• Totoro01

Fickpengar fyra dagar i Barcelona?

Hej! 

Jag ska bjuda min fina sambo på en fyradagarsresa i Barcelona i augusti :) Har betalat hotell och flyg och det som återstår är kostnader för mat, transport och nöjen under resan. Inga lyxrestauranger eller så, utan hyfsat billig mat, mycket tapas och så tänker jag, inte särskilt mycket alkohol och vi kommer antagligen förflytta oss till fots för det mesta, med undantag för någon/några turer med bergbana. Funderar på biljetter till när FC Barcelona spelar också, om det finns.

Ni som varit i Barcelona, hur mycket fickpengar hade ni? Har väldigt svårt att uppskatta hur mycket det kommer gå åt för oss två. Shopping betalar vi var för sig om vi skulle hitta någonting särskilt. Jag tänker 5000 kr för att ha marginal men det kanske är i överkant?

Vore väldigt tacksam för tips! 

• Svar på tråden Fickpengar fyra dagar i Barcelona?
  • katalysator

Jag hade räknat 1000 kr per dag för att täcka mat, fika, dricka och något museieinträde (eller motsvarande) per dag, för två personer.

• lillaliiisa

Hej! Att äta hyfsat bra mat kostar ca 10-15 euro. Undvik att käka på ramblan och Plaza catalunya. Det är onödigt dyrt. Ett tips är att köpa ett tio-kort för resor. Det kostar drygt 9 euro och då får ni resa 10 ggr med metro eller buss. Annars kostar en resa 2 euro. Shopping är relativt billigt och det finns många hm-liknande kedjor. Jag brukar hälsa på en kompis i Barcelona och sist jag var där spenderade jag ungefär 3500 på en vecka. Shopping, mat, transport, museum och sevärdheter. Hade jag festat hade det ju gått åt mer.

• pacta sunt servanda

Jag tycker också 1000 kr/dag låter ganska rimligt. Jag och en kompis bodde i stadsdelen  Eixample och gick nästan överallt. Enda gången vi åkte buss var när vi skulle ner till stranden en gång sen gick vi hem. Så vi gjorde en bussresa på fyra dagar om man räknar bort till och från flygplatsen då. Sen får du nog räkna  Barcelonabiljetter alltså fotbollen utöver fickpengarna. Även om inte Barcelona spelar så rekommenderar jag definitivt ett besök på Nou Camp,  Deras museum är helt fantastiskt om man är fotbollsälskare. Jag tycker 5000 kronor låter vettigt för att ha lite marginal om nåt inträffar eller man bara helt enkelt spontanshoppar  något man inte tänkt sig.

Även om ni inte ska bo i Eixample så rekommenderar jag att gå till Passeig de gracia och området runt där som heter den gyllene kvadraten (Quadrat d'Or)  och titta på alla fantastiska byggnader som finns där. Och så kan det vara lite kul att fönstershoppa i alla extremt lyxiga butiker på Passeig de gracia också eller bara sätta sig på den gatan med en glass och kolla på folk.  La rambla besökte vi knappt, en promenad på den gatan räckte för oss. Vi kände inget behov av att vara där alla andra turister var, då var områdena runt där vi bodde väldigt mycket trevligare.

Svar på tråden Fickpengar fyra dagar i Barcelona?