• Anonym

Vad är det som är fel? =(

Fick nyligen svar på sambons sperma prov som visade sig vara normala. Vilket va en lättnad. Men samtidigt så förstår jag att det är mig det är fel på. Men vad?

Jag har tagit prover, som till en början va lite förhöjda, bla av Tsh. Men vid omtagning av proverna va de normala.

Tänk om jag aldrig blir gravid? Jag känner mig... okvinnlig på något sätt. Att inte kunna bli med barn.
    Har gått snart 2½ år.

Någon som har några tips? Eller kanske kan ge mig lite hopp?

• Svar på tråden Vad är det som är fel? =(
  • Anonym

Att sambons spermaprov visade sig  vara normala gör det ju inte automatiskt så att "felet" ligger hos dig.

Det känns kanske som det just nu, men så behöver det inte alls vara.

Vad har du gjort för fler prover då? Tsh kan väl inte var orsaken? När ska du prata med läkaren igen?

Förstår att det måste kännas jätte jobbigt just nu, men att prata med läkare hjälper kankse lite iaf.

Kram    

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-04 21:44:21 följande:

Att sambons spermaprov visade sig  vara normala gör det ju inte automatiskt så att "felet" ligger hos dig.

Det känns kanske som det just nu, men så behöver det inte alls vara.

Vad har du gjort för fler prover då? Tsh kan väl inte var orsaken? När ska du prata med läkaren igen?

Förstår att det måste kännas jätte jobbigt just nu, men att prata med läkare hjälper kankse lite iaf.

Kram    

Nej det behöver ju inte vara så, men man tycker ju att det borde ha gått efter 2 ½ år. =/

Jag har tagit alla hormonprover och undersökning. Vad som kommer härnäst vet jag inte?
    Ska kontakta min läkare imorgon och boka en tid. Får se vad nästa steg blir.

Sen ang tsh så verkar det som att det är orsaken hos många. Så jag vet inte om det är så i mitt fall. Skulle det varit orsaken så hade nog läkaren ordinerat något, tycker man.

Men om allt är bra, varför tar det sån tid att bli gravid? Det måste ju gå någongång?
  • kluckis

Har ni försökt med Äl-tester?
    Lägg om kosten?
    Gå ner i vikt?

Har ni försökt allt? :)

• Anonym
    kluckis skrev 2012-07-05 11:18:26 följande:
    Har ni försökt med Äl-tester?
    Lägg om kosten?
    Gå ner i vikt?

Har ni försökt allt? :)

ÄL tester har jag använt länge.
    Lägga om kosten? Såfall hur? Äter "normal" mat.
    Tja, sambon är inte ett dugg överviktig, jag hade väll behövt gå ner några Kg, men kan dessa få kilona vara orsak?
  • kluckis

Har du vart hos gynekolog och kollat?

Är din Äl regelbunden och stark?

med kosten menar jag mer frukt och grön och kanske börja äta vitamintillskott:)     

Röker ni eller snusar?

Dricker ni ofta alkohol?

Tränar ni regelbundet?      

• Anonym
    kluckis skrev 2012-07-06 09:37:14 följande:
    Har du vart hos gynekolog och kollat?

Är din Äl regelbunden och stark?

med kosten menar jag mer frukt och grön och kanske börja äta vitamintillskott:)     

Röker ni eller snusar?

Dricker ni ofta alkohol?

Tränar ni regelbundet?      
    Varit hos gyn ja, och har ägglossningar. Hur starka vet jag inte.

Men jaha, jodå. Frukt och grönt äts då och då.

Nikotin används. Dock sällan alkohol. Träning händer.

Är skeptisk till att det spelar in så mycket, alltså, om man tex missbrukar en av punkterna menar jag.
  • Anonym (fd barnlös)

Jag hade jättesvårt att bli gravid innan jag slutade röka, och då rökte jag ändå max 5 Blend Ultima per dag.
    Nikotinet påverkar ju blodkärl och syreupptagningsförmåga, så det kan mycket väl spela in. Visst finns det störrökare som blir gravida så fort en karl tittar på dem, men om man nu konstaterat att det inte tar sig så är det väl bra att testa?

Övervikt är också en känd faktor när det gäller att bli gravid.   

• Anonym
    Anonym (fd barnlös) skrev 2012-07-06 14:11:34 följande:
    Jag hade jättesvårt att bli gravid innan jag slutade röka, och då rökte jag ändå max 5 Blend Ultima per dag.
    Nikotinet påverkar ju blodkärl och syreupptagningsförmåga, så det kan mycket väl spela in. Visst finns det störrökare som blir gravida så fort en karl tittar på dem, men om man nu konstaterat att det inte tar sig så är det väl bra att testa?

Övervikt är också en känd faktor när det gäller att bli gravid.   
    Har varit gravid 2 gånger för några år sedan, dock gick ingen av dem vägen.
    Men iaf, då va jag rökare.
    Nu har jag slutat röka för 3 år sedan, men snusar, dock i små doser. Men visst finns det en risk att det är orsaken, men jag tror inte det. =/
  • A79

Svårt att veta anledningen ibland!
    Vi försökte i 5 år & fick 3 missfall under den tiden.
    Därför trodde vi såklart att något är FEL!
    Men efter utredning på både sambon & mig blev vi förklarade som
    (Obeskrivligt barnlösa) Alltså Inget fel alls!
    Jag önskar er lycka till iaf!! Hoppas ni får er lycka snart! kram 

Svar på tråden Vad är det som är fel? =(