• Anonym (Inga313)

acne bölder som aldrig läker

Jag har i flera års tid haft problem med acne.. eller mer stora variga bölder som sitter på hakan.
    Men så här illa har det inte varit tidigare. Jag har en stor röd böld på hakan som varar och blöder.
    Och ont gör det också. Ibland har jag så ont att jag måste ta värktabletter.
    Jag har haft den i 2 månader nu!!! Varför försvinner den inte?
    Den börjar minska och jag tror att den äntligen håller på att läker...
    men sen blossar den upp igen.
    Kan det vara något annat än acne som kan ge variga bölder?

Jag orkar inte med det här länge Gråter
    Det är sommar och sol och man ska vara ute och njuta av det fina vädret men jag känner bara för att dra ner rullgardin och gömma mig inne.
    Jag har tappat räkningen på alla läkare jag träffat genom åren. Jag har nog testat dom flesta recept belagda salvor som finns. Inget hjälper! Har till och med fått remiss till hudläkare. Hon var väldigt nonchalant. Undersökte mig knappt.
    Hon ville skriva ut antibiotika men då jag inte tål det så verkade det som på henne att då får jag skylla mig själv och inte klaga. Jag fick återkomma om jag ändrade mig och ville ha antibiotika!

Jag har även provat receptfria preparat, salicylsyra mask, B5, hudslipning hos skönhets salong,  handsprit, p-piller...
    ja det finns nog inget jag inte provat.
    Jag har nu haft uppehåll med p-pillren i ca 1 år och tycker att jag blivit sämre i huden sen jag slutade med dom.
    Min ance blir aldrig helt bra men tycks bli bättre när jag äter p-piller.

• Svar på tråden acne bölder som aldrig läker
  • Anonym

Är du allergisk mot alla antibiotika? Eller vad menar du med att du inte tål?
    har du provat andra medicinska behandlingar?

Man måste i regel prova massor med olika metoder o preparat för att hitta det som passar en själv.   

• Lena

Du kan knappast vara allergisk mot all antibiotika. Jag antar du är allergisk mot pencilin.

Det låter som något mer än acne.

• Anonym (Inga313)
    Anonym skrev 2012-07-04 20:35:34 följande:
    Är du allergisk mot alla antibiotika? Eller vad menar du med att du inte tål?
    har du provat andra medicinska behandlingar?

Man måste i regel prova massor med olika metoder o preparat för att hitta det som passar en själv.   
    Jag lider av kroniskt svamp i underlivet. Att göda den med antibiotika i flera månader är inget jag vill göra.
    Då måste jag stanna inomhus pga klådan istället.

Som du ser av mitt inlägg så har jag typ provat allt utom antibiotika och roaccutan.

Men jag börjar fundera om det kan vara något annat är acne jag har eftersom inget hjälper.
    Men om det kan vara något annat vad skulle det då kunna vara?
  • Anonym
    Anonym (Inga313) skrev 2012-07-04 20:41:01 följande:
    Jag lider av kroniskt svamp i underlivet. Att göda den med antibiotika i flera månader är inget jag vill göra.
    Då måste jag stanna inomhus pga klådan istället.

Som du ser av mitt inlägg så har jag typ provat allt utom antibiotika och roaccutan.

Men jag börjar fundera om det kan vara något annat är acne jag har eftersom inget hjälper.
    Men om det kan vara något annat vad skulle det då kunna vara?

Dalacin?
    vad har du fått bör behandling mot din svamp?Antar att du går på en diet pga den?
  • Coyote

Hade jag haft en böld på hakan i två månader som inte alls läker eller visar tecken på att bli bättre hade jag gått till ännu en läkare och bett om hjälp igen.

• Glädje58

Var det inte i någon tråd man pratade om att D3-vitamin var väldigt bra för huden? Även acne...

• Glädje58

Jag hade ingen böld, men ett litet sår på nästippen. Det läkte sig aldrig och nu efter ett halvår så uppsökte jag läkare. Det var en form av hudcancer basaliom. 

Är det konstaterat av flera läkare att det är acne? 

• Anonym (Poppy)

Jag hade i alla år vad jag kallade för inombordare dvs stora bölder som satt i flera månader och liksom kapslades in. En eller två åt gången så ingen jätteakne men ändå.

Sen köpte jag till slut en bra hudkräm (kostar runt 650 kr) och tro det eller ej men de försvann helt. Då var jag runt 35. Så jag tror på att hitta rätt sorts hudkräm och rengöringskräm trots allt. Jag som tvärvägrade i alla år och sa att det var båg.

• Anonym (Lisa)

Klart du ska gå till läkare! Detta låter inte som vanlig acne. Att ha så ont att man tar värktabletter av en finne låter inte normalt. 

Jag var också hos en hudläkare en gång och blev dåligt bemött, så här i efterhand önskar jag att jag hade begärt ny remiss till en annan klinik. Hitta en bättre läkare! 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Poppy) skrev 2012-07-04 20:46:31 följande:
    Jag hade i alla år vad jag kallade för inombordare dvs stora bölder som satt i flera månader och liksom kapslades in. En eller två åt gången så ingen jätteakne men ändå.

Sen köpte jag till slut en bra hudkräm (kostar runt 650 kr) och tro det eller ej men de försvann helt. Då var jag runt 35. Så jag tror på att hitta rätt sorts hudkräm och rengöringskräm trots allt. Jag som tvärvägrade i alla år och sa att det var båg.
    Vad var det för typ av hudkräm? Behandlingskräm mot acne eller en vanlig hudkräm av bättre kvalitet?

Nyfiken eftrsom jag gärna skulle bli av med mina problem helt...

För mig hjälper sol väldigt mycket (även måttlig mängd, jag solar aldrig aktivt) så utomhusvistelse har hjälpt. Även att låta bli att pilla/klämma hjälper mig.
    Men jag får ändå mindre "knoppar" en del, skulle gärna eliminera problemet helt. Är 37... 
  • Anonym (Poppy)
    Anonym (Lisa) skrev 2012-07-04 20:49:36 följande:
    Vad var det för typ av hudkräm? Behandlingskräm mot acne eller en vanlig hudkräm av bättre kvalitet?

Vanlig hudkräm faktiskt och det är väl ingen hemlighet kanske men det är Dermalogica. Finns några olika krämer inom märket tror jag. Jag använder alltid samma, vågar inte annat. Ville ogärna pracka på någon bara.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Poppy) skrev 2012-07-04 21:01:53 följande:
    Vanlig hudkräm faktiskt och det är väl ingen hemlighet kanske men det är Dermalogica. Finns några olika krämer inom märket tror jag. Jag använder alltid samma, vågar inte annat. Ville ogärna pracka på någon bara.
    Jag fattar! :)
    Jag använde Dermalogica för några år sedan, tyckte att de var bra. Men sen slutade de sälja den jag använde och jag hittade aldrig en bra ersättare i deras sortiment.
    Men jag kanske ska ge dem ett försök till :) Min hy skulle absolut kunna bli ännu bättre, även om jag är superglad över den förbättring som redan skett. Det bästa är väl att få en rekommendation på kräm av en hudterapeut dock, blir lätt ganska dyrt tyvärr.

Nu använder jag Oil-Free Moisturizer från Neutrogena, kostar 60-65 kr, lite prisskillnad. Den i kombination med Body Shops tea tree oil-hudtvätt funkar faktiskt för mig. 
    Och efter att ha läst om D-vitamin i den andra tråden som det länkades till, så inser jag att kanske vinterns d-vitaminknaprande också har hjälpt! Jätteintressant.
    Fast så känner jag att skrattrynkorna börjar bli lite väl många, skulle gärna betala för en bättre kräm om den hjälpte mot det också....
  • Hoppfull84

men alltså du kan ju ha fått en bakterieinfektion i huden. finns ju massa olika bakterier, tex mrsa som du definitivt inte kommer bli av med utan antibiotika. har du haft detta i flera veckor och har ont så måste du ju ta antibiotikan, du kan ju bli vanställd för livet om infektionen går djupare och förstör vävnaderna permanent.

• Anonym

Jag fick testa lite allt möjligt och när inget hjälpte fick jag trots att jag var kvinna roacutan och då läkte min cystiska knölakne ut.Visst fick jag biverkningar men det var värt det!

Har du inte erbjudits Roacuttan?  

Som sagts tidigare i tråden låter det konstigt med en böld som inte läker och bör undersökas.   

Jag hade också värk om nätterna.

• tuzzla

Var i landet bor du? Jag kan tipsa om den ENDE läkaren, utav oräkneligt antal jag träffat pga min akne, som hjälpte mig!
    Han är privat och därmed dyr, men det är ju å andra sidan alla salvor å mediciner du hämtar ut också!

Jag hade duttat och smort med alla möjliga krämer och sånt, allt utskrivet av läkare som bara såg huden.
    Jag har träffat allt från läkare på vårdcentraler till överläkare på hudklinik och alla möjliga olika hudterapeuter, men blev inte bättre.

Till slut träffade jag då denne fantastiska läkare, Peter Norén på laserkliniken i Uppsala, och han var den första som funderade kring orsaken!

Min akne var hormonell, orsakad av PCO, och efter att ha blivit ordinerad p-piller och rivstartat med en kombination av starka kortisontabletter och ngt annat som jag nu inte minns (åt hög dos i några dagar och trappade sedan ner enligt ett schema, allt som allt kanske ett par veckor), så läkte det ut och försvann!!!

Då hade jag haft större delen av ansiktet täckt av stora bölder i ungefär fem år.
    Gissa om det var en fröjd att kunna ta sig själv i ansiktet och KÄNNA sin egen hud!!!

Svar på tråden acne bölder som aldrig läker