Anonym (dummer) skrev 2012-07-04 23:56:41 följande:
Hej,
Jag började nyligen jobba på ett nytt ställe (sommarjobb), men jag studerar och skolan börjar i slutet av augusti. Jag mår så dåligt att av att gå till jobbet för att jag fick en kort intro och nu får jag klara mig själv, jag känner mig så vilsen och dum när jag jobbar där. Jag har socialfobi som har blivit mycket bättre men jag har fortfarande svårigheter att vara ny på jobbet (jag jobbade lääänge på mitt gamla jobb för att jag har svårigheter att börja med nya saker och känna mig dum. Jag trodde tidigare att jag klarar inte att jobba med något annat än det jag jobbade med sen gymnasiet till jag slutade där i slutet av 2011.)
Helst skulle jag vilja sluta på mitt sommarjobb för att jag mår så dåligt men jag behöver pengarna. Jag jobbar i en bransch jag vet inte något om, jag tänkte först att detta skulle vara en bra utmaning och lärorikt för mig men nu känner jag att jag drunknar i min egen osäkerhet och ångest.
Jag vet hur sjukt svårt det är att stå ut ... Jag har haft svårt med VAR ENDA praktik jag haft under högstadiet/gymnasiet, främst för att jag har svårt att vara "den nya" som inte kan nånting och som kan få skäll om hon gör fel. Är otroligt känslig för kritik/tillsägningar, så jag har alltid blivit ledsen om jag fått höra sådant.
Jag tycker dock du ska försöka hålla ut - det är så himla vanligt att det känns SKIT första tiden på det nya jobbet, man vill bara dö och aldrig komma tillbaka nästan, men den känslan går över. Jag tycker inte man ska lägga sig ned och ge upp förän man gjort sitt absolut bästa - sikta på att va kvar på jobbet så länge du pallar, och ge endast upp när du försökt allt annat.
Du är för övrigt ny där - det är klart allt är främmande för dig och du inte kan allt utantill. Om de som jobbar med dig inte är idioter så borde de förstå det och inte svara dig argt t.ex. om du har frågor om dina uppgifter.
Det ÄR även en väldigt bra erfarenhet för dig eftersom du har social fobi, när du väl fått det här överstökat, har du gjort stora framsteg!
Jag har själv social fobi, och jag vet hur viktigt det är att fortsätta utsätta mig för situationer som jag är "rädd" för, endast då kan jag bli bättre.