• Längtanefterenliten

Riktigt orolig!!:(

Jag är gravid i v 18+0 och har en doppler som jag brukar lyssna på bebisens hjärtljud med ibland..Låg nu kväll och lyssnade..Helt plötsligt stannar hjärtat i några sekunder och sedan drar det igång igen men EXTREMT långsamt..mycket långsammare än min egen puls..efter ett tag var hjärtslagen uppe i 132 slag per minut igen..men detta skrämde skiten ur mig!! Har RUL på Måndag men är så rädd nu att något är fel på bebisen...

Ska jag ringa in imorgon och be att få en koll? eller brukar det vara såhär?:( Har ju lyssnat så många gånger men aldrig hört detta... 

• Svar på tråden Riktigt orolig!!:(
  • Ladyhawk

Hej!

Tycker du ska ta upp din oro, ringa nu eller vänta tills du har tiden.

Sen undrar jag om det är så bra om du sitter och lyssnar och stressar upp dig själv genom att genast tro att något ska vara fel. Hur bra mår barnet om du stressar upp dig?

Sen är min personliga åsikt att man inte ska använda doppler om man inte är på sjukhuset, men det är min åsikt.

Hoppas allt är ok med bebisen! 

• Längtanefterenliten

Detta var första gången jag blev orolig när jag lyssnade. Har lyssnat på bebisen sedan RUL om bara 4 dagar ändå och jag tror det är så att bebisens hjärta är omoget fortfarande..då kan de bete sig lite konstigt ibland!

• Längtanefterenliten

oj vad konstig texten blev..

Skulle stå att jag lyssnat på bebisen sedan v 9+6 och nu är jag i v 18+0 så det har gjort underverk för min oro att använda doppler ibland:) 

• mammasgullar

När vi varit in och kollat och haft ctg mätare så har hjärtat slagit väldigt ojämnt ibland. Och det sa läkaren var ett gott tecken.

Men ta upp det med din barnmorska så kan hon lugna dig

• lina822

Barnet är fotfarande litet och kan flytta på sig vilket kan resultera att doppler fångar inte upp alla slag och visar fel.
    Det är vad jag tycker i alla fall. Försök att lyssna igen.
    Vad säger din BM om doppler? Hur ofta använder du den?
    Jag har också en men min BM avråder mig att använda den:)

• Mrs Smith
    mammasgullar skrev 2012-07-05 23:16:16 följande:
    När vi varit in och kollat och haft ctg mätare så har hjärtat slagit väldigt ojämnt ibland. Och det sa läkaren var ett gott tecken.

Men ta upp det med din barnmorska så kan hon lugna dig
    Blir lite nyfiken.. Varför är det ett gott tecken att barnet i magen har ojämn puls?
  • Mini Léonie

Har jag aldrig ens tänkt på. Så gör min varje gång! Displayen stämmer sällan det viktiga är att slagen låter jämna.

• NinaP
    Längtanefterenliten skrev 2012-07-07 20:28:59 följande:
    Jag har ingen display på min utan jag har köpt den på teknikmagasinet. så jag HÖRDE när hjärtljuden gick ned och stannade

Stannade de verkligen eller vände sig bebisen bara så att ljudet inte gick att fånga precis den där lilla stunden?

Själv har jag bara lyssnat på mina barns hjärtljud när jag varit hos BM och första gången i v25. Nu när vi skulle lyssna på andra barnet jag väntar blev den lille lite irriterad och försökte undkomma den där grejen och jag kände knappt att han rörde sig men vi tappade ju kontakt med hjärtat.
  • Längtanefterenliten

Ja jag hade perfekt kontakt med hjärtljuden hela tiden. Ibland så hör man hur bebisen försvinner ifrån dopplern men nu segnade hjärtjuden ner och stannade, för att sedan gå igång väldigt långsamt innan det till slut var uppe i normalt igen. En misstanke från min sida är att bebisen fick tag i navelsträngen eller så så att syret stängdes av en stund..

• Mini Léonie

Det var säkert bebisens som försvann och dina du hörde. Förstår inte riktigt oron? Allt är bra ska du se.

Svar på tråden Riktigt orolig!!:(