• Anonym (PMS)

Depp PMS och Ångest

Jag lider i botten av Depression och Ångest, men jag mår mycket bättre nu av hjälp från psykolog och medicin. Från att ha legat på psyk till att vara åtminstone halvt fungerande. Nu till problemet, jag har hemsk PMS. Dagarna innan mens får jag betydligt ökad ångest och depp. Sen när mensen kommer med bravur så sitter jag och gråter med hemskt ångest och allt är verkligen nattsvart och djup depression. Allt känns otroligt verkligt och jag kan ju inte vara helt hundra på att det är mensen, jag kan ju faktiskt ha hamnat nere i skiten igen. Vilket gör att jag tar det så hårt varje månad. Men jag ser ett mönster nu (och alla runt omkring mig) att det är så här varje månad. Kan man göra något åt det här? orkar inte..
  • Svar på tråden Depp PMS och Ångest
  • Anonym

Kollat upp om du har PMDD?

Premenstruell dysforisk störning - PMDD (engelska Pre-Menstrual Dysphoric Disorder), förkortas även PMD och PMDS men vanligast förekommande är PMDD, är en form av depression som beror på en sjukdom i de hormonella körtlarna och uppträder vid vissa tidpunkter under menstruationscykeln. PMDD ska inte förväxlas med det mycket vanligare PMS som innebär humörsvängningar av lättare slag och drabbar de flesta kvinnor.

Många av symtomen vid PMDD påminner om vanlig depression men skiljer sig genom det cykliska mönstret. Symtomen uppträder direkt efter ägglossningen och når sin kulmen under lutealfasen, fem till sex dagar före mensblödningen. Besvären klingar av när blödningen börjar och försvinner helt inom tre till fyra dagar, fram tills nästa ägglossning. Sjukdomen kan vara mycket handikappande för de kvinnor som drabbas och innebär ofta att både familjeliv och jobb blir lidande. Livskvaliteten blir allvarligt sänkt och många har så svåra PMDD-besvär före mens att de umgås med självmordstankar.

• Linae86
    Anonym (PMS) skrev 2012-07-05 14:11:10 följande:
    Jag lider i botten av Depression och Ångest, men jag mår mycket bättre nu av hjälp från psykolog och medicin. Från att ha legat på psyk till att vara åtminstone halvt fungerande. Nu till problemet, jag har hemsk PMS. Dagarna innan mens får jag betydligt ökad ångest och depp. Sen när mensen kommer med bravur så sitter jag och gråter med hemskt ångest och allt är verkligen nattsvart och djup depression. Allt känns otroligt verkligt och jag kan ju inte vara helt hundra på att det är mensen, jag kan ju faktiskt ha hamnat nere i skiten igen. Vilket gör att jag tar det så hårt varje månad. Men jag ser ett mönster nu (och alla runt omkring mig) att det är så här varje månad. Kan man göra något åt det här? orkar inte..

Jag har samma problem och har haft det sen jag var i tonåren. Nu, 10 år senare har jag kommit på varför jag varje månad får magkatarr och har sprungit hos läkaren massa gånger på grund av detta för att kunna utesluta vad det beror på. För några månader sedan började jag se ett mönster, att detta alltid kom i samband med mens. Jag blir precis som du beskriver, hamnar i en djup depression och gråter floder över ingenting. Nu i augusti har jag en tid hos läkaren och jag hoppas verkligen att de kan hjälpa mig. Min mamma har ätit medicin pga av samma sak ända sedan jag var liten. Ring läkaren och kolla om du kan få hjälp!
Svar på tråden Depp PMS och Ångest