fler med fibromyalgi?
jag skulle vilja komma i kontakt med fler som har denna sjukdom som ju inte syns utanpå men känns..
jag skulle vilja komma i kontakt med fler som har denna sjukdom som ju inte syns utanpå men känns..
Jag har fibro. Diagnos sedan 2007. Är 30 år, jobbar heltid, gravid i v 29 med andra barnet. Har man och en 3,5-årig dotter.
Hej här är en till fick det i samband med graviditeten med barn nr 2 han är nu 2,5 år jobbar heltid och äter mängder med tabletter... Vill verkligen inte bli sjukskriven..
Har hittills lyckats undvika medicin. Åt innan mot RLS som jag också har, men fick sluta när vi började försöka med 2an. Har mått relativt bra under denna grav. Ryggen gör ont och jag har svårt med sömnen, vilket påverkar det dagliga livet. Men det kunde vara värre!
Ja det är jobbigt när man inte får sova.. Precis som du säger så påverkar det ju det dagliga livet! Skönt att du ändå är positiv!
Jag har haft det sen 2002,fick det i samband med graviditet nr.2(hormonutlöst)men det tog tid att få diagnos.
Äter inga mediciner då jag inte hittat några som hjälper.
Sömnen är ett problem för mig också,svårt att sömna,vaknar ofta och är så otroligt stel på morgonen.
Hej på er!
Vill bara tipsa om en bok/författare som skriver om just fibro.
www.bok.nu/Harvey_Diamond/Lev_utan_smärta.
Jag har också fibro, 23 år och haft diagnosen i tre år
Hej här finns jag med. fibro och överrörlighet som gå handihand.
Problemen började vid sista graviditeten för 11år sedan.
Smärtorna kan ju komma från båda mina problem.
Dom går i skov.
Under åren har jag medicineras med anti dep. som jag slutade med för jag blev psykiskt nere av dom.
Sedan morfin preparat och värktabletter.
Idag äter jag sparsamt med mediciner. Enbart tradil och alvedon. Jag anpassar min mycket efter smärtan.
Jag jobbar heltid på anpassad arbetsplats på lönebidrag. Inga problem alls eftersom vi är fler här med smärta.
Jag älskar att jobba för då känns inte smärtan på samma sätt. Vi har även lagt in en morgonpromenad för dom som vill gå i 20 minuter. Det får i gång oss.
Just idagarna har jag ett skov i huden, kan inte ens ha håret utsläppt, käns som tusen nålar som sticker mig.
Var på väg att raka av mig allt hår igår men mitt förnuft han i fatt mig.
Hej!
Jag heter Elin, är 17 år gammal och fyller 18 i sommar.
Jag blev diagnosisterad Fibromyalgi för två veckor sen men har levt med konstant smärta, yrsel,
sömnsvårigheter, minnessvårigheter mm i jättemånga år.
Skulle vilja få kontakt med någon IRL att träffa ibland bara för att se att fler går igenom samma sak som mig.
Någon intresserad?
skriv till mig på: piano.scouten@hotmail.com
Jag har också fibromyalgi, fick diagnosen i januari 2010 då jag var ungefär 25 år gammal. Hade misstänkt under ungefär tio år att jag hade fibromyalgi (både min mamma och mormor har/hade diagnosen och då det dels kan vara ärftligt och dels symptomen stämde så väl var jag rätt säker) men fick hela tiden höra att jag var för ung för det. Istället skylldes det på mycket annat. Jag hade tur i oturen och fick ändå medicin utskrivet så att jag kunde fungera. 2009 smällde jag näven i bordet (bildligt talat) och krävde en utredning vilket jag efter lite ovilja fick. Efter att jag träffat sjukgymnasten (skulle träffa sjukgymnast, kurator, arbetsterapeut samt läkare) så sa hon att hon egentligen inte fick säga någonting eftersom det är läkarens uppgift men att hon inte kunde se någon annan möjlig diagnos med tanke på hur jag reagerade på bland annat tryck på triggerpunkterna och efter vad jag berättade. När jag kom till läkaren sa han att det var solklart och inte något att diskutera. Han blev också väldigt irriterad över att jag behövt gå med besvären i tio år utan att få en utredning och ordentlig hjälp. Jag blev så lättad över att äntligen ha fått en diagnos på värken att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna. Bröt ihop fullständigt där och då, vilket läkaren först missuppfattade och trodde berodde på att jag var ledsen och rädd (vilket inte är så konstigt).
Blev inga större förändringar av mina mediciner, värktabletterna står jag fortfarande kvar på men jag fick en annan medicin som jag tar de perioder när värken är som värst vilket för mig är när det är kallt.