• Muriel

Köpa kolonistuga, vad tänka på?

I början av nästa vecka ska jag på visning av en kolonistuga som jag har förälskat mig i. Jag är totalt ovetande om vad man bör hålla utkik efter/fråga om för att veta om det är ett bra köp eller inte och hoppas på att kunna få lite hjälp här! Jag antar att det till stor del är samma saker som att köpa ett "vanligt" hus, men jag vet inte vad man bör titta på då heller, mer än uppenbara vattenskador.

Vore enormt tacksam för alla tips på vad som är varningstecken, vad man bör fråga om mm.

• Svar på tråden Köpa kolonistuga, vad tänka på?
  • Khaleesi

En kolonistuga är ju inte så stor, och används inte på samma sätt som ett vanligt hus, så där kan man ju välja lite mer med hjärtat än med hjärnan för en gång skull.

Saker jag skulle kolla:
    -HIttar du många getingbon?
    -Vad är det för toalettlösning? Funkar det för dig?
    -Vatten?
    -Övernattningsmöjligheter (vet ju inte hur stor kolonistuga du tittar på, eller hur du har tänkt använda den)
    -Verkar grannarna trevliga? (Om det är några ute när du är där och tittar)
    -Hur ligger stugan i förhållande till solen? Finns det trevlig uteplats?

Sen gäller det väl bara att göra en avvägning av priset. Är det rimligt, utifrån hur mycket du kommer att vara där?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • La Lola

Vad finns det för regler i koloniområdet?
    En del har ju regler kring hur högt staket det får vara osv.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pudel

Kolla upp hembudsreglen, var beredd på att alla investeringar i stugan inte automatiskt ger dig pengarna tillbaka när du säljer den pga just hembudsregeln.

• Muriel
    Pudel skrev 2012-07-05 10:33:02 följande:
    Kolla upp hembudsreglen, var beredd på att alla investeringar i stugan inte automatiskt ger dig pengarna tillbaka när du säljer den pga just hembudsregeln.
    Det här hade jag aldrig hört talas om, tack för informationen! Ska kolla hur det är i den här föreningen, för det gäller väl inte i alla som jag fattar det?
    La Lola skrev 2012-07-05 10:23:08 följande:
    Vad finns det för regler i koloniområdet?
    En del har ju regler kring hur högt staket det får vara osv.
    Ja, precis. Om vi köpte den skulle jag vilja odla en del mat, får man det eller måste det vara "snyggt" är ju sånt jag vill veta.
    Khaleesi skrev 2012-07-05 10:21:46 följande:
    En kolonistuga är ju inte så stor, och används inte på samma sätt som ett vanligt hus, så där kan man ju välja lite mer med hjärtat än med hjärnan för en gång skull.

Saker jag skulle kolla:
    -HIttar du många getingbon?
    -Vad är det för toalettlösning? Funkar det för dig?
    -Vatten?
    -Övernattningsmöjligheter (vet ju inte hur stor kolonistuga du tittar på, eller hur du har tänkt använda den)
    -Verkar grannarna trevliga? (Om det är några ute när du är där och tittar)
    -Hur ligger stugan i förhållande till solen? Finns det trevlig uteplats?

Sen gäller det väl bara att göra en avvägning av priset. Är det rimligt, utifrån hur mycket du kommer att vara där?
    Tack för alla tips! Det står att den är 20 kvadrat, men det är två plan och jag vet inte om de räknat med det översta i annonsen. Där finns iaf ett sovloft, så jag ska höra efter om det finns regler för hur mycket man får "bo" där.
  • suzzit

Prata med grannarna är ett bra tips. Kolla av vad det är för folk som bor där. Vi har själva en kolonistuga och tyvärr så finns det inte så mycket barnfamiljer här.Sedan så skiljer sig ju reglerna  också beroende på i vilken stad det handlar om.

Lycka till. Vi utnyttjar vår kolonistuga maximalt. Vi är även här på vintern... 

Svar på tråden Köpa kolonistuga, vad tänka på?