälp av terapi och en praktikplats bland annat. Så jag är lite tillbaka igen, men jag jobbar på det. Jag har ett mål att jobba emot och det känns bra.    

Jag läste ditt inlägg igår och gick ut efter "fuck it" tänket & det var ju så bra! Tackar för tipset. Jag måste sluta jaga andras bekräftelse. Ens egenvärde blir ganska svajigt om det alltid är andra som bestämmer om jag duger eller ej. Det var glädjande att höra att du kunde vända ditt liv så pass mkt, och du har varit där en gång & jag tror verkligen att du kommer hitta tillbaka till den punkten när du mådde bra! Keep up the good work! :) Det är väl alltid så att
  • Anonym (anja)

Jag är likadan som dig TS. Eller jag var. Jag har blivit mycket bättre genom att acceptera mig själv. När jag hela tiden jämförde mig med andra, och hade som mål att vara "normal" som dom, då kände jag mig alltid oduglig och utanför. Till slut har jag slutat att försöka vara som alla andra och blivit mer öppen med vem jag faktiskt är. Jag står för att jag är blyg och kanske inte alltid vet vad jag ska säga. Det är något jag kan säga till andra, och då känns det helt plötsligt ok. För då är jag mig själv, även om jag inte är som de andra. Hur roligt är det med kloner egentligen?

När jag var yngre så var något jag skämdes över, att jag var så blyg. Men nu närmar jag mig 30 och tycker att det är helt ok att vara blyg. Och när man vågar prata om det och stå för det så öppnar folk upp sig för en tillbaka. Kanske är det andra som går runt med samma känsla som dig, men som inte vågar säga det?

Även om jag inte tycker att det är lika jobbigt mer så är jag fortfarande väldigt tyst av mig. För jag vet inte vad man ska säga helt enkelt. Jag har aldrig förstått detta kall-snack som andra kör med. Jag säger något om jag har något vettigt att säga, annars lyssnar jag mest. Och folk verkar tycka om mig ändå. Det man ska tänka på är att vissa kan uppfatta en som snobbig, dryg eller nonchalant om man är tystlåten. Därför tycks folk vara mer öppna mot en om de vet att det beror på social fobi eller osäkerhet.

• Anonym (anja)

Kan även passa på att berätta om en kollega. Hon är också en tystlåten typ, och den första tiden på jobbet så undvek hon lunchrummet. Man såg aldrig till henne, hon fikade aldrig, åt inte lunch med oss andra osv. Alla tyckte att hon var jättekonstig och struntade i henne. Hon hade också massa ärr över handlederna vilket gjorde att folk tyckte hon var ännu mer konstig. Men en dag så berättade hon för alla varför hon undvek alla. Hon berättade vad hon kände och hur jobbigt det var för henne pga social fobi. Och alla reagerade med att säga att hon var tramsig som trodde att vi tyckte illa om henne, att vi självklart ville lära känna henne och att vi accepterade henne som hon var.

Det blev som en vändpunkt för henne. Efter det så började hon vara med under fikarasterna och vara mer närvarande. Hon är fortfarande ganska tyst, men hon är bekväm i tystnaden. Hon säger något när hon har något att säga, och det kan oftast vara riktigt roliga och fyndiga saker hon kommer med. Så trots att hon är tyst så är hon väldigt omtyckt av sina kollegor numera

• Anonym (annorlunda)

Du kanske har hört om begreppet HSP - Highly Sensitive Person.
    Du kanske också är högkänslig (som 20% av befolkningen är)?

Många som är högkänsliga känner sig annorlunda, är noga med att prestera väl,
    tycker inte att kallprat är särskilt givande, tycker att nya situationer/personer är jobbigt osv.

Googla HSP eller titta t.ex. på länken    
      http://hspinformation.wordpress.com/

Anonym (känslig) skrev 2012-07-04 19:39:35 följande:
    De säger att jag är en fin och älskvärd människa och att jag måste acceptera mig själv som  jag är. Att jag får vara den blyga och tysta tjejen.

Ja vart vill jag komma egentligen? Går det att acceptera sig själv trots att man inte är som alla andra?

Jag är högkänslig, och jag tycker att det är svårt att känna egen acceptans för att jag är "annorlunda". Men jag jobbar på det. Om du kan börja ta in det dina vänner säger så vore det ju jättebra. *kram*

• Anonym (anja)
    Anonym (annorlunda) skrev 2012-07-05 20:15:53 följande:
    Du kanske har hört om begreppet HSP - Highly Sensitive Person.
    Du kanske också är högkänslig (som 20% av befolkningen är)?

Många som är högkänsliga känner sig annorlunda, är noga med att prestera väl,
    tycker inte att kallprat är särskilt givande, tycker att nya situationer/personer är jobbigt osv.

Googla HSP eller titta t.ex. på länken    
      hspinformation.wordpress.com/

Jag är högkänslig, och jag tycker att det är svårt att känna egen acceptans för att jag är "annorlunda". Men jag jobbar på det. Om du kan börja ta in det dina vänner säger så vore det ju jättebra. *kram*
    Intressant. Det stämmer in på mig, bortsett från att jag faktiskt var blyg på riktigt och inte bara verkade vara det. Eller blyg är milt uttryckt, det var en ordentlig social fobi. Men det kan ju vara utanförskapskänslan som triggat fobin också.
Svar på tråden När man inte kan acceptera sig själv som man är!