• FabulousMom

Vanligt att bli väldigt trött i ryggen när man jobbar stående? Vad gör man?

Halloj, tänkte höra om det är vanligt att det värker ENORMT mycket i ryggen när man har ett stående jobb? Jag jobbar i kassa (stående, finns inga stolar) ca 6-7 timmar utan rast eller möjlighet att sitta.Jag jobbar så 5-6 dagar i veckan, ibland upp till 10 dagar utan ledighet. Jag är bara i v. 9 så det är inte jobbigt pga tyngden, men jag har så ont i ryggslutet att jag nästan vill gråta efter jobb. I slutet av arbetsdagen går jag som en anka typ. Jag har inte berättat på jobbet att jag är gravid och det är inte aktuellt förrän vecka 12-13. Så hur gör man? Och hur gör ni som är senare i graviditeten? Det finns alltså ingen möjlighet för mig att få extra rast eller paus, jag måste jobba på samma sätt som alla andra och har klarat det fram tills nu. Jag funderar nästan på att sjukanmäla mig, men jag är ju inte sjuk. Jag klarar bara inte detta =/

• Svar på tråden Vanligt att bli väldigt trött i ryggen när man jobbar stående? Vad gör man?
  • Litenåfin

Tror att en gravidgördel borde funka redan nu :) stödstrumpor, som strimpbyxa eller stay up har avlastat min kropp :)

• Lena

Har du provat att gå runt mer och undersökt om du har tillräckligt bra skor?

• tyffing

Styrketräna är mitt förslag, finns antal bra övningar för att stärka muskulaturen.  

• FabulousMom

Jag har de obligatoriska arbetsskorna, men stödstrumpor hade kanske varit nåt? Hjälper gördel så här tidigt?

Detta är min tredje graviditet och jag har aldrig varit med om sån här smärta i ryggen så tidigt. 

• FabulousMom

Träning hade varit super, men jag undrar hur jag klarat detta jobbet i 2 år utan smärta och nu när jag är gravid känns det såhär. Måste ju finnas nåt samband?

• lnflrmn

Kanske magmuskulaturen inte har återhämtat sig helt sen förra grav?

• FabulousMom

Tror inte det är det, förra gravidteten slutade i missfall och innan dess var det 4 år sen jag var gravid. Jag kanske bara är överansträngd, det är ju ganska många timmar att stå upp utan rast. Känns inte som om jag kommer hitta nån lösning bara =/

• Lena
    FabulousMom skrev 2012-07-04 20:53:17 följande:
    Träning hade varit super, men jag undrar hur jag klarat detta jobbet i 2 år utan smärta och nu när jag är gravid känns det såhär. Måste ju finnas nåt samband?
    graviditet mjukar upp ligament om inte annat.

Du vet dina arbetsvillkor är olagliga?
  • silavs

Arbetsplatsen är skyldiga att anpassa arbetsmiljön efter dig om du är gravid.
    Både när det gäller stolar och det måste finnas raster och pauser( även vilorum)
    Om de inte kan anpassa så kan du få graviditetspenning de 2 sista månaderna innan BF.
    Men en sjukskrivning kan ju också bli aktuell om du får väldigt stora problem innan.

• FabulousMom
    Lena skrev 2012-07-04 21:00:27 följande:
    graviditet mjukar upp ligament om inte annat.

Du vet dina arbetsvillkor är olagliga?

Jo jag vet, jag har själv påpekat det men det hjälper inte. Ska kontakta facket och bl.a höra om vad som gäller när man är gravid. De vet ju inte om det men om 3 veckor ska jag berätta.
  • Coyote

Sök läkare på en gång, tycker jag. Du borde bli sjukskriven.

• FabulousMom
    silavs skrev 2012-07-04 21:01:08 följande:
    Både när det gäller stolar och det måste finnas raster och pauser( även vilorum)
    Om de inte kan anpassa så kan du få graviditetspenning de 2 sista månaderna innan BF.
    Men en sjukskrivning kan ju också bli aktuell om du får väldigt stora problem innan.

Kan man hitta denna infon skriftligt nånstans? Ex. hur många pauser man har rätt till inom ett antal timmar, hur tillgången till stolar ska se ut osv.? Jag har kollat kollektivavtalet samt Arbetsmiljöverkets hemsida och jag hittar inte exakt information. De gör nämligen ingentin åt saken om jag inte kan "trycka upp det i ansiktet" på dem. 
  • Coyote
    silavs skrev 2012-07-04 21:01:08 följande:
    Man kan få graviditetspenning tidigare än så om arbetet är för tufft.
  • FabulousMom
    Coyote skrev 2012-07-04 21:05:55 följande:
    Sök läkare på en gång, tycker jag. Du borde bli sjukskriven.

Jag ska till läkaren om 1,5 vecka pga. enormt illamående, kanske kan ta upp det då? Min BM sa att jag kan sjukanmäla mig för illamåendet om jag inte klarar av att arbeta, men det känns svårt att göra det utan att röja graviditeten.
  • Coyote
    FabulousMom skrev 2012-07-04 21:08:24 följande:
    Jag ska till läkaren om 1,5 vecka pga. enormt illamående, kanske kan ta upp det då? Min BM sa att jag kan sjukanmäla mig för illamåendet om jag inte klarar av att arbeta, men det känns svårt att göra det utan att röja graviditeten.
    Ja, fast jag hade nog försökt träffa en läkare tidigare, eller sjukgymnast. Du kan ju alltid hävda att du fått ryggskott eller liknande på jobbet och behöver vara hemma någon vecka tills du får en tid, det gjorde jag.
  • FabulousMom

Mina chefer kommer bli rasande om jag sjukanmäler mig (jag är arbetsledare och 2 andra på semester) på de skift jag jobbar, men jag orkar snart inte mer. Min BM säger att jag ska försöka ta det lungt och cheferna bara ger mig fler och fler tider. Hade varit gött att vara halvt sjukskriven, men det känns tidigt nu. Trodde att jag skulle kunna jobba minst 2 månder till. Sen kommer jag ändå att bli sjukskriven (troligen) pga. att det är en riskgraviditet med risk för förtidsbörd. I värsta fall får jag berätta tidigare om graviditeten, men tänkte prata lite med facket först så att jag iaf kan mina rättigheter.

• Coyote
    FabulousMom skrev 2012-07-04 21:23:20 följande:
    Mina chefer kommer bli rasande om jag sjukanmäler mig (jag är arbetsledare och 2 andra på semester) på de skift jag jobbar, men jag orkar snart inte mer. Min BM säger att jag ska försöka ta det lungt och cheferna bara ger mig fler och fler tider. Hade varit gött att vara halvt sjukskriven, men det känns tidigt nu. Trodde att jag skulle kunna jobba minst 2 månder till. Sen kommer jag ändå att bli sjukskriven (troligen) pga. att det är en riskgraviditet med risk för förtidsbörd. I värsta fall får jag berätta tidigare om graviditeten, men tänkte prata lite med facket först så att jag iaf kan mina rättigheter.
    Ring facket i morgon och hör efter vad de säger, vad de kan hjälpa dig med, din arbetssituation är vidrig, och du behöver tänka på dig själv och pyret i magen.
  • silavs

Coyote,
    Jag går på gravidpenning just nu,beviljad från vecka 17!
    Har ett riskfyllt arbete.(risk för hot/överfall)
    Om hon ska få gravidpenning tidigare då måste hon bli avstängd pga av risker i arbetsmiljön.
    Hennes arbete är väldigt fysiskt krävande det är helt klart men frågan är om det räcker för avstängning.
    För att stängas av så ska arbetsuppgifterna innefatta exempelvis farliga ämnen,risk för hot eller våld/överfall.
    Men om det handlar om fysiskt tungt så kan man bara få för 60 dagar innan BF.
    Avstängning gäller under graviditeten.

Svar på tråden Vanligt att bli väldigt trött i ryggen när man jobbar stående? Vad gör man?