• Anonym (dummer)

Jag känner mig så dum på nya arbetsplats :(

Hej,
    Jag började nyligen jobba på ett nytt ställe (sommarjobb), men jag studerar och skolan börjar i  slutet av augusti. Jag mår så dåligt att av att gå till jobbet för att jag fick en kort intro och nu får jag klara mig själv, jag känner mig så vilsen och dum när jag jobbar där. Jag har socialfobi som har blivit mycket bättre men jag har fortfarande svårigheter att vara ny på jobbet (jag jobbade lääänge på mitt gamla jobb för att jag har svårigheter att börja med nya saker och känna mig dum. Jag trodde tidigare att jag klarar inte att jobba med något annat än det jag jobbade med sen gymnasiet till jag slutade där i slutet av 2011.) 

Helst skulle jag vilja sluta på mitt sommarjobb för att jag mår så dåligt men jag behöver pengarna. Jag jobbar i en bransch jag vet inte något om, jag tänkte först att detta skulle vara en bra utmaning och lärorikt för mig men nu känner jag att jag drunknar i min egen osäkerhet och ångest.  

• Svar på tråden Jag känner mig så dum på nya arbetsplats :(
  • Litet My

Prata med din chef tycker jag och fråga om du kan få ett par introdagar till tillsammas med van personal för att bli varm i kläderna. Det visar inte att du är dålig utan att du är klok som vågar fråga istället för att du mår dåligt, känner dig osäker och kanske gör ett fel.

Har själv haft sommarvikarier/vikarier och elever med mig och tycker bara det är positivt och kul att de frågar, även haft några vikarier extra med mig och visat då det varit saker som de fått intro för men som de kanske inte vågade fråga om där och då eller glömt/känner sig osäkra på. Det är svårt i början med mycket nytt.  

• Anonym (fy fan)
    Anonym (dummer) skrev 2012-07-04 23:56:41 följande:
    Hej,
    Jag började nyligen jobba på ett nytt ställe (sommarjobb), men jag studerar och skolan börjar i  slutet av augusti. Jag mår så dåligt att av att gå till jobbet för att jag fick en kort intro och nu får jag klara mig själv, jag känner mig så vilsen och dum när jag jobbar där. Jag har socialfobi som har blivit mycket bättre men jag har fortfarande svårigheter att vara ny på jobbet (jag jobbade lääänge på mitt gamla jobb för att jag har svårigheter att börja med nya saker och känna mig dum. Jag trodde tidigare att jag klarar inte att jobba med något annat än det jag jobbade med sen gymnasiet till jag slutade där i slutet av 2011.) 

Helst skulle jag vilja sluta på mitt sommarjobb för att jag mår så dåligt men jag behöver pengarna. Jag jobbar i en bransch jag vet inte något om, jag tänkte först att detta skulle vara en bra utmaning och lärorikt för mig men nu känner jag att jag drunknar i min egen osäkerhet och ångest.  
    Jag vet hur sjukt svårt det är att stå ut ... Jag har haft svårt med VAR ENDA praktik jag haft under högstadiet/gymnasiet, främst för att jag har svårt att vara "den nya" som inte kan nånting och som kan få skäll om hon gör fel. Är otroligt känslig för kritik/tillsägningar, så jag har alltid blivit ledsen om jag fått höra sådant.

Jag tycker dock du ska försöka hålla ut - det är så himla vanligt att det känns SKIT första tiden på det nya jobbet, man vill bara dö och aldrig komma tillbaka nästan, men den känslan går över. Jag tycker inte man ska lägga sig ned och ge upp förän man gjort sitt absolut bästa - sikta på att va kvar på jobbet så länge du pallar, och ge endast upp när du försökt allt annat. 

Du är för övrigt ny där - det är klart allt är främmande för dig och du inte kan allt utantill. Om de som jobbar med dig inte är idioter så borde de förstå det och inte svara dig argt t.ex. om du har frågor om dina uppgifter. 

Det ÄR även en väldigt bra erfarenhet för dig eftersom du har social fobi, när du väl fått det här överstökat, har du gjort stora framsteg!
    Jag har själv social fobi, och jag vet hur viktigt det är att fortsätta utsätta mig för situationer som jag är "rädd" för, endast då kan jag bli bättre.       

• Anonym (dummer)
    Litet My skrev 2012-07-05 00:02:28 följande:
    Prata med din chef tycker jag och fråga om du kan få ett par introdagar till tillsammas med van personal för att bli varm i kläderna. Det visar inte att du är dålig utan att du är klok som vågar fråga istället för att du mår dåligt, känner dig osäker och kanske gör ett fel.

Har själv haft sommarvikarier/vikarier och elever med mig och tycker bara det är positivt och kul att de frågar, även haft några vikarier extra med mig och visat då det varit saker som de fått intro för men som de kanske inte vågade fråga om där och då eller glömt/känner sig osäkra på. Det är svårt i början med mycket nytt.  
    Jag märker att de förväntar att jag ska klara mig själv efter att ha jobbat där bara några dagar och då verkar det inte finnas utrymme för att ha några intro dagar. 
  • Litet My
    Anonym (dummer) skrev 2012-07-05 00:10:03 följande:
    Jag märker att de förväntar att jag ska klara mig själv efter att ha jobbat där bara några dagar och då verkar det inte finnas utrymme för att ha några intro dagar. 

Det är just därför du skall prata med chefen om att få en brevidgång till i det du är osäker på, dvs hoppa in utöver ord personal så att säga.Sedan är det väldigt ovanligt att man kan allt efter bara några dagar, många nya får fråga sig fram ganska länge innan de är helt självgående.
  • Anonym (dummer)

Fast en grej jag har tänkt på.. eftersom de gav mig så kort intro så tycker jag att de får skylla sig själva för att de inte tog god tid på sig för att lära mig allt. Jag har kan inte vara ansvarig för att lära mig om saker som jag inte skulle ens komma på att fråga om. Jag skyller alltid för mycket på att JAG gör fel när andra måste ta ansvar för det de gör och lär ut.

• Anonym (dummer)

fyfan vilken ångest man har innan man ska jobba, jag skulle helst vilja stanna hemma :( Tack och lov jobbar jag bara 50%, jag skulle inte klara av att jobba mer.

• Anonym

Även om du ses som ganska självgående redan så är det ingen som förväntar sig att du ska kunna allt med en gång! Var inte rädd för att fråga tusen gånger om det så behövs. De förväntar sig det och tycker kanske att det är konstigt att du inte frågar så mycket. Och tänk att det bara är några veckor kvar sen slipper du det!

• Anonym (fråga mycket:-)

Alltid bra att fråga en gång för mycket än inte alls och därmed kanske göra fel. Jag säger till nya som kommer till mitt jobb att dom kan fråga hur mycket som helst och hur många gånger som helst...det gör inget. Många tror att dom stör om dom frågar, inte alls. Vet själv när jag varit ny på ett jobb hur pinsamt det varit att fråga hela tiden men har gjort det ändå för att lära mig jobbet, och det har inte alls tagits på ett negativt sätt. Jag måste ju, för det är ju därför jag är där, ju...

• Anonym
    Anonym (fråga mycket skrev 2012-07-05 20:22:26 följande:
    Alltid bra att fråga en gång för mycket än inte alls och därmed kanske göra fel. Jag säger till nya som kommer till mitt jobb att dom kan fråga hur mycket som helst och hur många gånger som helst...det gör inget. Många tror att dom stör om dom frågar, inte alls. Vet själv när jag varit ny på ett jobb hur pinsamt det varit att fråga hela tiden men har gjort det ändå för att lära mig jobbet, och det har inte alls tagits på ett negativt sätt. Jag måste ju, för det är ju därför jag är där, ju...
    Precis. Och jag tycker att det är roligt när nya frågar mycket, för då känner jag mig så duktig och blir glad över att någon tycker att jag har  något att lära ut.
  • Anonym (dummer)

Idag känns det bättre efter att jag har jobbat. 

• Anonym

Oj,vet precis hur du känner det. Även om jag varit på samma ställe 2 år nu till och från, men bara som vikarie och i perioder har jag inte varit där på månader. Händer så mycket under den tiden och ibland känner jag mig så osäker. Ska jobba hela helgen på en avdelning jag inte varit på på över ett år. Känns nervöst som sjutton.

• Anonym

Känner igen mig en hel del med TS. Har alltid kännt mig så dum på praktiker och nya jobb, och tänkt hur ska jag klara detta? Men, man är inte så dålig som man tror, och man är definitivt inte ensam om att känna sig dum ibörjan! När jag sedan pratat med andra i samma sits under praktikperioder grubblar de flesta över samma saker,och tycker det är jobbigt att komma in i arbetet. Det är först nu som jag börjar se att jag inte är den enda, har bara länge trott det, då andra varit så jäkla bra på att dölja sin osäkerhet!

Men fortsätt kämpa, våga ställa frågor- det är så man utvecklats. Och ha inte för brottom, alla har vi varit nya och erfarenhet kommer med tiden.

Jag har utvecklats enormt under alla mina olika parktikplatser (och jobb), och hade det jobbigt med att ta kritik ibörjan, tog det väldigt personligt- men nu försöker jag se det mer som ett lärningstillfälle (såvida inte kritiken är obefogad förstås, surtanter/gubbar finns överallt).   

Svar på tråden Jag känner mig så dum på nya arbetsplats :(