• Den där Linn

Kan en höna få ägg utan tuppens hjälp?

Hmm..det är min kompis som undrar och jag har inget bra svar att ge, kan ni hjälpa mej?

Ja, frågan lyder alltså som rubriken.
    Dessutom skulle jag vilja veta om hönan och tuppen har sex varje dag, jag menar en bonde kan ju inte veta vilka dagar dom haft sex när han plockar ägg till ruvning.
    Förstår ni?

Och äter vi ägg som skulle kunna bli kycklingar?

Haha...snälla, om ni kan, hjälp mej

• Svar på tråden Kan en höna få ägg utan tuppens hjälp?
  • Cuthalion

Äggen vi äter är inte befruktade ägg, så långt vet jag. Resten är jag dock osäker på

• Hattifnattentanten

Ja, när hönan har ägglossning lägger hon ägg
    Tuppen behövs bara om man vill ha kycklingar så de ägg man köper är kycklingfria.

• Den där Linn

Okay...men om man har höns hemma och en tupp för att både avla kycklingar och få ägg, då äter man väl ändå kycklingägg?

• hejlis

Äggen kommer från hönan vare sig dom är befruktade eller ej. 1ägg/dag är normalt. Höns som används i äggindustrin går ej med tupp= ej befruktade ägg=kan ej bli kycklig.

• Cuthalion

www.livsmedelssverige.org/hona/4.htm

"Vid ca 16 veckors ålder flyttas hönsen från uppfödnings- till produktionsmiljön. Hönan har nu drygt två veckor på sig att vänja sig vid sin nya miljö innan hon blir könsmogen och värper sitt första ägg.
    Äggproduktionen ökar nu successivt och vid 25-30 veckors ålder når den sin höjdpunkt innebärande 90-96 ägg per 100 hönor och dag. De första äggen är små (45-50 gram) men storleken ökar snabbt och når vid slutet av produktionen en genomsnittlig storlek omkring 65-70 gram, beroende på djurmaterial.

I samband med könsmognaden, innan äggproduktionen kommit riktigt i fas, händer ibland att två eller flera gulor samtidigt lossnar från äggstocken. Detta ger upphov till extra stora s.k. dubbellägg som kan väga upp emot 100 g. Ett sådant ägg kan väga upp till 200 g.
    Allteftersom äggen blir större och hönan åldras minskar skalstyrkan liksom äggproduktionen och efter ca 75-78 veckors ålder är hönan inte längre lönsam utan slaktas. "

• hejlis

Ja, då äter man ev. kycklingägg.

• MamiMoa

En rolig fråga, kom på det när du, Linn sade det.
    Vem kom först, ägg eller hönan? :p

• Kvinna86

Hönorna får ägg både när dom har blivit befruktade och änven om dom inte har blivit det.

Endast om hönan har blivit befruktad blir det en kyckling. Eftersom man inte brukar ha tuppar tillsammans med hönorna så kan vi vara ganska säkta på att det inte är blivande kycklingar vi äter.

Lite flummigt svar kanske

• Japonica

Dagens hönsraser är framavlade till att lägga ägg varje dag och man har avlat bort lusten att ruva. Tupp har man inte på hönsfabriker, de äter man upp.

Har man en liten hönsflock hemma, blir hönsen påsatta av tuppen så gott som dagligen, men det är bara när nån av hönorna har lust att ruva, som det kan bli kycklingar, såvida man inte lägger de i en äggkläckningsmaskin. De som man som matte/husse plockar ut, bör inte låtas ligga kvar i redet för länge, för då kan man hitta små kycklingfoster i pannkakssmeten sen.

Man kan förvara ägg i kylen som är befruktade i flera veckor, för att sedan lägga i kläckaren och kläcka fram kycklingar!

Äru me?

• Hattifnattentanten

Missade en fråga...

Tuppen har sex så ofta andan faller på Men befruktningen sker relativt långt innan hönan lägger sitt ägg så man kan inte veta vilken tupp det är som är pappan om man har flera tuppar.

Vill man ha kycklingar så plockar man ett gäng och lägger på värmning, antingen i en äggkläckningsmaskin eller under en liggsjuk höna. I äggkläckningsmaskinen kan man genomlysa ägget efter en tid för att se om det är kyckling på gång, hos en höna kan man kanske inte sticka ner händerna eftersom en del är mycket rädda om sina barn. Annars väntar man ca 20-25 dagar tills det kommer kycklingar, det är inte alla ägg det blir fullgångna kycklingar i och en del är obefruktade.

Svar på tråden Kan en höna få ägg utan tuppens hjälp?