• Opossum

Vårda patienter med MRSA som gravid?

Vad finns det för svenska riktlinjer för att vårda patienter inom vården med MRSA om man själv är gravid? har nyss plussat och vill helst inte berätta för chefen än, men självklart går ju vår hälsa före det.

• Svar på tråden Vårda patienter med MRSA som gravid?
  • Snartblirvitre

Kommer inte ihåg hur vi hade det på min avdelning men har fö mig att jag inte behövde ta hand om deras urin och så

• Emma Bjärgestad

På min avdelning får du inte ha hand om någon Ada (smitt) patient om du är gravid!
    ð???

• Emma Bjärgestad

Mrsa är ju luftburet så då ska du inte ens vara i närheten

• Snartblirvitre

Mrsa sprids väl mer när du vårdar en smittads urin/avföring/sår/slem typ..du blir ju inte smittad bara för du går in i rummet och säger hej, eller?! Menar då skulle ju alla som var i kontakt med denna vara smittade?

• Lovisa09

Jobbar som sköterska på en infektionsavd. Och jag har vårdat mrsa patienter precis som vanligt trots graviditet. Om du har sår själv på huden eller eksem etc ska man inte vårda dem men för övrigt gäller skyddsmundering i form av handskar och förkläde. Eller vad ni har för riktlinjer på er arbetsplats. Det är inte en luftburen smitta! Krävs kontakt och då inkörsport för att bli smittad, ex sår, skadad hud.

• Opossum

Lovisa09: Tusen tack för ditt svar. Det va främst omläggningar jag menade men jag kommer ju i kontakt med dessa pat på andra sätt. Är det handskar och förkläde och basal handhygien som gäller vid såromläggningar hos mrsa- patienter då?

• Opossum

Givetvis tack till alla andra också! <3

• Lovisa09

Japp det är handskar, förkläde och basal handhygien som gäller! Har man inga sår eller liknande så kan man vårda dem precis som alla andra patienter! Bara vara noga hygienen!

Svar på tråden Vårda patienter med MRSA som gravid?