• Anonym (vännen)

Det här med tal på bröllop.. hur? hjälp!!

Hej alla!

Det är så här att jag har en vän som gifter sig nu i Juli, och jag är väl den äldsta och bästa vännen. När jag nu träffade en av de andra vännerna och diskuterade att " man måste väl hålla tal" så fick jag väl i princip till svar att

* ja gör bara inte ett sånt tal så¨det låter som du är det bästa som hänt henne..det var jag med om på ett annat bröllop*

Och nej så tänker jag väl inte heller..men vi har gjort oerhört mycket kul ihop och jag måste väl kunna få hålla ett tal som handlar om min/ vår relation till varandra som sen övergår i hur glad jag är för deras skull osv..hennes kille känner jag ju inte alls lika mycket då vi inte umgåtts lika tajt senste åren..då vi båda skaffat familj å tiden inte räcker till.

Kändes typ som en liten pik att jag ska inte tro att jag är mer speciell..men det behöver ju absolut inte vara så hon mena. men känner mig ändå osäker nu inför hur jag ska göra talet...finns det några oskrivna regler kring detta??

tacksam för svar..      

• Svar på tråden Det här med tal på bröllop.. hur? hjälp!!
  • Anonym

Nej, det finns inga oskrivna regler kring tal. Men det är ju alltid roligt om du kan få det roligt på något vis... Ett tal där man säger att "kommer du ihåg det här, och det här, och när vi gjorde detta o.s.v" är ju inget vidare kul, ärligt talat. Så ta bara med sådana minnen som faktiskt ÄR roliga, övriga saker får du försöka klämma in litet kort men ändå få bra flyt. En vän till mig sa något i stil med "vi har ju umgåtts sedan vi satt mitt emot varandra i blöjor, och slog varandra med leksaker. Vi har terroriserat grannskapet med cykeljakter, upptäcksfärder i diverse trädgårdar varav minst hälften borde vi ha undvikit. Vi har delat godispåsar och vi har slagits om godispåsar. Vi har... o.s.v." Nyckeln här var att hon fick in litet humor i det, samtidigt som hon fick med många saker på ganska kort tid. Sedan nämnde hon något särskilt minne också, ett som tydligt illustrerade något som alla kunde känna igen som typiskt för bruden. Och sedan knöt hon ihop det med den blivande maken också, hur hon var glad för deras skull och att en viss egenskap hos honom passade så bra ihop med hennes kompis. Sedan har jag hört andra bra tal också, bland annat en som var baserad på låttexter från brudgummens favoritartist. Ett tal som hölls till en väldigt fotbollsintresserad person hade massa citat från sportkommentatorer som bas i hela talet. O.s.v. Nu måste man inte göra så, men så länge man tänker på att presentera talet på ett sätt som blir roligt även för de som varken känner dig eller bruden något vidare bra, så kommer det bli jättebra! (Och släpp litet av ångesten, man måste inte hålla det perfekta talet som alla minns i all evinnerlighet, för att få lov att hålla tal!)

• Anonym

Jag tänker att om du vill hålla tal så gör det men inget långt tal som pågår i all evighet, det blir bara trist för övriga gäster. Det ska handla om vilken bra vän och vilken bra person bruden är.
    Håll dig kort, typ 3 minuter, du hinner säga mkt på 3 minuter. Fundera ut en skojig händelse som ni delat och berätta om den och dra paralleler till vilken härlig vän hon är och att du verkligen är glad för deras skull och att du gillar hennes kille. Dra inga historier om hennes tidigare killar, ingen historia om hur ni var på värsta festen, inget om sex och inget pinsamt som ställer henne i dålig dager och inget av typen "man måste varit med för att fatta det roliga".  Som sagt håll det kort, det värsta som finns på ett bröllop är långa tal där talaren berättar om ALLT som hänt sedan bruden föddes och fram till nu. Vi var på ett bröllop för ett par år sedan där brudens syster höll ett låååångt tal i 25 minuter om brudens uppväxt....sååååå trist och till slut även helt oinstressanta saker för oss gäster. Allt det där kunde hon bruden snackat om närsomhelst....
    När vi gifte oss höll min bästa väno och tärna ett kort tal som i stort sett lät:
    "XX du är min bästa vän och vi har känt varandra i över 20 år och vi har stöttat varandra genom livet. Du vet nog vad jag menar.... Jag älskar dig gumman och XX (min man) du är en riktigt bra kille och jag och XX (hennes sambo) är så glada att ni funnit varandra...Grattis gumman! Grattis XX och XX! En skål för brudparet! " Nånstans i mitten av talet blev hon så rörd så tårarna rann i floder och jag tror att det var bara jag som hörde en del av vissa meningar...men alla runt bordet förstod vad hon ville ha sagt, alla förstod andemeningen och alla förstod att hon och jag är bästa vänner och att hon var glad för vår skull....Många runt bordet började gråta samtidigt som hon för det var så rörande att se henne så glad och rörd.
    Så TS, håll dig kort och var inte rädd för att visa känslor

• Anonym (vännen)

Tack! Ja jag hade tänkt hålla det lite kort och roligt..jag har också en tanke på att jag skulle klippa ihop något kul med tecknade filmer blandat med kort både från vår tid och henne och hennes kille (inge långdraget då heller) eftersom jag är lite blyg så tänkte jag att jag kanske då bara kunde ställa mig upp å säga typ..min älskade vän allt kan inte beskrivas bara med ord så här kommer lite bilder också..å då ha som ett bildspel/filmklipp och text så slipper jag prata så mycket..vad tror ni kan det var en kul grej..kanske som tar ca 3 minuter?

• Cisslan

Det lät som en jättebra ide! Man kan också samla föremål i en låda som man plockar upp och pratar kring! Ett sådant tal har jag hört och det var jättekul!

Svar på tråden Det här med tal på bröllop.. hur? hjälp!!